Coilovers vs Bilstein och H&R

AppeN
29 december 2014 · 172 Inlägg

Hej!

Jag har eventuellt funderingar på att uppgradera chassit på min S60. Med tanke på de olika alternativ som finns försöker jag avgöra vad som är bäst och undrar därför om någon är insatt i hur stora väghållningsvariationer som förekommer mellan de i rubriken angivna alternativen? Alltså alternativen väghållningskit bestående av Bilstein B8 Sprint med H&R fjädrar och BC coilovers.

/ Simon

JacobSoh
10 januari 2015 · 72 Inlägg

Svårt att säga om du inte köper båda varianterna och testar. big_smile
Men personligen tror jag att de är rätt lika. Om du bara ska åka på landsväg så tror jag inte att de spelar någon roll vilken variant du väljer.

Skillnad mot original lär det däremot bli. Mest troligt mycket hårdare fjädring.

baltis
10 januari 2015 · 1 948 Inlägg

skippa bc coilovers, stenhårda, inget du vill ha på vanlig väg oavsett hur sportigt du anser dig själv köra så SÄNKER dessa prestandan.

Min erfarenhet utav HR fjädrar är att dom alltid är stenhårda.... Men jag skulle absoult föredra dom och ett par dämpare från bilstein. Dels även för att jag gissar att du brukar din bil vintertid?

Personligen hade jag dock inte köpt något utav ovanstående, så mycket mer kostar det väl inte att köpa ett KW v.1 från tyskland? (10200 fanns det tydligen en dansk firma som sålde dom för).

SportPilot Ubåtsingenjör
11 januari 2015 · 7 228 Inlägg

http://www.billiga-coilovers.se/shop/ei … 2955p.html

det kör jag med på min bruks bil och är mer än nöjd !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
AppeN
11 januari 2015 · 172 Inlägg

baltis skrev:
skippa bc coilovers, stenhårda, inget du vill ha på vanlig väg oavsett hur sportigt du anser dig själv köra så SÄNKER dessa prestandan.

Min erfarenhet utav HR fjädrar är att dom alltid är stenhårda.... Men jag skulle absoult föredra dom och ett par dämpare från bilstein. Dels även för att jag gissar att du brukar din bil vintertid?

Personligen hade jag dock inte köpt något utav ovanstående, så mycket mer kostar det väl inte att köpa ett KW v.1 från tyskland? (10200 fanns det tydligen en dansk firma som sålde dom för).

På BC går det att justera hårdheten. Är de "för" hårda även på det minst hårda inställningara? Jag kör inte bilen på vintern. Skiljer det mycket i kvaliteten mellan BC och KW?

Ababa
11 januari 2015 · 55 Inlägg

Jag har BC på min och jag tycker dom är lagom hårda, kör även på vintern och det går hur bra som helst.
Ingen expert dock.

Volvo XC70 (2008)
Backstream
11 januari 2015 · 168 Inlägg

Jag vet inte om det bara är jag som råkat ut för måndagsexemplar av bilsteindämpare men mina som jag har på evon var totalslut efter ca 1500 mil. Har själv coilovers på väg hem och kommer aldrig någonsin köpa Bilstein igen.

_Thor_
11 januari 2015 · 512 Inlägg

Backstream skrev:
Jag vet inte om det bara är jag som råkat ut för måndagsexemplar av bilsteindämpare men mina som jag har på evon var totalslut efter ca 1500 mil. Har själv coilovers på väg hem och kommer aldrig någonsin köpa Bilstein igen.

Vad hade du för fjädrar till Bilstein-dämparna?

baltis
11 januari 2015 · 1 948 Inlägg

AppeN skrev:

baltis skrev:
skippa bc coilovers, stenhårda, inget du vill ha på vanlig väg oavsett hur sportigt du anser dig själv köra så SÄNKER dessa prestandan.

Min erfarenhet utav HR fjädrar är att dom alltid är stenhårda.... Men jag skulle absoult föredra dom och ett par dämpare från bilstein. Dels även för att jag gissar att du brukar din bil vintertid?

Personligen hade jag dock inte köpt något utav ovanstående, så mycket mer kostar det väl inte att köpa ett KW v.1 från tyskland? (10200 fanns det tydligen en dansk firma som sålde dom för).

På BC går det att justera hårdheten. Är de "för" hårda även på det minst hårda inställningara? Jag kör inte bilen på vintern. Skiljer det mycket i kvaliteten mellan BC och KW?

Dämparen kan du justera men inte fjädern smile

Ja jag skulle vilja påstå att det skiljer mycket i kvalitet på bc och kw, och det spelar stor roll om du ska köra bilen på vintern i salt och slask.
Kan inte riktigt komma på vad man ska jämföra med... men det e väl typ som att jämföra en kaffebryggare för 100kr med en för 1500kr...
Visst den brygger kaffet, men det blir inte riktigt ordentligt varmt, smakar inte lika bra och man får byta vartannat år...
JAG hade antingen köpt kw v1 eller kapat fjädrarna om jag var du smile

AppeN
11 januari 2015 · 172 Inlägg

baltis skrev:

AppeN skrev:

baltis skrev:
skippa bc coilovers, stenhårda, inget du vill ha på vanlig väg oavsett hur sportigt du anser dig själv köra så SÄNKER dessa prestandan.

Min erfarenhet utav HR fjädrar är att dom alltid är stenhårda.... Men jag skulle absoult föredra dom och ett par dämpare från bilstein. Dels även för att jag gissar att du brukar din bil vintertid?

Personligen hade jag dock inte köpt något utav ovanstående, så mycket mer kostar det väl inte att köpa ett KW v.1 från tyskland? (10200 fanns det tydligen en dansk firma som sålde dom för).

På BC går det att justera hårdheten. Är de "för" hårda även på det minst hårda inställningara? Jag kör inte bilen på vintern. Skiljer det mycket i kvaliteten mellan BC och KW?

Dämparen kan du justera men inte fjädern smile

Ja jag skulle vilja påstå att det skiljer mycket i kvalitet på bc och kw, och det spelar stor roll om du ska köra bilen på vintern i salt och slask.
Kan inte riktigt komma på vad man ska jämföra med... men det e väl typ som att jämföra en kaffebryggare för 100kr med en för 1500kr...
Visst den brygger kaffet, men det blir inte riktigt ordentligt varmt, smakar inte lika bra och man får byta vartannat år...
JAG hade antingen köpt kw v1 eller kapat fjädrarna om jag var du smile

Okej, då tror jag att jag har fått lite bättre koll smile Du har möjligtvis ingen erfarenhet av G&M?

baltis
13 januari 2015 · 1 948 Inlägg

AppeN skrev:

baltis skrev:

AppeN skrev:

På BC går det att justera hårdheten. Är de "för" hårda även på det minst hårda inställningara? Jag kör inte bilen på vintern. Skiljer det mycket i kvaliteten mellan BC och KW?

Dämparen kan du justera men inte fjädern smile

Ja jag skulle vilja påstå att det skiljer mycket i kvalitet på bc och kw, och det spelar stor roll om du ska köra bilen på vintern i salt och slask.
Kan inte riktigt komma på vad man ska jämföra med... men det e väl typ som att jämföra en kaffebryggare för 100kr med en för 1500kr...
Visst den brygger kaffet, men det blir inte riktigt ordentligt varmt, smakar inte lika bra och man får byta vartannat år...
JAG hade antingen köpt kw v1 eller kapat fjädrarna om jag var du smile

Okej, då tror jag att jag har fått lite bättre koll smile Du har möjligtvis ingen erfarenhet av G&M?

Ingen aning om vad det e, en tillverkare?

Rent generellt, KW Bilstein H&R är dom 3 tillverkarna jag kan komma på som håller bra kvalitet och inte kostar skjortan.

Kastar ju lite sten i glashus då jag själv har d2 coilovers på min bil,  men den går även enbart på bana och är helt värdelös till vardags. Hade jag haft pengar i överflöd så hade jag köpt ett kw clubsport eller likande direkt.

Lozinmust "Unloaded"
13 januari 2015 · 1 557 Inlägg

Kör 2 bilar med BC(Evon och 530:n) och kör Ground Control(Koni-dämpare mot Eibach-fjädrar) på Z3 Coupen och tycker att BC fungerar alldeles utmärkt för det mesta, Evon vart mycket bättre av de, hade både Tein S-tech fjädrar mot någon sportdämpare och en uppsättning KYB coils, någon grov variant, visst dessa var beggade och slitna, men det vart ett väldigt lyft med BC RM på alla punkter.

Ground Control är dock i sin egen liga(i min mening) gentemot BC/D2/K-Sport/XYZ, ligger nog i samma klass som KW, samma pris för en custom uppsättning såna hemma från staterna(jävla tull och skit) som för KW V3 Inox-Line hos svensk återförsäljare, och då måste du fixa egna/original topplagringar. Bara KW Clubsport som har andra/justerbara topplagringar, och finns bara till vissa modeller, men väldigt välavstämt dock.

Senast redigerat av Lozinmust (13 januari 2015)

"When innovation meets passion!"
BMW 318is "Class II" (1994)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
Richtenb
13 januari 2015 · 1 359 Inlägg

BC har ju även ER serien som ska slåss med KW V3 framförallt. Här är en recension som ger en ganska bra bild av BC ER tycker jag. Tar upp både positiva och negativa sidor   

http://www.iwsti.com/forums/gd-suspensi … eview.html

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 januari 2015 · 10 427 Inlägg

Vill du köra något som är lite mer plug & play än coilovers så kan jag rekommendera Bilstein/Eibach B12 Pro-kit. Kör ett sånt kit på min E46:a sedan något år och jag är nöjd - går att få till skapliga priser från Tyskland. Jämför man med tex svenska firmor som säljer skumma sportstötdämpare (t ex G&M) och fjädrar till ungefär samma priser så är det nog mycket intressant wink

S60: http://www.ebay.com/itm/Eibach-Bilstein … 566665b6b2

Stötdämparna i mitt kit var i praktiken Bilstein B8 Sprint (kortare än B6 Sport) och fjädrarna var bara ett vanligt Eibach Pro-kit (lättare sänkning) så inget märkvärdigt egentligen mer än att de säljs i en stor kartong.

Finns säkert något fjäderkit med Koni Sport där du åtminstone kan justera rebound (ev bara fram).

Exempel:
http://www.ebay.com/itm/Koni-Volvo-S60- … 58a14dae56

bobzor
13 januari 2015 · 4 Inlägg

Jag säger som föregående talare, KW dom har förstått det här med väghållning. Hade det på en 125d och det klippte 2,5 sek på timeattack, det är en väsentlig märkbar skillnad.
Jag har Bilstein dämpare på min C43a idag och det går inte och jämnföra mot KW.

Har du inte pengarna att lägga på KW så hoppa över och kör sänkningsfjädrar som är lite hårdare resten är pengar i sjön.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 januari 2015 · 10 427 Inlägg

bobzor skrev:
Har du inte pengarna att lägga på KW så hoppa över och kör sänkningsfjädrar som är lite hårdare resten är pengar i sjön.

Sportstötdämpare ju som dag & natt jämfört mot standardmonterade varianter - särskilt om det ändå är dags för stötdämparbyte.

SportPilot Ubåtsingenjör
21 januari 2015 · 7 228 Inlägg

steifan skrev:
Vill du köra något som är lite mer plug & play än coilovers så kan jag rekommendera Bilstein/Eibach B12 Pro-kit. Kör ett sånt kit på min E46:a sedan något år och jag är nöjd - går att få till skapliga priser från Tyskland. Jämför man med tex svenska firmor som säljer skumma sportstötdämpare (t ex G&M) och fjädrar till ungefär samma priser så är det nog mycket intressant wink

S60: http://www.ebay.com/itm/Eibach-Bilstein … 566665b6b2

Stötdämparna i mitt kit var i praktiken Bilstein B8 Sprint (kortare än B6 Sport) och fjädrarna var bara ett vanligt Eibach Pro-kit (lättare sänkning) så inget märkvärdigt egentligen mer än att de säljs i en stor kartong.

Finns säkert något fjäderkit med Koni Sport där du åtminstone kan justera rebound (ev bara fram).

Exempel:
http://www.ebay.com/itm/Koni-Volvo-S60- … 58a14dae56

det kittet kör jag också med smile dock köpt hos www.billiga-coilovers.se till ungefär samma pengar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang