Laddningsproblem Volvo 745 GL -91

ida_berg
26 januari 2015 · 43 Inlägg

Hej! Jag har lite problem med min bil nu (självklart på vintern då dom alltid ska krångla). Batteriet laddas inte, jag testade att mäta batteriet när bilen va igång så sjönk det ganska mycket å sen dog bilen. Innan bilen hinner dö så tickar bältesvarnaren konstant även fast man inte sitter där och varvmätaren dampar loss, man hör också att blinkersen får fnatt och tickar jättesnabbt innan den dör. Felet kom för ca 1 vecka sen och har inte kunnat klura ut vad det är då jag har testat med en fungerande generator men samma fel kvarstår.  Ska också tillägga att jag har lite elfel ( säkring 21 bränns hela tiden) men har aldrig vart problem med motorn innan så tror inte det har något med det nuvarande felet att göra. hjälp mig snälla!! smile

marcus80 Sir
26 januari 2015 · 935 Inlägg

Kan vara batteriet som är slut och inte tar emot laddning. Eftersom du bytt generator så borde inte felet ligga där om inte den också var kass.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
ida_berg
26 januari 2015 · 43 Inlägg

Okej tack! kändes inte som att det va det som va felet men kan ju alltid testa att byta, det kan ju vara det! smile tänkte på att det borde vara vitt i om det är trasigt? tror det är grönt men är ju iof ett biltema batteri..

marcus80 Sir
26 januari 2015 · 935 Inlägg

Har du ett annat så testa. Skadar ju aldrig.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
ida_berg
26 januari 2015 · 43 Inlägg

Det blev bättre när jag bytte till ett annat batteri men det sjönk lite iaf, men inte alls lika mycket. Kan det va att kablarna är dåliga/ ärjade?

marcus80 Sir
26 januari 2015 · 935 Inlägg

Ja det kan dom vara. Dålig kontakt gör att det laddar sämre. Kolla över alla anslutningar så dom inte är ärjade.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Acke88
26 januari 2015 · 345 Inlägg

Kolla laddningen med en multimeter. Ligger den på kring 14V på batteriets poler kan du åtminstone utesluta generatorfel. Laddar den dåligt kan det vara fel på spänningsregulatorn eller kolen.

Volvo 940 (1995)
Volvo XC70 (2005)
ida_berg
26 januari 2015 · 43 Inlägg

Ja men det va så jag såg att batteriet sjönk, när bilen va igång nu senast så låg den först på 11.80 sen gick den ner till 11.54 efter att jag hade haft igång den ett tag. generatorn verkar det inte vara eftersom jag bytte till en annan som funkar. Känns som det borde vara kablarna men vet ej.

Acke88
26 januari 2015 · 345 Inlägg

Vad får du för resultat mätt på baksidan av generatorn? Säkert värt att kolla generatorns jordkablar då med samma. Skulle nog kolla regulatorn/kolen också ifall det inte var en helt ny generator, är inte så svårt på 740.

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
ida_berg
26 januari 2015 · 43 Inlägg

kolen är nya men hur mäter man dom kablarna då? är kass på el

Acke88
26 januari 2015 · 345 Inlägg

Inte strålande på el själv heller, men menade kolla att kablarna är hela och fästena rena och fästa ordentligt. Vill minnas att det var flera jordkablar till generatorn, alla ok och ytorna rena? Dessutom behöver väl generatorn signal via mätarhuset för att börja ladda efter start, fungerar indikatorlampan?

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
Jeebz
26 januari 2015 · 540 Inlägg

Lyser laddningslampan i instrumenthuset när du vrider på tändningen?. Jag har för mig att bilen inte laddar om den lampan är trasig.

ida_berg
27 januari 2015 · 43 Inlägg

vilken är det?

ida_berg
27 januari 2015 · 43 Inlägg

sprayade med en batteripolrengöring, ska fortsätta göra rent senare men innan jag startade bilen så låg den på 12.38 avstängd. tyckte det va väldigt konstigt då den bara låg på 11 när ja stängde av den igår. och nu idag när jag startade så låg den på 11.60 direkt efter start. så fort brukar det väl inte gå??

marcus80 Sir
27 januari 2015 · 935 Inlägg

Om den inte laddar ordentligt går det fort neråt.

laddningslampan ser ut som ett batteri i instrumentpanelen. Ska tändas när du vrider på tändningen.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
ida_berg
27 januari 2015 · 43 Inlägg

jo men jag tycker att det är konstigt att batteriet ligger på 11.60 när bilen är igång, men så fort bilen är avstängd så ligger det på 12.39 :o

simlar
27 januari 2015 · 5 525 Inlägg

Mät på generatorns pluspol med bilen igång hur mycket det laddar, laddar det runt 14V där men inte på batteriet så är det förmodligen dålig jord.

Prova då koppla en startkabel mellan generatorhölje och t.ex muttern på topplagringen eller annan jordpunkt.
Laddar bilen som den ska då så är det jorden till generatorn som är dålig, antingen pga dålig kontakt eller trasig jordkabel.

Laddar generatorn inte som den ska, dvs under 13,5V så är det mest troligt kolen som är slut ifall jorden är bra, D+ sitter som den ska och generatorremmen är tillräckligt spänd.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
ida_berg
27 januari 2015 · 43 Inlägg

Nu går bilen! gjorde ett försök att köra iväg med bilen en sväng å han dog inte! kanske var batterisprayen som gjorde verkan? har faktiskt ingen aning vad som hände men nu när ja stängde av bilen så stog den på 13V. Har inte mätt när den är igång men ska göra det imorgon. kanske är det multimetern som spökar lite också

ida_berg
11 februari 2015 · 43 Inlägg

bilen går till och från, men den laddar fortfarande inge bra, kan det vara så att om remmen inte är tillräckligt spänd, att den inte laddar ordentligt då? annars vetefan vad felet kan vara, har gjort rent runt alla kablar som går till batteriet men inget resultat. varvmätarn dampar fortfarande loss.

ida_berg
15 februari 2015 · 43 Inlägg

ingen som vet vad jag kan göra? sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang