Felkoder Volvo V70 2007/08

zzr94092
23 januari 2015 · 4 385 Inlägg

ECU: BCM Code:0115


Swedish

BCM-0115 Kommunikation mellan styrenheter
BCM-0115 Kommunikation mellan styrenheter. Kommunikation med rattstyrenhet (SWM), signal saknas
BCM-0115 Kommunikation mellan styrenheter. Kommunikation med SAS. Signal saknas
back



English

BCM-0115 Communication between control modules. Communication with the steering angle sensor. Signal missing
BCM-0115 Communication between control modules. Communication with the steering wheel module (SWM), signal missing

ser att du ska göra dig av med bilen,sälg den till volvo där dom byter saken,grejen,mojen,om dom nu har en beg/ny bilsförsäljning,,synd att du inte fått svar av han jag hänvisade dig till..men kom gärna med en uppföljning om hur det gick för dig/bilen.

ECU: BCM Code:0148



Swedish

BCM-0148 Kommunikation mellan styrenheter
BCM-0148 Kommunikation mellan styrenheter. Felaktigt konfigurationsid
back



English

BCM-0148 Communication between control modules. Faulty configuration ID

Senast redigerat av zzr94092 (23 januari 2015)

Tbirdvibes
23 januari 2015 · 10 Inlägg

Boschs original -begagnad och sedan 2 st nya. Så vitt jag vet har dom inte trycksatt något.

Frosted
23 januari 2015 · 1 878 Inlägg

I mitt tycke har det inte gjorts tillräcklig felsökning från verkstaden du har lämnat bilen till.
Hoppas det löser sig för dig & bilen.

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
volvo244-83
27 januari 2015 · 134 Inlägg

Jag hade liknande fel på min V70 och lämnat in den säker 5gånger för att läsa av felkoder och 3 gånger för genomsökning men dom hittade inget och gissade på allt möjligt. Sen började det en ny kille på bilia och han fick kolla bilen, han hade mätt absstyrenheten och sa om den krånglar så tappar alla system i bilen kontakt med varan! Så istället för att betala ca 12000 för en ny så bröt jag upp styrenheten och hittade 6 dåliga lödningar som jag lödde om.Bilen har gått hur bra som helst efter de

robbinT
27 januari 2015 · 341 Inlägg

Dom där felkoderna är ju på SAS/SWM och borde tända antisladd service i displayen och inte motorservice, väldigt vanligt att sas:en är pajj på dom där..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2015 · 13 736 Inlägg

testa att plugga båda motorkuddarna och kolla slangen under motorn.

motorservice erfodras tänds bara av fel från ecm så allt annat drabbel är oviktigt.
räcker med dåligt batteri så tänds felkoder från helvetet upp

tror det helt enkelt smiter förbi luft när det blir belastning
för misstänker att den tänds under körning när den tänder sig igen.

fungerar det att starta om bilen och koden är borta? för så var min då jag hade dieselläcka efter det där äkliga raggar puckot som ägde bilen innan gjort en ful lagning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
c_olsson
15 juni 2015 · 12 Inlägg

Growe skrev:
testa att plugga båda motorkuddarna och kolla slangen under motorn.

motorservice erfodras tänds bara av fel från ecm så allt annat drabbel är oviktigt.
räcker med dåligt batteri så tänds felkoder från helvetet upp

Det är viktigt att kolla att batteriet är OK. Har man glapp i blyplattorna till en cell i batteriet så kan man få överspänning i bilen om generatorn laddar fullt just då. Överspänning leder till att gasspjället ofta hänger sig och att div moduler får olika typer av fel. Om felet uppstår när man kör på ett gupp eller hål i vägen så kan det vara detta, eller glapp i lödning nånstans (oftast i ABS-styrboxen på äldre volvobilar). Just dessa fel är ganska svåra att reproducera inne i en verkstad då de bara uppstår vid hårda vibrationer eller dyl.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang