Volvo 940 problem med slavcylinder

hustler
22 januari 2015 · 22 Inlägg

Hallå, jag har precis monterat en ny orginalkoppling från Volvo och bytt slavcylinder pga att den gamla läckte lite lätt.

Problemet är att när jag lufta den "nya" slavcylindern så börja den också läcka, skaffade då ytligare en beg och monterade och luftade, körde sen 2km utan bekymmer sedan började även den läcka.
Drog iväg och köpte mig en renoveringssats eftersom själva cylindern och kolven ser felfria ut. Men precis som de begagnade så gick packningen sönder igen.
Kolven ser ut att gå väldigt långt ut när man fått bort luften, så jag förlängde pinnen som sitter mellan cylinder och gaffel ca 7mm men felet kvarstår. Jag vet att lamellen glider lätt på axeln i lådan och allt är monterat på rätt sätt. Har säkert bytt koppling ett 20tal gånger på m90 utan bekymmer.

Kulan och plastklipset som håller fast gaffeln ser bra ut.

Det är precis som att det blir för högt tryck när man pumpar på pedalen och tillslut så trycker den ur kolven ur cylindern. Alla fyra packningar ser likadana ut, det går ur 5mm så att det blir som en grop.

Någon som vart ute för samma bekymmer?
Några tips på vad jag kan kolla?

Volvo 945 tdic "19xxxmil" (1993)
TobbeTT
27 januari 2015 · 948 Inlägg

Om jag inte minns fel på M90in, så kan du ju justera den kulan som kopplingsgaffeln sitter på, du behöver kanske justera ut den lite grann? Då borde ju inte "pinnen" åka så långt ut?

Hallgren_95
12 april 2015 · 45 Inlägg

Lånar tråden lite om det är OK? Har samma problem med min 940, fast denna sitter det m47a på. Slavcylindern började läcka kort efter att jag hade köpt bilen, så jag köpte en ny slavcylinder på Volvo och lämnade in bilen på verkstad för att få det ordentligt gjort. Kunde köra bilen  i ett par dagar tills det började läcka igen... Någon som vet vad som kan vara felet? Har det nåt med själva kopplingen att göra tro?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang