Montera låscylinder Volvo 740

Samuel3
17 januari 2015 · 360 Inlägg

:Hejsan. Låscylindern tillhör Volvo 740. Den går alltså inte att vrida i. Har testat två nycklar som går att låsa med på passagerarsidan. Låset har jag tagit ur från dörren och det har legat inomhus i ett par veckor kanske. Har testat låsolja och 5-56 inget har fungerat.
Går det att plocka isär låset helt och hållet?
Är det lika bra att skaffa ett nytt lås från skroten?

tpfh

Senast redigerat av Samuel3 (25 januari 2015)

jaka54
19 januari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Har låset fungerat tidigare?
Antar att låscylindern går att ta isär som på min Audi 100 -89, men  är inte säker.
På gamla Audisar är det så att inne i låscylindern sitter det 5-7stycken låsbleck vilka har olika form, de är numrerade.
Dessa bleck måste sitta i rätt position för att passa till den nyckel man använder. Antar att Volvo har samma system.
Behöver du sådana låsbleck så har jag hundratals olika

Samuel3
19 januari 2015 · 360 Inlägg

Nej jag har aldrig kunnat låsa. Tidigare ägare har inte låst den

Maxen Teknisk
19 januari 2015 · 328 Inlägg

Kan det inte vara så att låset är utbytt någon gång under bilens livstid?

Då du kollat att låset på passagerarsidan fungerar med en nyckel du har, så vore det enklast att flytta över den låscylindern till förardörren. Det enda du behöver göra på den är att skifta bygeln som sitter med ett "c-clips" på baksidan, med förarsidans cylinder.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Samuel3
19 januari 2015 · 360 Inlägg

Maxen skrev:
Kan det inte vara så att låset är utbytt någon gång under bilens livstid?

Då du kollat att låset på passagerarsidan fungerar med en nyckel du har, så vore det enklast att flytta över den låscylindern till förardörren. Det enda du behöver göra på den är att skifta bygeln som sitter med ett "c-clips" på baksidan, med förarsidans cylinder.

Jag kom nu att tänka på att jag fick med en hel del nycklar. ska testa med några andra ifall det är så att låscylindern är bytt förut därmed en ny nyckel. Tack för svaret

Samuel3
20 januari 2015 · 360 Inlägg

Har nu testat med alla volvo nycklar vi har hemma, ingen fungerade

jaka54
21 januari 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Plocka då bort låscylindern på den dörren som du har nyckel till och ta isär den låscylindern! Det är hur lätt som helst! Var observant på i vilket läge låsblecken sitter! Blecken är märkta med ett nummer!
Placera nu låsblecken i din "felaktiga" låscylinder på samma som i cylindern som fungerar (passagerardörren).

Så här gör man på Audi 100 och jag antar att Volvo och alla andra bilar har samma typ av låscylindrar.

Maxen Teknisk
21 januari 2015 · 328 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Plocka då bort låscylindern på den dörren som du har nyckel till och ta isär den låscylindern! Det är hur lätt som helst! Var observant på i vilket läge låsblecken sitter! Blecken är märkta med ett nummer!
Placera nu låsblecken i din "felaktiga" låscylinder på samma som i cylindern som fungerar (passagerardörren).

Så här gör man på Audi 100 och jag antar att Volvo och alla andra bilar har samma typ av låscylindrar.

På Audi 100 vet jag hur det ser ut, och i det fallet kan jag hålla med om att den metoden kan vara enklare. Men nu handlar det om en Volvo och då blir det överkurs att göra på det viset.

Som jag skrev tidigare så behöver man bara flytta över bygeln (eller medbringaren, vilket man nu väljer att kalla den) på baksidan av låscylindern/låskistan. Man behöver inte plocka isär låset för att göra detta.

Mycket mindre jobb, mindre pilligt och dessutom mindre risk att man tappar bort/förstör något i cylindern.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Samuel3
21 januari 2015 · 360 Inlägg

Jag har inget centrallås på bilen. Vill kunna låsa både förardörr och passagerardörr med nyckel.

Samuel3
24 januari 2015 · 360 Inlägg

Jag har tagit ur låset ur passagerardörren och nu ska jag sätta tillbaka låscylindern från förardörren. Problemet är nu att få ditt staget som sitter på låscylinder. Jag tror jag vet hur det ska sitta men det är väldigt svåråtkomligt! Någon som har gjort detta själv?

Maxen Teknisk
24 januari 2015 · 328 Inlägg

Lite svårt att förklara, men ska göra ett försök i alla fall:

Man stoppar som bekant in låscylindern på plats och sätter fast den med "hästskon" som är gjord av plåt.

Gör inte det! Då har du redan gjort för mycket.

Man börjar med att stoppa in cylindern i dörren som den ska sitta, men sen drar man ut den lite så att man kan vrida den 90 grader så att medbringaren hamnar neråt.

Då tar man tag i pinnen och stoppar in den i medbringaren, vrider tillbaka låset så att det sitter rätt och monterar "hästskon".

Var så jag gjorde sist om jag inte minns helt galet.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Samuel3
24 januari 2015 · 360 Inlägg

Maxen skrev:
Lite svårt att förklara, men ska göra ett försök i alla fall:

Man stoppar som bekant in låscylindern på plats och sätter fast den med "hästskon" som är gjord av plåt.

Gör inte det! Då har du redan gjort för mycket.

Man börjar med att stoppa in cylindern i dörren som den ska sitta, men sen drar man ut den lite så att man kan vrida den 90 grader så att medbringaren hamnar neråt.

Då tar man tag i pinnen och stoppar in den i medbringaren, vrider tillbaka låset så att det sitter rätt och monterar "hästskon".

Var så jag gjorde sist om jag inte minns helt galet.

Schysst! Ska testa det imorgon.

Samuel3
25 januari 2015 · 360 Inlägg

När jag tog ur cylindern enligt haynes instruktioner så tog jag bort pinnen, den är ju nästan omöjlig att få dit igen?

Ett förtydligande: Problemet ligger i att utrymmet är för trångt. Utrymmet är täckt av en plastskiva som troligen har uppgift att styra rutan upp/ner. Den vassa kanten är jobbig när man ska försöka trycka dit staget/pinnen. Gör det något om man gör ett ingrepp i plastskivan för att komma åt? Med silvertejp ska det gå att återställa skivan skulle jag tro (?).

Senast redigerat av Samuel3 (25 januari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang