BMW Blockpackningen läcker!!

Glesmark
28 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Micoway skrev:
Visst skall man kontrollera bilen innan köpet och det gjorde jag både på bilregistret och med provkörning. Tyvärr är BMW en bil som jag inte har erfarenhet av. Bättre om jag hade köpt en Mercedes eller en gammal Cheva som jag kör i många år. Att byta fabrikat helt och hållet är inte bra då man lätt blir lurad.

Jag förstår dig, jag vill inte såga dig totalt nu, men att airbaglampan lyser och att motorn inte går på 3 cylindrar är inte normalt för något bilmärke.
Jag tycker personligen att eftersom gjort är gjort och bilen är i din ägo, så antingen väljer du att försöka sälja den och få tillbaka så mycket som möjligt av pengarna innan du börjar spendera pengar på den.

Eller så får du helt enkelt laga den och betala vad det kostar.

Börja med att läsa ur felkoden för airbagen, den är en såndär typiskt jobbig anmärkning som dom kontrollerar på besiktningen.
Är den billig att åtgärda så kan du börja plocka bort toppen för att kolla vad som är fel på motorn.

Då kan du få ett humm om summan det kommer kosta innan du kan bruka bilen som det är tänkt.

Nordic_Drivers
28 januari 2015 · 349 Inlägg

Du måste ta bort toppen, finplana den och byta toppackning. Då kommer det funka igen.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
burnin_rubber
28 januari 2015 · 220 Inlägg

Stora frågan är ju hur fan den kunde gå igenom bilprovningen?
Dessa saker borde odm verkligen sett iaf bromsbeläggen,motorfel,airbaglampan.

Förstår mer o mer varför dom skrattade när dom sålde dig bilen.

hur långt har den gått från att den besiktigades?

Micoway
3 februari 2015 · 296 Inlägg

Har just hittat ett tändningsfel på cylinder 4.
Det tar nog en bra stund att lära sig DME systemtet.
Det blir nog den sista BMW jag köper i varje fall...

https://www.youtube.com/watch?v=2G_fgE7k2G8

Chevrolet Astro "Safari" (1988)
Mercedes C180 W202 "Latjolajban" (1999)
Mercedes 230 "W123" (1978)
Nordic_Drivers
3 februari 2015 · 349 Inlägg

Micoway skrev:
Har just hittat ett tändningsfel på cylinder 4.
Det tar nog en bra stund att lära sig DME systemtet.
Det blir nog den sista BMW jag köper i varje fall...

https://www.youtube.com/watch?v=2G_fgE7k2G8

Inte bilens fel att ägaren har misskött bilen. En BMW med M43 motor kan gå 30.000+ mil om den inte blir överhettad pågrund av kylaren, fläkten, vattenpumpen etc.

Senast redigerat av Tanso (3 februari 2015)

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Micoway
6 februari 2015 · 296 Inlägg

BMW är nog inte bättre än andra bilar. Min svåger bodde nära BMW fabriken i Tyskland och han varnade för dessa bilar. Hittade gamla besiktningsprotokoll och där fanns det diverse anmärkningar. Så jag är nog inte den första ägaren som är missnöjd med BMW. Det värsta felet just nu är att gnista saknas på cylinder 4.

Tacksam för tips!!

rilleracer
6 februari 2015 · 29 Inlägg

Är BMW en dålig bil för att du har en svåger som bodde nära en BMW fabrik? Var det hög ljudnivå så han inte kunde sova? Jag har haft många olika bilar och bilmärken, däribland flera BMW och jag har dårakt inte haft mer bekymmer med dom än andra märken. Allt hänger på hur en bil är skött tidigare och hur du själv sköter och tar hand om din bil. I detta fallet med din BMW har du blivit delvis lurad men du har ju själv missat uppenbara fel som skulle gjort att 99% av användarna på detta forum hade kört hem utan att köpa.

Micoway
6 februari 2015 · 296 Inlägg

Skyll inte på mig att bilen är dåligt skött. Jag har bara ägd denna BMW en månad och kört 4 mil. 
Däremot vore det bra om någon expert kan ge tips om elektroniken och varför den inte tänder på cylinder 4 !!!

SportPilot Ubåtsingenjör
6 februari 2015 · 7 228 Inlägg

Micoway skrev:
Skyll inte på mig att bilen är dåligt skött. Jag har bara ägd denna BMW en månad och kört 4 mil. 
Däremot vore det bra om någon expert kan ge tips om elektroniken och varför den inte tänder på cylinder 4 !!!

Ja men du påstår att BMW är dåliga bilar för att du har köpt ett dåligt skött exemplar för ett hutlöst överpris ...
Bara laga och se glad ut eller köra den till skroten

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Micoway
6 februari 2015 · 296 Inlägg

Ja men du påstår att BMW är dåliga bilar för att du har köpt ett dåligt skött exemplar för ett hutlöst överpris ...

Begagnad BMW är ingen bra bil. Text från några BMW annonser i samma prisklass!!

BMW 1
Obesiktad
Avställd
Oljeläckage från växellådan
Rost i sidobalkar
Stenskott i framrutan
Textil i taket lossnar
Kassettbandsluckan trasig
Infodisplay saknar pixlar
Strålkastare brända
Kylvattenläckage
Gummilister lossnar
Centrallåset kärvar på förarsidan
Rattlåset slirar ibland

BMW2
Bilen är besiktigad med 4st 2or:
Styrled, höger yttre, glapp
Bränsletank, tankband, bak höger, skadat
Stötdämpare, bak höger, kärvar
Motor, "oljeläckage"

BMW3
E34 touring,
Besiktigad till december avställd
går lite oroligt mellan 500-1000 varv men sen går den bra
finns lite rost och någon buckla.

BMW4
Hej! Mycket fin e34 säljes. 99% rostfri. Har kuggat över så den är komplös.
Fina vinterdäck på alufälg, mindre fina sommardäck på plåtfälg.
Har även en nerplockad e30 till salu samt massor av m50b25 delar.
Bud eller bytes.

BMW5
Nyrenoverad motor, startar och går klockrent i motor och låda,
dock något krångel med kylsystem, kan vara stopp i värmepaketet.
Instrumenthuset är paj och visar inte temperatur (enbart hastighet funkar) så det är svårt att veta om den blir varm.
Kommer ingen varmluft ur värmepaket, därav misstänkt stopp i detta.
Byt mätarhus och kontrollera om det är något fel i kylsystemet,
så har du en körbar bil för halva priset mot vad en körbar bil utan renoverad motor kostar.

BMW6
Har inte varigt några problem med bilen i mina ägor förutom nu. Nu till det tråkiga jag var ute och körde en dag för en vecka sen ungefär och då blev den varm och kokade. Toppen blev då skev, men har en annan motor ståendes med fungerande topp men har inte tid och lust att fixa detta.

BMW7
Tveksamt renoveringsobjekt alternativt reservdelsbil.
Den började driva ojämnt emellanåt för två sommrar sedan, det var ventilerna i den sjätte cylindern som det var något problem med. Bilen har stått sedan dess så det börjar bli dags att göra sig av med den.

uhlin
6 februari 2015 · 2 834 Inlägg

Micoway skrev:

Ja men du påstår att BMW är dåliga bilar för att du har köpt ett dåligt skött exemplar för ett hutlöst överpris ...

Begagnad BMW är ingen bra bil. Text från några BMW annonser i samma prisklass!!

BMW 1
Obesiktad
Avställd
Oljeläckage från växellådan
Rost i sidobalkar
Stenskott i framrutan
Textil i taket lossnar
Kassettbandsluckan trasig
Infodisplay saknar pixlar
Strålkastare brända
Kylvattenläckage
Gummilister lossnar
Centrallåset kärvar på förarsidan
Rattlåset slirar ibland

BMW2
Bilen är besiktigad med 4st 2or:
Styrled, höger yttre, glapp
Bränsletank, tankband, bak höger, skadat
Stötdämpare, bak höger, kärvar
Motor, "oljeläckage"

BMW3
E34 touring,
Besiktigad till december avställd
går lite oroligt mellan 500-1000 varv men sen går den bra
finns lite rost och någon buckla.

BMW4
Hej! Mycket fin e34 säljes. 99% rostfri. Har kuggat över så den är komplös.
Fina vinterdäck på alufälg, mindre fina sommardäck på plåtfälg.
Har även en nerplockad e30 till salu samt massor av m50b25 delar.
Bud eller bytes.

BMW5
Nyrenoverad motor, startar och går klockrent i motor och låda,
dock något krångel med kylsystem, kan vara stopp i värmepaketet.
Instrumenthuset är paj och visar inte temperatur (enbart hastighet funkar) så det är svårt att veta om den blir varm.
Kommer ingen varmluft ur värmepaket, därav misstänkt stopp i detta.
Byt mätarhus och kontrollera om det är något fel i kylsystemet,
så har du en körbar bil för halva priset mot vad en körbar bil utan renoverad motor kostar.

BMW6
Har inte varigt några problem med bilen i mina ägor förutom nu. Nu till det tråkiga jag var ute och körde en dag för en vecka sen ungefär och då blev den varm och kokade. Toppen blev då skev, men har en annan motor ståendes med fungerande topp men har inte tid och lust att fixa detta.

BMW7
Tveksamt renoveringsobjekt alternativt reservdelsbil.
Den började driva ojämnt emellanåt för två sommrar sedan, det var ventilerna i den sjätte cylindern som det var något problem med. Bilen har stått sedan dess så det börjar bli dags att göra sig av med den.

Om du kollar på andra bilar så finns det en massa annonser med trasiga bilar, alltså inte bara BMW. Finns saab, volvo, mercedes, renault...Finns ingen bil som är felfri, vad den sen heter.

Sen att du köpt ett vrak för rent överpris är väl inte bilens fel?

Senast redigerat av uhlin (6 februari 2015)

Mattias_Vejdeland
6 februari 2015 · 329 Inlägg

finns "citroner" bland ALLA bilmärken..

Saab 900R (1996)
Volvo XC70 (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
6 februari 2015 · 7 228 Inlägg

Micoway skrev:

Ja men du påstår att BMW är dåliga bilar för att du har köpt ett dåligt skött exemplar för ett hutlöst överpris ...

Begagnad BMW är ingen bra bil. Text från några BMW annonser i samma prisklass!!

BMW 1
Obesiktad
Avställd
Oljeläckage från växellådan
Rost i sidobalkar
Stenskott i framrutan
Textil i taket lossnar
Kassettbandsluckan trasig
Infodisplay saknar pixlar
Strålkastare brända
Kylvattenläckage
Gummilister lossnar
Centrallåset kärvar på förarsidan
Rattlåset slirar ibland

BMW2
Bilen är besiktigad med 4st 2or:
Styrled, höger yttre, glapp
Bränsletank, tankband, bak höger, skadat
Stötdämpare, bak höger, kärvar
Motor, "oljeläckage"

BMW3
E34 touring,
Besiktigad till december avställd
går lite oroligt mellan 500-1000 varv men sen går den bra
finns lite rost och någon buckla.

BMW4
Hej! Mycket fin e34 säljes. 99% rostfri. Har kuggat över så den är komplös.
Fina vinterdäck på alufälg, mindre fina sommardäck på plåtfälg.
Har även en nerplockad e30 till salu samt massor av m50b25 delar.
Bud eller bytes.

BMW5
Nyrenoverad motor, startar och går klockrent i motor och låda,
dock något krångel med kylsystem, kan vara stopp i värmepaketet.
Instrumenthuset är paj och visar inte temperatur (enbart hastighet funkar) så det är svårt att veta om den blir varm.
Kommer ingen varmluft ur värmepaket, därav misstänkt stopp i detta.
Byt mätarhus och kontrollera om det är något fel i kylsystemet,
så har du en körbar bil för halva priset mot vad en körbar bil utan renoverad motor kostar.

BMW6
Har inte varigt några problem med bilen i mina ägor förutom nu. Nu till det tråkiga jag var ute och körde en dag för en vecka sen ungefär och då blev den varm och kokade. Toppen blev då skev, men har en annan motor ståendes med fungerande topp men har inte tid och lust att fixa detta.

BMW7
Tveksamt renoveringsobjekt alternativt reservdelsbil.
Den började driva ojämnt emellanåt för två sommrar sedan, det var ventilerna i den sjätte cylindern som det var något problem med. Bilen har stått sedan dess så det börjar bli dags att göra sig av med den.

Tråkigt att du har råkat ut för detta, dock är det ditt eget fel då du inte kontrollerade bilen tillräckligt noga innan köp... Jag har köpt flera BMWs i den prisklassen med bra resultat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ibanezman Skåning
6 februari 2015 · 739 Inlägg

Micoway skrev:
Skyll inte på mig att bilen är dåligt skött. Jag har bara ägd denna BMW en månad och kört 4 mil. 
Däremot vore det bra om någon expert kan ge tips om elektroniken och varför den inte tänder på cylinder 4 !!!

Nu orkade jag inte läsa hela fadderullan, men om bilen har separata tändspolar till varje cylinder
så kanske det kan vara någonstans där felet sitter, ren gissning utan större forskning.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
SportPilot Ubåtsingenjör
6 februari 2015 · 7 228 Inlägg

Sitter en tändkasset i bilen, dvs inte separata spolar ... Men det kan ju vara något så enkelt som stift eller tändkablar

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
burnin_rubber
9 februari 2015 · 220 Inlägg

Micoway:
BMW är inte en sämre än andra bilar.
Har ägt en del begagnade BMW och det finns mycket värre bilar att välja på.
Det är tyvärr så att BMW kostar en del att underhålla och det förstår inte alla tyvärr.
Man kan inte laga en BMW med plastband,tejp och universal saker.
Därav att det står många BMW "lik" på blocket mm
Du skulle undersökt ditt begagnatköp bättre innan du slog till.

Att den inte går på alla cylindrar är garanterat något med tändsystemet.
Har du nya stift och tändkablar så skulle jag satsa på att kolla själva tändstyrningen(tändkasset).
Eller är det så att din topplockspackning läcker in vatten på just 4 :an cylinder och därav att den inte tänder.

Senast redigerat av burnin_rubber (9 februari 2015)

Mew
9 februari 2015 · 2 157 Inlägg

Testa byta plats på två tändkablar/stift och se om felet flyttar sig med delarna. Alltid smidigast att börja med det enklaste. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang