Audi A6 allroad -01, läckande luftfjädring.

ida95
13 november 2014 · 13 Inlägg

Hej, jag har problem med min Audi a6 allroad från 2001, den har under senaste halvåret läckt luft ur luftfjädringen från vänster fram när den har stått stilla. senaste veckorna har den då indikera att det har varit något fel med systemet och lampan tänds då i bilen, den hade problem med att pumpa upp rätt tryck och efter ett tag så indikerade den för fel.
Jag böt då luft bälg igår då jag trodde att det var de som var problemet men den har samma symtom ännu. Den pumpar upp rätt tryck men efter ett tag så indikerar den att det är fel och låser sig, när jag startar om bilen så vill den inte pumpa upp tillräckligt och går i felsäkert läge igen...
Vet någon om vad det kan vara för fel det var ju tydligen inte bälgen som spökade? Tack på förhand tongue

Senast redigerat av ida95 (14 november 2014)

Mercedes w210 "E 290 DT" (1997)
st200_timpa
14 november 2014 ·

fyy, allroadens luftfädring är nog de sämsta audi gjort,
finns de någon allroad som funkar då?

mb_pucken
14 november 2014 · 5 087 Inlägg

Inte det roligaste och fixa. Du får gå över luftfjädringen med leckagespray och spana efter bubblor.
Har även bytt en hel del kompressorer när folk har åkt med läckande fjädring. Sliter på kompressorn när den får jobba för att hålla trycket uppe.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
ida95
16 november 2014 · 13 Inlägg

Ska ta mej en ordentlig titt efter läckage.
Jaa, hojj för luftfjädring säger jag bara smile

Mercedes w210 "E 290 DT" (1997)
shockk
26 januari 2015 · 15 Inlägg

mb_pucken skrev:
Inte det roligaste och fixa. Du får gå över luftfjädringen med leckagespray och spana efter bubblor.
Har även bytt en hel del kompressorer när folk har åkt med läckande fjädring. Sliter på kompressorn när den får jobba för att hålla trycket uppe.

Det är likadant på min..
Jag hade tänkt att byta både bälgen och kompressor, eller bara kompressor först och se om det gör det? För den arbetar hela tiden och händer inget i princip. Jag tror den är har blivit för slitit för att reparera det med kit..

burnin_rubber
26 januari 2015 · 220 Inlägg

Kan man inte ersätta luftfjädringen med ett maffigt coiloverkit istället?
Eller måste man ha luftfjädringen?

marcus80 Sir
26 januari 2015 · 935 Inlägg

Det går att bygga bort. S6 delarna passar på dom. Kolla under mina gamla bilar ser ni en allroad utan luftfjädring.
Mvh marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Joakim-S Hobby Fotograf
26 januari 2015 · 650 Inlägg

Men det måste väl gå en slang från kompressorn/lufttanken till bälgen? Har du kontrollerat den?
Mvh Jocke

MG e-HS (2021)
marcus80 Sir
26 januari 2015 · 935 Inlägg

Sitter kopplingsstycken som fördelar luften under bilen. En sitter vid infästningen till bakhjulen. Den fram kommer jag inte ihåg vart den satt tyvärr. Sen går det tunna plastslangar ut till dämparna.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang