Trögväxlad manuell Volvo S80

Akos
21 januari 2015 · 20 Inlägg

Tjena!
Jag har en Volvo s80 -03 2,4 170hk med manuell växellåda.
Första vintern jag ägde den märkte jag att den ofta efter att ha stått över natten ibland vägrade lägga i växel utan att man var tvungen att lirka runt mellan dem tills en gick i.

Efter mycket googlande hittade jag ett inlägg som talade om att det var ett "vanligt" fel att splinsen (?) i s80 lådorna ställer sig fel, där fick jag tipset att trycka ner kopplingen, slå av motorn och starta den igen med kopplingen nertryckt.
När jag gör detta så ramlar växeln i 99% av fallen smärtfritt. Jag har inga problem att växla så fort bilen kommer i rörelse eller under körning.

Har kört med denna lösning i ca två år men börjar tröttna. Utöver detta så inbillar jag mig att växellådan börjat bli allt mer tjinkig. Jag har funderat på att testa att byta växellådsolja men åsikterna verkar gå vitt isär om huruvida detta behövs eller inte.
Så nu till min fråga, är detta ett fel som någon annan känner till? Kan det hjälpa att byta växellådsolja och vilken ska jag i så fall använda? Eller är det själva växellådan som är skit? Vad kan jag göra för att åtgärda felet? Renovering?

Mvh

zzr94092
21 januari 2015 · 4 385 Inlägg

är nog ingen annan utväg än att fetta in splinsen på ingående axeln i lådan,oljebyte skadar inte ,men kommer inte att hjälpa dig med "trögväxlad" låda..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang