740 16v problem!

Menorka
6 januari 2015 · 9 Inlägg

Hej,
Jag har fått väldiga problem med min 740 16v -90
Just nu när de är 0 grader eller kallare så går den på 3 cylindrar ett tag i början 20-30 sec.
Den har även väldigt hög tomgång när den är varm 1200-1400/v min, om den står på tomgång så dippsar den var femte sekund ungefär. sänker vartalet till hälften tvärt typ.

Den går bra att köra när den är varm märker ingen direkt skillnad , bara att den har hög tomgång..

Har felkod 2-3-2 Systemet kompenserar för rik eller mager blandning vid tomgång som jag har haft ett tag utan att hitta nå fel.

är det nån som kan ge nå tips på vad jag ska kolla ?

och  1 av 50 gånger när jag startar så lyser abslampan och ingen el i bilen funkar, inga lysen ingen fläkt eller nånting men startar jag om den så är allt som vanligt me elen.

kan de ha nått me de översta att göra.?

Volvo Amazon 2d "Amazon 2d" (1967)
Marlboroman
6 januari 2015 · 8 229 Inlägg

Provat att göra rent spjällhuset och spjället samt tomgångsventilen?

När du startar och elen inte funkar som den ska: prova att vrida lite fram och tillbaks på nyckeln. Börjar allt fungera så är det tändningslåset eller tändplattan som är inne på sista versen. Hade exakt samma fenomen på en av mina 16V och då var tändningslåset boven i dramat.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Menorka
6 januari 2015 · 9 Inlägg

Har inte rengjort nått än. Tog bort insugslangen och det såg bra ut där. har inget garage just nu att skruva mer i.
nu lyser även lamdasond lampan ibland. men den är bytt för inte ens ett år sedan så tycker inte den ska ha gett upp.
Provade att dra ut kabeln till lamdasonden men motorn gick likadant ändå.

Volvo Amazon 2d "Amazon 2d" (1967)
Marlboroman
6 januari 2015 · 8 229 Inlägg

Lampan med lambdasymbolen har inget specifikt med sonden att göra. Den tänds så fort styrboxen känner att något är fel. Och det kan vara dussintals andra saker än just sonden som gör att lampan tänds.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Menorka
6 januari 2015 · 9 Inlägg

okej bra att veta. tomgångsventilen. är det mycke skruvning att få loss och rengöra?

Volvo Amazon 2d "Amazon 2d" (1967)
Marlboroman
6 januari 2015 · 8 229 Inlägg

Den sitter med en klämma, 2 slangar och en kontakt så det är inget stort jobb att få loss.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Arly165 Bakhjulsdriven
6 januari 2015 · 335 Inlägg

+1 på elproblemet.
Angående tomgångsproblemet skulle det kunna vara tjuvluft någonstans? Alt. avgasläckage innan lambdasonden.
Jag hade tomgångsproblem med min 16v när kontakten till spjällägesgivaren hade lossnat. Kolla den också.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Menorka
28 januari 2015 · 9 Inlägg

Har ett avgasläckage ovanför bakaxeln nånstanns kan de göra att tomgången är konstig?
Har nollat koderna och inte fått nån mer felkod på 40-50 mils körning.
Tomgången beter sig så att då jag startar motorn varm så går tomgången mellan 2000 och 600 i varv., tvärgasar jag till över 2500 så går den ner till stadig 1000-1100 varv.

Har haft lös gasspjäll och rengjort. den såkallade tomgånsventilen hitta ja inte,, är det den som klickar direkt när man gasar lite? den verka va elektrisk.

Volvo Amazon 2d "Amazon 2d" (1967)
dan-kristian
30 januari 2015 · 518 Inlägg

Menorka skrev:
Har ett avgasläckage ovanför bakaxeln nånstanns kan de göra att tomgången är konstig?

nej.sitter efter lambda så det har inget att göra med tomgången.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang