Fråga ang coilovers :)

addebooiiii
22 januari 2015 · 29 Inlägg

Hej igen... smile
Jag ska köpa ett par budget sänkfjädrar eller coilovers och jag funderar på följande:

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/j-spe … -v70n.html

Någon annan som kör med deras märke och kan intyga att dessa verkligen funkar någorlunda bra? smile
Står ju trots allt att man kan sänka med hela 80mm både fram och bak eller har jag missförstått det?

Jag kör en såpass gammal bil så jag vill inte lägga ner 10000kr på ett par riktigt fina coilovers ännu!

Rent ut sagt skiter jag i komforten då min bil redan är rätt stötig då jag kör på 235/35 ZR19  på sommaren så bilen följer varenda spår endå så jag är van! (Mina original fjädrar är sunkiga och stötiga endå då dem är 14år gamla)

Min fråga är alltså om jag förstått rätt angående att man kan sänka fritt mellan 20-80mm?
Hur justerar man sen detta på bilen?
Gör man det med medföljande verktyg?
Kan man justera medans däcket sitter på så man ser exakt hur lågt det blir eller får man hålla på och hissa upp & ner medans man justerar? smile

Jag är nybörjare gällande allt med sänkning och breddning osv så jag försöker lära mig!

Tacksam för seriösa svar!

MVH

Senast redigerat av addebooiiii (22 januari 2015)

Generalen-
2 februari 2015 · 44 Inlägg

på coiloverserna längst ner under fjädern sitter det 2st ringar typ varav den undre är en låsning av det övre så den inte vibrear ner som du kan skruva upp och ner skruva ner=sänka skruva upp=höja du skruvar på ringarna med verktyget för ringarna har hack i sig och vektyget har piggar som passar i dom, och ja du får ta av och på hjulet och mäta in medans du sänker så blir endel skruvande upp och ner med bilen och på/av med däcket

kika på min v70 där har du 2st bilder på mina coilovers så ser du tydligare ringarna som du skruvar upp/ner för sänka/höja

Senast redigerat av Generalen- (2 februari 2015)

pontiacen
2 februari 2015 · 1 080 Inlägg

Har provat j-spec egna coilovers på en v50 -12, alltså samma kit. Fram passade det inte med topplagring och genomslagsgummi så det gick inte att montera.  Bak skar gängan till justeringen så fort man skruvade på den, även med länkarmen lossad, dvs i princip inget tryck på gängan. Förutom det så sänkte de inga 80mm, knappt mer än 30mm H&R-sänkfjädrarna som satt på tidigare.

Säger inte att det är samma med kiten till s60 men som alltid så får man vad man betalar för.

Mitt tips; leta beggat i bra skick från ett erkänt märke. Ett par tusen dyrare men fan så mycket bättre, antagligen smile

Senast redigerat av pontiacen (2 februari 2015)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Generalen-
2 februari 2015 · 44 Inlägg

Jag kör bc racing coils på min kostar sina ören men värt varenda ett av dom! Men kolla in om typ vparts har jag hade vparts coils fram på min V70 förut dom funkade kanon faktiskt och ligger helt okej i pris dock inget kitt med sänkfjädrar bak utan får köpas separat så blir ju lite mer pengar

J3n5
3 februari 2015 · 792 Inlägg

Det där med att höja och sänka 20-80mm får man ta med en nypa salt. Gled rätt så lågt med min Golf i sommar (Ta-Technix coilovers 2200kr). Nu när det blev vinter så höjde jag bilen max vad som gick, blev ungefär samma höjd som original. Nackdelen med sånna här billiga coilovers är ju att du trycker ihop fjädern när du ska höjja bilen, man justerar ju upp tallriken. Och fyfsatan så stötigt det blir tongue Hade jag köpt coilovers idag hade jag köpt några som man justerar höjden genom att skruva på hela fjäderbenet.

Mazda Miata "Turbo" (1991)
addebooiiii
7 februari 2015 · 29 Inlägg

pontiacen skrev:
Har provat j-spec egna coilovers på en v50 -12, alltså samma kit. Fram passade det inte med topplagring och genomslagsgummi så det gick inte att montera.  Bak skar gängan till justeringen så fort man skruvade på den, även med länkarmen lossad, dvs i princip inget tryck på gängan. Förutom det så sänkte de inga 80mm, knappt mer än 30mm H&R-sänkfjädrarna som satt på tidigare.

Säger inte att det är samma med kiten till s60 men som alltid så får man vad man betalar för.

Mitt tips; leta beggat i bra skick från ett erkänt märke. Ett par tusen dyrare men fan så mycket bättre, antagligen smile

V50's coilovers säger såhär:
Höjdjustering Fram: 30-70mm
Höjdjustering Bak: 30-60mm

S60's är 20-80mm både fram & bak!

Är du säker på att den inte sänkte som den skulle? Mätte du?

Senast redigerat av addebooiiii (7 februari 2015)

pontiacen
7 februari 2015 · 1 080 Inlägg

Jag mätte ja, och nej de sänkte inte i närheten av vad som påstods. Fram vet jag inte iofs, de passade ju aldrig.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2015 · 13 736 Inlägg

har du funderingar över hårdhet och allt sånt köp bc grejerna..  mycket trevliga. bra körbarhet och allt..


försökt fått ärliga svar på j-spec.se billiga paket till v70n men folk har sån skev bild vad som är vättigt och ej.

behöver kosta på dämpare fram och en sänkningsats på min diesel och det är en pendlar bil som rullar runt 5000-6000mil på ett år. så behöver det vara bekvämt också.  för att hoppa fram är jhu knappast kul.

men är det billigt som gäller så kör på vanliga sänkningsfjädrar och dämpare.  dom billiga kitten är ganska trevliga trotts allt.. körde ett 1200kr kitt på min Arosa och det fungerade i 3000mil utan problem. sen råkade jag döda ena dämparen fram men det var helt mitt fel (elmutterknack så drog sönder dämparen när den snurrade med)  och kör nu gula koni istället och visst det blev bättre men ingen MEGA stor skillnad vid normal körning.
men pressar man på det så är det så klart skillnad men så kostar en dämpare 1500kr typ och är ställbar i returen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
addebooiiii
7 februari 2015 · 29 Inlägg

Growe skrev:
har du funderingar över hårdhet och allt sånt köp bc grejerna..  mycket trevliga. bra körbarhet och allt..


försökt fått ärliga svar på j-spec.se billiga paket till v70n men folk har sån skev bild vad som är vättigt och ej.

behöver kosta på dämpare fram och en sänkningsats på min diesel och det är en pendlar bil som rullar runt 5000-6000mil på ett år. så behöver det vara bekvämt också.  för att hoppa fram är jhu knappast kul.

men är det billigt som gäller så kör på vanliga sänkningsfjädrar och dämpare.  dom billiga kitten är ganska trevliga trotts allt.. körde ett 1200kr kitt på min Arosa och det fungerade i 3000mil utan problem. sen råkade jag döda ena dämparen fram men det var helt mitt fel (elmutterknack så drog sönder dämparen när den snurrade med)  och kör nu gula koni istället och visst det blev bättre men ingen MEGA stor skillnad vid normal körning.
men pressar man på det så är det så klart skillnad men så kostar en dämpare 1500kr typ och är ställbar i returen =)

Ja! Kör enbart normal körning och ingen som helst bankörning:)
Tror jag kör på J-Specs! Mina nuvarande fjädrar är sunkiga och rostiga så det kan ju knappast bli sämre!
Dem är inte i lager för tillfället då dem är såpass efterfrågade!
Kommer till våren!
Får la ta det lite lugnt vid gupp osv bara! :)

Senast redigerat av addebooiiii (7 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang