Xuri skrev:
Evildan skrev:
Rille0 skrev:
Evildan skrev:
Det har ingenting att göra med om DPF och dess styrsystem inklusive ECU är "billigt" eller av ett mer sofistikerat slag. Detta AdBlue som innehåller UREA används av de flesta tillverkarna utav tunga dieselmotorer i både bussar, lastvagnar och entreprenadmaskiner.
UREA är ett ämne som utvinns ur urin och i avgasreningssystemet omvandlas till ammoniak som i sin tur reducerar utsläppen av kväveoxiderna som då i förbränningen omvandlas till kväve och vatten.
Dessvärre kan UREA kristallisera sig och täppa till filter samt avgaspassager i DPF om ECU inte är rätt konfigurerad, som exempelvis vid eftermarknadsoptimering då det oftast inte tas hänsyn till blandningsförhållandena som är känsliga i toleranserna.Inget urea/addblue i dessa motorer, additivet är en illaluktande brunaktig vätska som inom psa kallas eolys. fylls antingen på i tank eller byts som en komplett enhet (påse)
Christian S skrev:
visste inte att den 2 liters dieseln även satt i dom bilarna. på dom volvo bilarna som har den motorn står det 2.0D på bakluckan.
och den motorn byggdes i SkövdeDw10 16v kom 2005 och var ett samarbete mellan Psa och ford, en mycket bra motor i mitt tycke, kan inte komma ihåg när jag senast såg en med ett totalras, föregångaren var Dw10 8v som kom 1999 och inte fanns i ford eller volvo utan endast Psa produkter
1,6an (dv6) är en helt annan konstruktionSer att det blev ett rejält syftningsfel pga några felplacerade och extra ord i mitt inlägg.
Självklart vet även jag att det inte används urea i personbilar på det viset som jag skrev om tyngre fordons konstruktion.
Ytterst tveksam till att en bilägare skulle vilja tanka urea så ofta som det behövs samt "pisseburken" med pump och andra detaljer tar mycket extra utrymme och vikt i en redan välpackad modern konstruktion.
Det jag ville påvisa är att det är föga "billigt" med något utav systemen som jag anser felaktigt påstods.
En DPF till ett större fordon kostar mer än flertalet småbilar med dieselmotor gör.
Huruvida det är en "enklare lösning" med en injektor som sprutar in rätt mängd urea vid rätt tillfälle får nog jag och annan skribent vara oense om.Misstänker att när du syftar på billigt.. så är de mig du riktar in dig på. Å jag menade inte att systemen var billigare.
Jag menade att folk köpte mer "sneak" bilar. dvs v50 2.0D istället för D5... en d5 skulle kanske dra lite mer soppa, men å andra sidan skulle den inte behöva byta DPF eller fylla på additivmedel så servicarna skulle bli billigare...
Dvs räknar man på total ägandekostand skulle den "stora" motorn kosta typ samma som den lilla...
Då inte V60 finns att räkna på som nybil kikar jag istället på V60 prisbild samt förbrukning.
Jag är väldigt tveksam till att det kostar "typ samma" att köra snikvarianten kontra top of the line då det enbart i inköp skiljer en hel del pengar samt att en 4cylindrig V60 förbrukar enl körcykeln 4.1l/100km mot en D5 4.6l/100km.
Inköp D2 268000kr.
Inköp D5 328000kr.
På 100000km blir differensen i bränsleförbrukning inte särskilt stor men det blir ändock 500liter vilket är ca 6500kr räknat på 13kr/l.
Inköpspriset skiljer däremot 60000kr vilket ger 6.65kr/10km inklusive bränsle och nu är inte den högre värdeminskningen för den dyrare bilen medräknad.
Vad kostar det att serva en D2 tillika D5 hos auktoriserad Volvoverkstad i 100000km?
Hur stor är den skillnaden?
Någon som vet och inte spekulerar?
Vägtrafikskatten är även den högre på D5 än på en D2.
Jag tror inte du kan räkna hem en D5 ur rent ekonomisk synvinkel jämförd med en D2.