Saab og9-3 motoroptimering

Johansson-
20 januari 2015 · 3 Inlägg

Hej! Har en og9-3 Aero (B205R). Jag vill ha fler hästkrafter och bättre ljud. Har tänkt att chippa, men vilka komponenter bör jag skaffa och vilken uppskattad effekt skulle det ge? Kom med förslag. smile

Saab 9-3 Aero "Ramme" (2001)
Ostlundarn
20 januari 2015 · 18 Inlägg

Om du bara vill ha steg 1 så behöver du inte byta några delar, då är det bara programvaran i styrboxen som byts ut och ökning blir ungefär 45hk med ett program från Nordic Tuning i Norrköping som jag starkt rekommenderar smile Vill du ha lite mer ljud, så brukar en halvsats 2,5-3" göra susen, men vill du även ha kortare spool-up på turbon och bättre respons, så rekommenderas en 3" downpipe och ett steg 3 program på det smile

Senast redigerat av Ostlundarn (20 januari 2015)

rcy
20 januari 2015 · 1 705 Inlägg

Det är bara att kolla på tuningsfirmornas hemsida så står det väldigt exakt vad som behöver bytas och hur mycket effekt det ger vid varje steg.

Tänk på att tuningfirmorna gärna har lite koll på vad som sitter i bilen när dom ska göra mjukvaran, så det är inte alla som uppskattar om du själv börjar byta ut massa delar utan att kolla med dom först. Dom flesta tuningfirmorna säljer färdiga trimsteg med både hårdvara och mjukvara i paket så du behöver inte hålla på och labba själv.

Kamulen
21 januari 2015 · 930 Inlägg

Jag skulle ha valt nordic tuning alla dagar i veckan.

Vill du har mer effekt och skönare ljud så kan du antningen gå den billiga vägen.

1. Chippa bilen st1 ca 250hk och ta bort den första ljuddämparen och sätt dit ett ersättningesrör.

Alternativ 2 som jag föredrar.

2. trimma bilen med ett komplett st3.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang