Termostatproblem? v70 2.5t -99

ChrisO
25 januari 2015 · 447 Inlägg

Tjenare.

tror jag har ett termostatproblem. nålen ska ju stå rätt ut ut höger ( ska peka 90 grader) och jag antar att det är ca 90 grader i vattentempen då. men nu när det är ca 2 + till -3 minus så åker nålen ner 2 streck. blir ingen jättevärme i i bilen ska jag inte påstå. var fortfarande inte varmt i bilen efter 4 mils körning (landsväg). får gasa på väldigt hårt och varva ur växlarna för att tempen ska hålla sig upp. borde jag byta termostaten kanske?

Markus1987
25 januari 2015 · 498 Inlägg

Den är inte så dyr vad jag minns så och brukar ju ofta vara den som strular så börja med att byta den, ja!

ChrisO
25 januari 2015 · 447 Inlägg

okey. får bli att åka och köpa en ny imorn då. såg att dom är lite olika beroende på om man kollar på ad bildelar, meca, mekonomen och de. hur vet man vilken som är rätt utan att plocka ur den?

Senast redigerat av ChrisO (25 januari 2015)

zzr94092
25 januari 2015 · 4 378 Inlägg

uppge ditt reg n:r så bli det rätt,V70 är ju inte direkt ovanliga,,

zleepy Trucker
25 januari 2015 · 1 391 Inlägg

företaget du besöker kan få fram vilken som är rätt via ditt regnr .. smile

ett tips är att spruta 5-56 eller liknande på torxen som sitter till termostathuset, dom brukar sitta som fan..
när jag bytte min termostat sist, så köpte jag både termostat på volvo och nya bultar, klart värt att byta när man
ändås bytte, jag var dock dum nog att byta min termostat efter ha kommit hem från jobbet en tidig morgon, och efter 3mil var kylarvattnet varmt, men motorn var skönt med minusgrader ute...

bara lossa, vara beredd och lyfta så fort du kan, ur med gamla i med nya termostaten sen bulta tillbaka det, så slipper du fylla på för mycket ny kylarvätska smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
zzr94092
25 januari 2015 · 4 378 Inlägg

sen riktiga bits,inga från typ Rusta

ChrisO
26 januari 2015 · 447 Inlägg

tackar för tipsen. är det någon skillnad att köpa en original termostat från volvo gentemot biltema,meca, adbildelar m.m. för biltema tar 99 kr för en termostat inkl packning

zleepy Trucker
26 januari 2015 · 1 391 Inlägg

Säkerligen inte, alla funkar nog.. smile

så länge den öppnar vid samma temp som original, jag personligen hade nog köpt termostaten på volvo (gör det)
min har hållt bra många år och ännu inte visat tecken på att behöva bytas, eller strular, så det var väl värt några kronor mer smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
ChrisO
26 januari 2015 · 447 Inlägg

tänkte bara göra en liten uppdatering. blev en original termostat. den kosta 259 kr inkl packning på volvo. så var inte så mycket att bråka om. tempen funkar klockrent nu efter bytet iaf smile

zleepy Trucker
26 januari 2015 · 1 391 Inlägg

Skönt att höra smile är värt pengarna när tempen funkar utmärkt i många år framöver.. smile

Har du rengjort/bytt friskluftsfiltret? klart värt det med smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
ChrisO
26 januari 2015 · 447 Inlägg

ja verkligen smile. bytte alla filter förra året faktiskt.

zleepy Trucker
26 januari 2015 · 1 391 Inlägg

ChrisO skrev:
ja verkligen smile. bytte alla filter förra året faktiskt.

Det e bra det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang