Jättemissnöjd med garageuthyrning

Muttley
23 januari 2015 ·

thelaughingmadman skrev:
Är det någon som vet om det finns garage där man garanterar säkerhet från inbrott/skadegörelse etc (läs: står för kostnader om det skulle uppstå)?
Skulle vara intressant att veta vad en sån plats skulle kosta.

De finns ju lokaler som inte är rent specifika för bilar men man kan få förvara bilar och vad man vill. Som har hundar inne på områdena men de kostar inga 875kr i månaden. Men tror ändå inte de finns någon hyresvärd som står för stölder. De är de man har försäkringbolag till.

skanepiraten
23 januari 2015 · 466 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Är det någon som vet om det finns garage där man garanterar säkerhet från inbrott/skadegörelse etc (läs: står för kostnader om det skulle uppstå)?
Skulle vara intressant att veta vad en sån plats skulle kosta.

Finns många som har det försäkrat, så ja en del finns det och kostar inte många kronor mer ^^ Om man nu tänker vad man får för priset så att säga smile
Men sen är du själv smart om du själv ser till för din egna del att du har rätt försäkring smile

Senast redigerat av skanepiraten (23 januari 2015)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
baltis
24 januari 2015 · 1 948 Inlägg

totte1015 skrev:

chrizz skrev:
Vi hänger inte ut företag i forumet då det alltid finns två sidor av ett mynt så att säga. Jag låter tråden vara öppen, men jag redigerar bort företagsnamn mm i första inlägget.

Mvh

Jaha... Då kan du fanimig lika gärna stänga&slänga trådhelvetet med, kommunistpack

hahahaha säger killen som inte vill smita från notan och anser att andra ska betala för hans lathet big_smile

Du gick inte klart grundskolan va? big_smile

marcus80 Sir
24 januari 2015 · 935 Inlägg

Jag är också missnöjd med min garage plats. Bilen har inte blivit helrekondad och uppbytt till en rs4. Tror ni jag kan kräva pengarna tillbaka?

(ironi)

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Peter_5565
24 januari 2015 · 326 Inlägg

it_mutt skrev:
Finns ju inget att varna för i detta fall. Möjligen skulle det vara att varna dig att du är -farligt- nära förtal i det du håller på med just nu.

Inte ens det. Det går inte att förtala ett företag, det finns inte ens med i lagtexten.

http://lawline.se/answers/4040
http://copyriot.se/2011/11/30/om-ekonomiskt-fortal/

Hamilton
24 januari 2015 · 8 864 Inlägg

Peter_5565 skrev:

it_mutt skrev:
Finns ju inget att varna för i detta fall. Möjligen skulle det vara att varna dig att du är -farligt- nära förtal i det du håller på med just nu.

Inte ens det. Det går inte att förtala ett företag, det finns inte ens med i lagtexten.

http://lawline.se/answers/4040
http://copyriot.se/2011/11/30/om-ekonomiskt-fortal/

Nja inte helt sant det heller tyvärr...

Förtal av ett företag kan vara otillåtet under Europakonventionens integritetsskydd (art. 8). För till skillnad från svenska ärekränkningsregler omfattar konventionens integritetsskydd även företag och kommersiella intressen

Fotograf på tierpidag.se
muche
25 mars 2015 · 4 Inlägg

Men om det nu var kameraövervakat så måste det ju finnas på film? .... finns det inte någon film eller att de inte har någon inspelning så har de väl brutit sin del av kontraktet i ju med att de inte har den säkerheten med kameraövervakning med inspelning som de gör reklam för?!   då borde det inte vara några problem att bryta kontraktet .....    har själv haft egna kameror med inspelning på Qnap nvr med 5 nätverkskameror dålda i ett större garage... och lämnat vidare bilder till polisen.... när pundare varit inne i det stora garaget och stökat.

it_mutt Avstängd
25 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Peter_5565 skrev:

it_mutt skrev:
Finns ju inget att varna för i detta fall. Möjligen skulle det vara att varna dig att du är -farligt- nära förtal i det du håller på med just nu.

Inte ens det. Det går inte att förtala ett företag, det finns inte ens med i lagtexten.

http://lawline.se/answers/4040
http://copyriot.se/2011/11/30/om-ekonomiskt-fortal/

Men vilken hiskelig tur att att jag inte sa att det faktiskt var/är förtal, utan just...nära...

Jag är inte det minsta obekant med lagtexterna. Jag kan för sakens skull påpeka att om ett "förtal mot ett företag" (som då inte egentlig mening existerar) sker och man kan förstå att det är en (eller flera) personer inom företaget som egentligen pekas ut, och inte företaget "i sig egentligen", så föreligger trots det förtal. Nu finns det ingen praxis gällande detta, men iaf. Det innebär i princip att om någon "förtalar ett företag" med en anställd, skulle man alltså åtminstone kunna testa det i domstol, om man nu ville, utan att göra bort sig helt i tankegången.

Vidare kan man då dra det vidare till; att nämner du personen ifråga, som i; "Nils Nilsson på Nilssons & Nilssons är en j*vla bedragare" så sitter du på pottkanten. Du är alltså, igen, farligt nära förtal, om du ger dig på ett enmans/fåmansföretag då det lätt trillar in på att peka ut enskilda individer.

Ekonomiskt förtal är ett omdebatterat begrepp, där det går att se, om man vill, vissa fördelar och även vissa nackdelar (vilka är betydligt enklare att se). Däremot är jag inte helt på det klara med ditt val av källa, men, det i sin tur kan kvitta för min del.


muche skrev:
Men om det nu var kameraövervakat så måste det ju finnas på film? .... finns det inte någon film eller att de inte har någon inspelning så har de väl brutit sin del av kontraktet i ju med att de inte har den säkerheten med kameraövervakning med inspelning som de gör reklam för?!   då borde det inte vara några problem att bryta kontraktet .....    har själv haft egna kameror med inspelning på Qnap nvr med 5 nätverkskameror dålda i ett större garage... och lämnat vidare bilder till polisen.... när pundare varit inne i det stora garaget och stökat.

Var för sig är det inte så enkelt.

Står det uttryckligen i kontraktet att det är kameraövervakat, men inte är det, ja, då är det ju uppenbarligen fel.

Gör man reklam för att det skulle vara kameraövervakat men inte är det och inte står något i kontraktet om det, då är det falsk marknadsföring (eller om man så vill; vilseledande enligt marknadsföringslagen).

Sakerna hänger alltså inte per automatik ihop. Man kan dock säga att om marknadsföringen är vilseledande så kan det ge rätt att häva kontraktet, då man inte fått "rätt information om vad som gäller" när kontraktet skrivits på och helt enkelt inte fattat ett beslut baserat på hur det "egentligen är" (utan detta har då stått i relation till vad som påståtts).

Vill man kan man dock se ett problem till; om det sitter en (1) kamera som täcker 100.000 kvadratmeter, kan du hävda att det finns kameraövervakning då?

I just detta fall skulle en sådan reklam med all sannolikhet ses som vilseledande, då det är något man kan anse har "väsentlig betydenhet" för konsumenten. Min poäng var mest; var ska du dra gränsen för när något klassas som kameraövervakat? Vid 10 kameror? Vid en kamera vid varje plats? Ja, du förstår säkert poängen. Givetvis underlättar det alltid om sådana saker (som att det faktiskt -är- kameraövervakat) finns med i själva kontraktet.

Var den faktiska gränsen går får då i värsta fall en domstol besluta.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang