Köpråd bilbatteri.

elsmurfo
20 januari 2015 · 412 Inlägg

Är ute i batteriträsket och trampar lite..

Är ute efter ett nytt bilbatteri till min passat 1.9tdi med dieselvärmare och defas batteriladdare kopplat till motorvärmaren så den laddar batteriet såfort man pluggar i denna. (därför jag överlevt med dåligt batteri).

Som jag har förstått det så är AGM batteriet bättre då man har dieselvärmare?

Har en fundering kring min defa batteriladdare, kommer denna fungera/vara skadlig för AMG batterier?
Sett på många laddare, inklusive min Ctek att den har ett särskilgt AGM program.

Mina tankar går just nu kring dessa två val:

Springa in på biltema och köpa ett "billigt" batteri med 4 års garanti och köra skiten ur det.
Eller så köpa ett dyrt AGM batteri?

Hur hade du gjort?

ablim Däcksman
20 januari 2015 · 18 Inlägg

Köp ett bra som håller, alla gånger. Prisskillnaden är inte så stor mellan ett riktigt bra och ett dåligt.
Mycket matnyttig läsning på ämnet:http://www.testfakta.se/tester/motor/billiga-bilbatterier-har-s%C3%A4mre-h%C3%A5llbarhet.
Banner är ju relativt svåra att få tag i, men bosch S4 finns ju lite överallt, t.ex på mekonomen.

elsmurfo
20 januari 2015 · 412 Inlägg

Tack för svaret smile

Hur står sig ett "bra" vanligt batteri mot ett AGM batteri i mitt användningsområde?

ablim Däcksman
20 januari 2015 · 18 Inlägg

Jag är egentligen fel person att uttala mig, då jag inte varit i kontakt med AGM, men rent spontant så känns det överflödigt med tanke på priset (mer än det dubbla mot bly/syra). Jag hade köpt ett Banner eller bosch, största storleken som får plats i batterilådan av bly/syra.
Någon som är orienterad inom husbilar eller fritidsbåtar får gärna uttala sig om AGM.
Mer läsning: http://batteriexpressen.se/category.htm … bilbatteri

PS. Far har bly/syra i sin caddy med dieselvärmare, och det har inte varit några problem alls. Ska dock sägas att det inte har varit kallare än -10 här ännu sedan vi köpte den Ds.

Djo
20 januari 2015 · 10 157 Inlägg

Biltema har AGM batterier med 4 års garanti funderar själv på att köpa ett sådant finns i 3 olika storlekar.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
jaka54
22 januari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Jag har Biltemas "silverfärgade" 70A batteri i min Audi 100 Avant 2,0E (-89:a) och har endast lovord att säga om det batteriet. Det har fungerat perfekt under de 11 år jag haft det och fungerar fortfarande bra. Jag laddar det med en enkel 12V/4A laddare som är 30-40 år gammal då och då , alltså ingen modern "dataladdare" och när jag laddat har det inte berott på att batteriet behövts laddas utan mer för att jag "känt" för att som säkerhetsåtgärd inför vintern laddat.
Till min sommarbil , en Audi TT 3,2lit roadster (-04:a) köpte jag för tre år sedan Biltemas "Gula"AGM batteri (pris: 1500:-) också det batteriet har fungerat perfekt.
Om det är värt att satsa på AGM batteri istället för att vanligt? -Nej! Skulle jag köpa ett nytt batteri idag till någon av mina bilar (ovanstående plus Camaro -76:a  och några andra) så skulle jag köpa Biltemas "silverfärgade" batteri, det kostar nästan hälften av vad ett AGM batteri kostar

Senast redigerat av jaka54 (22 januari 2015)

moparfarmer österbybruk
24 januari 2015 · 267 Inlägg

optima redtop är väl det bästa... funkar efter 17år i farfars gamla ferguson 168... köpte ett nytt till plyman förra året och det funkar bra...

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Dodge Dart "Swinger" (1971)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
cyberk2
24 januari 2015 · 214 Inlägg

AGM ska du ha. Optima redtop ska du INTE ha.. Läs lite om det på deras hemsida så förstår du. Optima så är det gula som gäller.

Optimat är bäst av alla batterier, dock klen kapacitet. Sen kommer AGM, sen kommer GEL batterier, dom har lite andra svagheter, sen så kommer vanliga batterier som innehåller vatten, både påfyllningsbara och förseglade...

Vanligt AGM och ctekladdare är nog klockren kombo, eller optima gul om du hellre vill ha det, men då får du bara 55ah, men det går att leva med

ErsdaHL
25 januari 2015 · 600 Inlägg

köpte nyss ett afa+ 95ah till min 1.9 tdi funkar bra.

elsmurfo
9 februari 2015 · 412 Inlägg

Har varit i kontakt med DEFA ang "defa multicharger 1203" och fick detta svar:

"När det gäller AGM-Batterier så har vi tillexempel Varta AGM och Optima AGM som exempel på batterivarumärken.
Optima AGM skall laddas med 14.7 volt men Varta AGM med 14.4v
De flesta AGM tillverkare med undantag av Optima och Odyssey rekommenderar att man laddar batterierna med en ladd-spänning på 14.4V.
Ibörjan var det mycket Optima man pratade om när det gäller AGM-batterier varför det blev ett begrepp att man skulle ladda AGM batterier med 14.7v, men så är inte längre fallet.
Multicharger 1203 är gjort för att klara av att ladda alla typer av batterier."




Köpte mig ett Running Bull AGM 80amp som nu sitter i bilen

Står i bruksanvisningen till laddaren att den laddar med 14.4V
På batteritillverkarens näms endast: "Charging voltage MAX 14.8V"

Ja va fan, vi får väll hoppas att allt är frid och fröjd framöver smile

jaka54
9 februari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Optima (Gula eller röda) gör helt klart de bästa blybatterierna!
Men de är ju så f--dyra. För runt 800-900:- får man Biltemas "Silverfärgade" 70A batteri som fungerar jättebra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang