Passat med startspärr! Hjälp mig att koppla förbi!

jockem84
25 januari 2015 · 3 Inlägg

Hejsan!

Köpte en Passat -97 1,8T för en vecka sedan. Bilen var billig och snygg så jag kunde inte låta bli. Förra ägaren hade köpt bilen men startspärren låg i (immobilizern) men hade fått den att funka. Efter några månader så gick startspärren i igen. Jag köpte bilen i tron om att det "bara" va att koda in nyckeln igen. MEN när jag sätter i min VAG-COM kabel så hittar den inget. Jag får alltså inte kontakt med bilen över huvudtaget.

Förra ägaren har vart och rykt i larm centralen och har nog kopplat lite friskt tror jag. Har hittat ett par kablar som inte går någonstans.

Men nu till mitt problem, jag vill inte lämna in bilen till VAG för det kommer kosta mig mer än bilen är värd, men det måste gå att "koppla förbi" startspärren. I och med att jag inte får kontakt med databoxarna så funkar inte den lilla maniken "Immobilizer on/off" heller.

Snälla Pm:a mig om ni kan hjälpa mig. Synd att behöva skrota bilen för ett j**la el fel.

Mvh Jocke

it_mutt Avstängd
26 januari 2015 · 10 388 Inlägg

jockem84 skrev:
Hejsan!

Köpte en Passat -97 1,8T för en vecka sedan. Bilen var billig och snygg så jag kunde inte låta bli. Förra ägaren hade köpt bilen men startspärren låg i (immobilizern) men hade fått den att funka. Efter några månader så gick startspärren i igen. Jag köpte bilen i tron om att det "bara" va att koda in nyckeln igen. MEN när jag sätter i min VAG-COM kabel så hittar den inget. Jag får alltså inte kontakt med bilen över huvudtaget.

Förra ägaren har vart och rykt i larm centralen och har nog kopplat lite friskt tror jag. Har hittat ett par kablar som inte går någonstans.

Men nu till mitt problem, jag vill inte lämna in bilen till VAG för det kommer kosta mig mer än bilen är värd, men det måste gå att "koppla förbi" startspärren. I och med att jag inte får kontakt med databoxarna så funkar inte den lilla maniken "Immobilizer on/off" heller.

Snälla Pm:a mig om ni kan hjälpa mig. Synd att behöva skrota bilen för ett j**la el fel.

Mvh Jocke

Immon är inget du bara kopplar förbi hur som helst. Har du eftermonterat larm så börja med att koppla ur det, så att du inte har någon ev. startspärr i det som spökar.

Inte så att du helt enkelt inte bara får rätt på portar osv i vagcom/vcds? Sällan bara att plugga i o köra. Du behöver dock pinkoden till immon för att kunna lägg in nyckeln igen, och denna kan du inte läsa ut med vagcom/vcds

Senast redigerat av it_mutt (26 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jockem84
26 januari 2015 · 3 Inlägg

Jag antar att det är rätt port. Testet i programmet godkänns så jag får anta att det är rätt. Vad skall man annars göra än att plugga in kabeln i bilen och starta programet?

Jag måste nog införskaffa ett elschema på larmet så man kan börja koppla ur det. Kopplar man bara ur enheten idag så går inte ens motorn runt.

Jag letade lite igår på nätet och försökte hitta något som kunde hjälpa mig. Då snubblade jag över en tråd där dom menar på att ringen vid tändningslåset kan börja spöka, även en kabel som brukar nötas sönder så man måste byta. Någon som vet om dettta stämmer?

mb_pucken
26 januari 2015 · 5 083 Inlägg

jockem84 skrev:
Jag antar att det är rätt port. Testet i programmet godkänns så jag får anta att det är rätt. Vad skall man annars göra än att plugga in kabeln i bilen och starta programet?

Jag måste nog införskaffa ett elschema på larmet så man kan börja koppla ur det. Kopplar man bara ur enheten idag så går inte ens motorn runt.

Jag letade lite igår på nätet och försökte hitta något som kunde hjälpa mig. Då snubblade jag över en tråd där dom menar på att ringen vid tändningslåset kan börja spöka, även en kabel som brukar nötas sönder så man måste byta. Någon som vet om dettta stämmer?

Stämmer bra att det är en kabel från lässpolen vid nyckeln som kan strula. Prova att ställa om ratten om den är inställningsbar eller trycka runt lite på kablarna.

Startsoärren sitter väll i instrumentet original på passat? smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jockem84
26 januari 2015 · 3 Inlägg

Jag är inte säker men jag tror det sitter i mätarhuset.

Men kan startspärren bara försvinna om man lyckas fixa den kabeln? Kan det vara den som är problemet då jag inte får kontakt med bilen via VAG-COM kabeln?

Går det överhuvudtaget att koppla förbi startspärren? Eller måste det gå via data kabel?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

it_mutt Avstängd
26 januari 2015 · 10 388 Inlägg

jockem84 skrev:
Jag antar att det är rätt port. Testet i programmet godkänns så jag får anta att det är rätt. Vad skall man annars göra än att plugga in kabeln i bilen och starta programet?

Jag måste nog införskaffa ett elschema på larmet så man kan börja koppla ur det. Kopplar man bara ur enheten idag så går inte ens motorn runt.

Jag letade lite igår på nätet och försökte hitta något som kunde hjälpa mig. Då snubblade jag över en tråd där dom menar på att ringen vid tändningslåset kan börja spöka, även en kabel som brukar nötas sönder så man måste byta. Någon som vet om dettta stämmer?

jockem84 skrev:
Jag är inte säker men jag tror det sitter i mätarhuset.

Men kan startspärren bara försvinna om man lyckas fixa den kabeln? Kan det vara den som är problemet då jag inte får kontakt med bilen via VAG-COM kabeln?

Går det överhuvudtaget att koppla förbi startspärren? Eller måste det gå via data kabel?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ja du ska slå på tändningen också då iofs wink

Om motorn inte ens går runt om du pluggar ur larmet, så har du säkerligen då en startspärr där också.


Det händer ju både att läsringar ger upp och att immon tappar nycklar.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang