Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

it_mutt Avstängd
30 november 2014 · 10 388 Inlägg

AlfredssonT5 skrev:
Hej.

Äger en Saab 9-3 2008 Turbo X.

För tillfället har jag originalfälgarna på 19''x8.5'' med ET 41 och 35 profil.
Jag har tittat på några bredare fälgar till nästa sommar som finns i 20''x9'' och 20''x10''.
Helst hade jag haft 10 breda om det nu går, vilket är min fråga.
Finns det någon som kör/kört 10'' breda 20'' på 9-3 SS här inne? Har fått vetskap om att 9'' passar 100% min fråga är då om 10'' breda fälgar.

MVH tack för svar.

Går ju inte att svara på. Hänger ju lika mycket på ET:t. Är möjligt att det går (jag har ingen aning) med "rätt fälg". Med en annan (då med annat ET) kan det ju totalt skita sig

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AlfredssonT5
30 november 2014 · 23 Inlägg

Den fälgen jag syftar på finns i 3 olika ET, 25-35-40.  smile

badhero
3 december 2014 · 92 Inlägg

Vet någon om Y rondell type 58 fälgar (10x5 bak med et20, 8.5 fram et20 (tror jag) passar till e92?
Isf vilka däck? (pratar om både 17 och 18")

Senast redigerat av badhero (3 december 2014)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Stefan_N
8 december 2014 · 347 Inlägg

Hej!

Någon som är bra på Et mått och kan avgöra vilka av dessa två Et mått som skulle passa bäst.

Nuvarande:

215/40-17 7,5" med Et 35 och har kollat på ett par andra fälgar som är 17x8 med antingen Et 35 eller 45.

Då jag räknat med en kalkylator så får jag fram på Et 35 att de blir 6,3mm inåt och både utåt. Men väljer jag däremot Et 45 så blir resultatet 16,4mm inåt och utåt så blir de 3,7mm

Tacksam för alla svar smile

NiclasL Ford
26 januari 2015 · 36 Inlägg

Hej smile
har en sierra-87 4x108 bultmönster
undra om JR-12 fälgar passar
Fram 16x8 ET 22
Bak 16x9 ET 20
undra om dom passar på eller om jag måst ha spacer. däck storleken vet jag inte riktigt bak kanske 215/40.
smile

MultiC
1 mars 2015 · 37 Inlägg

Hej Jag äger nu en BMW 520D F11 som jag nu måste skaffa nya sommardäck till!

Dom som jag fick med är 5 Spire Double Spire som ser ut att vara m5 fälgar.

Fram 9½/20" med 265/35-20 Michelin Pilot Sport, ET Är okänt med gissar på 20

Bak 10½/20" med 295/30-20 Michelin Pilot Sport, ET Är okänt.

Han jag köpte bilen av lurade mig med att säga att "ja dom passar och jag har haft dom monterade", men nu när jag skulle testa dom för att se hur det ser ut så sticker dom utanför hjulhuset med 3cm bak, blev mycket besviken och fick då kolla på andra alternativ och köpa nya, då har jag kollat hos Chromefälgar där dom har exakt samma fälgar fast en tum mindre på vardera fälg.


5 spoke double spoke Anthracite/polish
5x120
Fram fälgar 20x8,5 ET 20
Bakfälgar 20x9,5" ET 20

Bilen ska igentligen ha ET 30 så då till min Fråga
Kommer dom att passa? och hur är det med lufttrycks sensorn?
Vet ni vad det kan vara för ET på mina nuvarande?

Hur mycket tror ni att jag kan få för mina nuvarande fälgar o däck?
Däcken är ganska slitna och några fälgar är skrapade...

Tack på Förhand!

Dodge Durango SRT "392" (2019)
Janoos
10 mars 2015 · 1 Inlägg

HJÄLP!!

Har en Volvo v50 d2 2012, står just nu på slitna 15"

Fick ett förslag att köpa ett par 19" med dimension 215/35ZR19
Bredden på fälgen är 8,5.
Kan detta fungera?

Snabba svar uppskattas enormt!! smile

Tack på förhand!

Volvo v50 "d2 Classic" (2012)
Vikingson avdankad vietnam veteran
11 mars 2015 · 325 Inlägg

har bara en snabb fråga, då jag suger på ET och och mått när det kommer till fälgar.

har nu en polo med små 13"  på, och ska mot våren köpa ett par 15"

uppsättningen jag tänker köra på ser ut såhär.
fälgen har 4x100 - 8x15 - ET 20 - Nav 74,1 och däcken som kommer smäckas på har 165/50 R15

men bultcirkeln på bilen är        bultcirkel      ET        NAV
                                            4/100    38,0        57,1

har ingen aning om måtten på de små 13" men..

nu till frågan! kommer de nya fälgarna att passa eller kommer jag stå o slå huvudet iväggen och grina för att
ET inte stämmer?

it_mutt Avstängd
11 mars 2015 · 10 388 Inlägg

Vikingson skrev:
har bara en snabb fråga, då jag suger på ET och och mått när det kommer till fälgar.

har nu en polo med små 13"  på, och ska mot våren köpa ett par 15"

uppsättningen jag tänker köra på ser ut såhär.
fälgen har 4x100 - 8x15 - ET 20 - Nav 74,1 och däcken som kommer smäckas på har 165/50 R15

men bultcirkeln på bilen är        bultcirkel      ET        NAV
                                            4/100    38,0        57,1

har ingen aning om måtten på de små 13" men..

nu till frågan! kommer de nya fälgarna att passa eller kommer jag stå o slå huvudet iväggen och grina för att
ET inte stämmer?

Går inte att svara på utan att veta bredden på fälgarna. Du breddar ju utåt 18 mm med den fälgen, "bara på ET:t" s.a.s. . Är sen fälgen två tum bredare, så säger vi för enkelhetens skull att du även då breddar ytterligare 25mm. Då har du helt plötsligt breddat 43mm utåt osv osv.

Om jag tänker på min mammas Arosa (som är "samma bil"), så är det väl möjligt att det skulle gå utan att ta i (med mitt exempel ovan),åtminstone bak, men frågan är om det klarar att hålla sig innanför skärmkanterna då.

Så utan att veta skillnader i fälgbredd är det svårt att säga.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Vikingson avdankad vietnam veteran
11 mars 2015 · 325 Inlägg

it_mutt skrev:

Vikingson skrev:
har bara en snabb fråga, då jag suger på ET och och mått när det kommer till fälgar.

har nu en polo med små 13"  på, och ska mot våren köpa ett par 15"

uppsättningen jag tänker köra på ser ut såhär.
fälgen har 4x100 - 8x15 - ET 20 - Nav 74,1 och däcken som kommer smäckas på har 165/50 R15

men bultcirkeln på bilen är        bultcirkel      ET        NAV
                                            4/100    38,0        57,1

har ingen aning om måtten på de små 13" men..

nu till frågan! kommer de nya fälgarna att passa eller kommer jag stå o slå huvudet iväggen och grina för att
ET inte stämmer?

Går inte att svara på utan att veta bredden på fälgarna. Du breddar ju utåt 18 mm med den fälgen, "bara på ET:t" s.a.s. . Är sen fälgen två tum bredare, så säger vi för enkelhetens skull att du även då breddar ytterligare 25mm. Då har du helt plötsligt breddat 43mm utåt osv osv.

Om jag tänker på min mammas Arosa (som är "samma bil"), så är det väl möjligt att det skulle gå utan att ta i (med mitt exempel ovan),åtminstone bak, men frågan är om det klarar att hålla sig innanför skärmkanterna då.

Så utan att veta skillnader i fälgbredd är det svårt att säga.

okej då är jag med! var mest rädd för att den snarare skulle ta i inne i hjulhjusen. får jag lite "poke" så är det bara lite plus i kanten! wink
tack för svaret! smile

MartenS13
11 mars 2015 · 65 Inlägg

Tja, jag har en Lexus gs430 från 2001. Har hittat ett par fina 19" fåglar, 9,5" breda med en ET på 15. Skulle dessa passa? Tanken är att bilen även ska sänkas rätt kraftigt.

Det enda jag kunnat snappa upp är att de flesta fälgar som säljes till Lexus gs300/430 har en ET på 40-45....

Nissan Micra "Breeze" (2001)
Lexus GS430 (2002)
exoop
12 mars 2015 · 469 Inlägg

it_mutt skrev:

Vikingson skrev:
har bara en snabb fråga, då jag suger på ET och och mått när det kommer till fälgar.

har nu en polo med små 13"  på, och ska mot våren köpa ett par 15"

uppsättningen jag tänker köra på ser ut såhär.
fälgen har 4x100 - 8x15 - ET 20 - Nav 74,1 och däcken som kommer smäckas på har 165/50 R15

men bultcirkeln på bilen är        bultcirkel      ET        NAV
                                            4/100    38,0        57,1

har ingen aning om måtten på de små 13" men..

nu till frågan! kommer de nya fälgarna att passa eller kommer jag stå o slå huvudet iväggen och grina för att
ET inte stämmer?

Går inte att svara på utan att veta bredden på fälgarna. Du breddar ju utåt 18 mm med den fälgen, "bara på ET:t" s.a.s. . Är sen fälgen två tum bredare, så säger vi för enkelhetens skull att du även då breddar ytterligare 25mm. Då har du helt plötsligt breddat 43mm utåt osv osv.

Om jag tänker på min mammas Arosa (som är "samma bil"), så är det väl möjligt att det skulle gå utan att ta i (med mitt exempel ovan),åtminstone bak, men frågan är om det klarar att hålla sig innanför skärmkanterna då.

Så utan att veta skillnader i fälgbredd är det svårt att säga.

Om vi antar att original på dina 13"are är 5" så sticker dom in från navet mot innerskärmen ca 10cm och kollar man sedan på dom fälgarna du tänker smacka dit så kommer dom att sticka in ca 12cm från navet in mot innerskärmen.
Det kan bli väldigt tajt men man vet ju inte förrns man provat.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"
FilipS
12 mars 2015 · 104 Inlägg

Hej! Skulle behöva hjälp med fälgar, bredd, ET och allt vad det nu innebär på min BMW E46 Touring.

Som ni säkert känner börjar det klia i fingrarna att kräma på sommarfälgar nu till våren.
Har problem! Har ett par fälgar som ligger hemma som jag hade på min E39 tidigare, alltså nav 74.1

Jag vet att man kan köpa navringar så det blir 72.6 som det är på E46.
Problemet som jag upplevt däremot är att fälgarna har ET20, och när jag provmonterade fälgarna tog det i runt hela skärmkanten och kofångaren bak.
Se bilder:
http://i57.tinypic.com/1zmkw37.jpg
http://i57.tinypic.com/mtq9gx.jpg

Däcken som sitter på är 235/35ZR19 och fälgarna är 8.5x19"

Vad kan jag göra för att det inte ska ta i överallt, för jag gillar själva fitmenten överlag förutom att det just tar i, tror ni det hjälper med smalare däck och stretch i och med att den tar i även i kofångaren bak?

http://i60.tinypic.com/21khzfd.jpg

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700
BMW 320D E91 "Airlift Performance 3P" (2008)
dawwe ...has left the building...
12 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Satsa på mindre däck, säg 225/30/19 (om det finns)? Bak ser det ut som om det kan räcka med en ordentlig "valsning" av skärmkanten + de mindre däcken...Fram ser det kämpigt ut...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FilipS
12 mars 2015 · 104 Inlägg

dawwe skrev:
Satsa på mindre däck, säg 225/30/19 (om det finns)? Bak ser det ut som om det kan räcka med en ordentlig "valsning" av skärmkanten + de mindre däcken...Fram ser det kämpigt ut...

Valsning kommer ju tyvärr inte hjälpa skrapandet i kofångaren bak hmm
Funderade om 215/30/19 men vet inte om det kommer fungera.
Fram hoppas jag det räcker med smalare däck, sticker som sagt ut en del. Frågan om det är för mycket.

EDIT: Finns inte 30 profil till 19" vad jag hittat än

Senast redigerat av FilipS (12 mars 2015)

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700
BMW 320D E91 "Airlift Performance 3P" (2008)
dawwe ...has left the building...
12 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Jag skrev ju "+ de mindre däcken". 215/30/19 ger dig ca 1.7 cm extra utrymme mot "kanterna"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FilipS
12 mars 2015 · 104 Inlägg

dawwe skrev:
Jag skrev ju "+ de mindre däcken". 215/30/19 ger dig ca 1.7 cm extra utrymme mot "kanterna"...

30 profil finns inte till 19", kollat alla hemsidor. 215/35/19, tror du att det fungerar?

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700
BMW 320D E91 "Airlift Performance 3P" (2008)
dawwe ...has left the building...
12 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Nej.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
FilipS
12 mars 2015 · 104 Inlägg

dawwe skrev:
Nej.

Så din slutsats är att jag måste köpa nya fälgar alltså. Det var inte det jag hade lust att göra, tack för svar i alla fall

Audi S4 - Murdered Out
Följ gärna projektet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=311700
BMW 320D E91 "Airlift Performance 3P" (2008)
dawwe ...has left the building...
12 mars 2015 · 4 474 Inlägg

Det finns ett alternativ till: ändra ET genom att plana av fälgens anläggningsyta mot navet. MEN man kan inte ta "för mycket" för då blir fälgen för "klen" med allt vad det innebär. Jag tror dock att 5 mm är ingen större fara, men du lär fortfarande bli tvungen att valsa + skaffa minsta möjliga däck (rullomkrets!). Bäst o billigast blir att köpa andra fälgar, ELLER höja bilen till originalhöjd om den är sänkt, + mindre däck & valsning så klart...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang