Motorn lagt av pga. oljefel enligt Volvo

Evildan
21 januari 2015 ·

Xuri skrev:

Evildan skrev:

Rille0 skrev:

Evildan skrev:
Det har ingenting att göra med om DPF och dess styrsystem inklusive ECU är "billigt" eller av ett mer sofistikerat slag. Detta AdBlue som innehåller UREA används av de flesta tillverkarna utav tunga dieselmotorer i både bussar, lastvagnar och entreprenadmaskiner.
UREA är ett ämne som utvinns ur urin och i avgasreningssystemet omvandlas till ammoniak som i sin tur reducerar utsläppen av kväveoxiderna som då i förbränningen omvandlas till kväve och vatten.
Dessvärre kan UREA kristallisera sig och täppa till filter samt avgaspassager i DPF om ECU inte är rätt konfigurerad, som exempelvis vid eftermarknadsoptimering då det oftast inte tas hänsyn till blandningsförhållandena som är känsliga i toleranserna.

Inget urea/addblue i dessa motorer, additivet är en illaluktande brunaktig vätska som inom psa kallas eolys. fylls antingen på i tank eller byts som en komplett enhet (påse)

Christian S skrev:
visste inte att den 2 liters dieseln även satt i dom bilarna. på dom volvo bilarna som har den motorn står det 2.0D på bakluckan.
och den motorn byggdes i Skövde

Dw10 16v kom 2005 och var ett samarbete mellan Psa och ford, en mycket bra motor i mitt tycke, kan inte komma ihåg när jag senast såg en med ett totalras, föregångaren var Dw10 8v som kom 1999 och inte fanns i ford eller volvo utan endast Psa produkter

1,6an (dv6) är en helt annan konstruktion

Ser att det blev ett rejält syftningsfel pga några felplacerade och extra ord i mitt inlägg.
Självklart vet även jag att det inte används urea i personbilar på det viset som jag skrev om tyngre fordons konstruktion.
Ytterst tveksam till att en bilägare skulle vilja tanka urea så ofta som det behövs samt "pisseburken" med pump och andra detaljer tar mycket extra utrymme och vikt i en redan välpackad modern konstruktion.

Det jag ville påvisa är att det är föga "billigt" med något utav systemen som jag anser felaktigt påstods.
En DPF till ett större fordon kostar mer än flertalet småbilar med dieselmotor gör.

Huruvida det är en "enklare lösning" med en injektor som sprutar in rätt mängd urea vid rätt tillfälle får nog jag och annan skribent vara oense om.

Misstänker att när du syftar på billigt.. så är de mig du riktar in dig på.  Å jag menade inte att systemen var billigare.

Jag menade att folk köpte mer "sneak" bilar. dvs v50 2.0D istället för D5... en d5 skulle kanske dra lite mer soppa, men å andra sidan skulle den inte behöva byta DPF eller fylla på additivmedel så servicarna skulle bli billigare...
Dvs räknar man på total ägandekostand skulle den "stora" motorn kosta typ samma som den lilla...

Då inte V60 finns att räkna på som nybil kikar jag istället på V60 prisbild samt förbrukning.


Jag är väldigt tveksam till att det kostar "typ samma" att köra snikvarianten kontra top of the line då det enbart i inköp skiljer en hel del pengar samt att en 4cylindrig V60 förbrukar enl körcykeln 4.1l/100km mot en D5 4.6l/100km.
Inköp D2 268000kr.
Inköp D5 328000kr.

På 100000km blir differensen i bränsleförbrukning inte särskilt stor men det blir ändock 500liter vilket är ca 6500kr räknat på 13kr/l.
Inköpspriset skiljer däremot 60000kr vilket ger 6.65kr/10km inklusive bränsle och nu är inte den högre värdeminskningen för den dyrare bilen medräknad.
Vad kostar det att serva en D2 tillika D5 hos auktoriserad Volvoverkstad i 100000km?
Hur stor är den skillnaden?

Någon som vet och inte spekulerar?

Vägtrafikskatten är även den högre på D5 än på en D2.

Jag tror inte du kan räkna hem en D5 ur rent ekonomisk synvinkel jämförd med en D2.

Haglund_Robin
21 januari 2015 · 82 Inlägg

Hade ju iofs räckt med en D3 för att slippa partikelfilterbröten.

Det som skiljer D5/D3 och D2 åt vid service ser man först vid 6000mil (3000mil är samma) då det är dyrare för D2 iom påfyllning av additiv, vart ett tag sedan de blev gjort en sån men brukar hamna runt/strax över 6000kr om jag inte minns fel.

Vid 9000mil byte generatorrem på D5/D3 utöver det vanliga med olja,filter och kupéfilter. D2 har längre intervall på sin rem

D2 får ju en käftsmäll vid 12000mil med partikelfilter och en pungspark vid 24000 med partikelfilter+kamrem...

Under just 10tusen mil skiljer det inte mycket i pengar iom att D5 har en rem som byts och D2 additivet men räknar man till säg 24tusen vinner nog D5, Bara en 12tusen mil service på D2 landar på Ca 13 000kr vid 24tusen mil blir det över 20 000kr. D5:ans dyraste service (vid 18tusen mil) landar på Ca 9 000kr om jag inte minns fel

Senast redigerat av Haglund_Robin (21 januari 2015)

Volvo XC 70 (2005)
Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Evildan
21 januari 2015 ·

Haglund_Robin skrev:
Hade ju iofs räckt med en D3 för att slippa partikelfilterbröten.

Det som skiljer D5/D3 och D2 åt vid service ser man först vid 6000mil (3000mil är samma) då det är dyrare för D2 iom påfyllning av additiv, vart ett tag sedan de blev gjort en sån men brukar hamna runt/strax över 6000kr om jag inte minns fel.

Vid 9000mil byte generatorrem på D5/D3 utöver det vanliga med olja,filter och kupéfilter. D2 har längre intervall på sin rem

D2 får ju en käftsmäll vid 12000mil med partikelfilter och en pungspark vid 24000 med partikelfilter+kamrem...

Under just 10tusen mil skiljer det inte mycket i pengar iom att D5 har en rem som byts och D2 additivet men räknar man till säg 24tusen vinner nog D5, Bara en 12tusen mil service på D2 landar på Ca 13 000kr vid 24tusen mil blir det över 20 000kr. D5:ans dyraste service (vid 18tusen mil) landar på Ca 9 000kr om jag inte minns fel

Är det alltså samma kostnad att serva en D2 och en D5 vid 3000 mil? Kostnaden är?

6000 mil för D5 kostar?

9000 mil för en D5 kontra D2?

Även om enstaka service är dyrare för D2 så kan en eventuell högre återkommande servicekostnad ändå göra att D2 blir billigare i längden.

Volvo PV förefaller inte ha någon sida där detta anges för presumtiva kunder?

Haglund_Robin
21 januari 2015 · 82 Inlägg

Samma sånär på att D2 har 2L minde olja än D5 och andra filter men är samma jobb som utförs på samma tid. Kostnad för en 3tusenmil service Ca 3300kr, inte mer iaf

6tusenmil service D5 Ca 5500kr har jag för mig

9tusen service är samma som 3tusen för D2, D5 iom ett rembyte hamnar runt 6500kr man kommer nog inte upp i 7000kr

Är ju ungefärligt, lägger inte priserna på minnet. Vet inte om Volvo har nån sida där man kan räkna på servicekostnader. Hade ju vart fint som privatperson att kunna gå in och kolla lite.

Dodge Charger "Gamle Svarten" (1970)
Volvo XC 70 (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang