3000SEK för att ta bort bugg i mjukvaran, rimligt?

FredrikHansen
20 januari 2014 · 6 Inlägg

Hej,
för 400mil sedan gjordes en stor service på min 335i, en 2007'a som precis rullat 5000 mil.

Efter att ha stått still en vecka indikerade datorn direkt vid start att det är dags att göra service på bromsarna (innan indikerades 36000km om jag minns rätt som intervall) - både bak och fram.

Alla skivor och belägg är i bra skick och det är inte alls snack om att de behöver bytas, syns på en gång.
Dessutom är sensorerna separata för bak och fram, vilket ytterligare talar för att det inte är ett mekaniskt slitage.

Jag lämnade in bilen i morse hos BMW Segeltorp för att få ett uppenbart fel släckt,
och till min förvåning fick jag precis ett samtal där de ska ha 3000 spänn för att uppdatera bort den buggen som de själva sagt är orsaken till serviceindikationen.

Jag som kund har ju inte en chans att varken proaktivt eller reaktivt parera en sådan sak - bilen är verkligen i perfekt skick i övrigt och hade det inte varit för att den får nedslag på besiktningen om serviceindikatorn varnar så hade jag inte varit så upprörd.

Visst - det kostar att åka fint och jag har inget emot att betala dyrt för kvalité - men sånt här!!?
Borde väl för sjutton vara något som görs på goodwill då det är fel i mjukvaran och inte nåt annat?

--
Fredrik - letar efter tips på bättre ställen att fortsätta serva 'pärlan' (Stockholm).

Senast redigerat av FredrikHansen (20 januari 2014)

Honda CR-V (2006)
Stukapilot
20 januari 2014 · 20 Inlägg

Inte för att det är till någon hjälp men har varit med om typ samma sak på Peugot.

Får nedslag på besiktningen, felkod på en givare. Felsöker, rotar runt och dammsuger internet innan jag ger upp och lämnar in bilen på Peugot.
"-Den givaren finns inte på 1,6L motorn, vi har uppdaterat programvaran så nu funkar bilen"
Att tidpunkten för felkoden sammanföll med kamremsintervallen tyckte man var vääääääldigt konstigt, idioter.

Tyvärr är man maktlös utan kontakter. På Merca kan jag sätta press eftersom vi köper företagsbilar där men vem vill åka runt i en gubb-bil privat?

Dupond och Dupont
20 januari 2014 · 581 Inlägg

Synd på nyare bilar att man inte kan bara koppla lös batteriet nån timme för att nollställa. Kommer säkert upp nåt ännu roligare då. hmm  Jäkla aber när sånt krånglar, man är ju helt maktlös.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
FredrikHansen
20 januari 2014 · 6 Inlägg

Ja, minst sagt.
Historien har kommit lite framåt:
Verkstaden ringde precis och ville behålla bilen en dag till - med motiveringen att det tog längre tid än beräknat för att uppdatera mjukvaran. "Den har inte ju varit uppdaterad någon gång", var kommentaren.
Låter lite som om att det var ett Windows-operativsystem... *skratt*.
Att det inte framkom i historiken (via nyckelavläsningen - alla data lagras ju i nyckeln), kan jag tycka är lite märkligt.

Jag var tvungen att fråga igen varför jag som kund ska betala dyrt för rena buggar i en programvara BMW själva har skrivit, ledde inte till mer än svaret att "Det är bara vissa saker som BMW står för."
Tillägger att jag har full förståelse för att BMW Segeltorp som affärsrörelse också har löner att betala ut och att de i någon form måste kunna ta betalt för sitt arbete.

Min fråga kvarstår ändå om rekommendationer till alternativ mekfirma i Stockholm som ni vet kan BMW.

Förslag som hänvisar till firmor/individer i eller runt Södertälje avböjes vänligt men bestämt. 


--
Fredrik

Honda CR-V (2006)
Flachen
20 januari 2014 · 317 Inlägg

tråkiga lappar att lägga på sådant ''simpelt''
bra timpeng på sådant jobb

Mercedes widebody projekt 2014 || sponsor: Special Fälgar
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=285490
Mercedes 500 CL "The Big" (2004)
Presidento Of World
20 januari 2014 · 3 306 Inlägg

den går genom bes med den varningen..

besiktigade min Audi för ca 1 vecka sen med varning på "Brake pads" gick genom blankt.. bara bromsvärderna är bra så.

och jag tvekar på att det är något "uppdatering" det är mer något som behöver nollställas..

på min Audi e beläggen bytta men sladden till slitagevarnaren har inte "löddats" dit därav varningen

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
FredrikHansen
20 januari 2014 · 6 Inlägg

Tack för inlägget!
Jag kollade upp vad Nätet[tm] hade att säga om att nolla servicekoder på den här modellen - och med facit i hand så borde jag ha provat att nolla den här koden mha tripmätarn och bromsen innan jag lämnade in bilen.
Om det står version 2.23 eller 5.23 i datorn som styr bilen är ju helt ointressant så länge bilen går som den ska (vilket den gör). Det är ju inte så att jag -får- något jag inte hade innan, med en nyare version, direkt. Förutom om det är det enda sättet att släcka serviceindikatorn, såklart. Då får jag en fungerande serviceindikator.

--
Fredrik

Honda CR-V (2006)
FredrikHansen
21 januari 2014 · 6 Inlägg

Så, dagens framsteg i ärendet då:
Ringde till BMW och frågade om bilen var klar för att hämtas, vilket den var.
Småstressar dit efter jobbet och hinner med en kvarts marginal.

Kikade på fakturan och konstaterade att de kommit fram till samma sak som jag själv gjorde, redan innan bilen lämnades in - inget fel på bromsarna:

http://335i.eu/bmw1.gif
3341:-

Saftigt, men det är bara att bita i det sura äpplet och betala, vilket jag gjorde.
Går ut, startar och låter bilen bli lite varm medans jag okulärbesiktigar runt(analt kanske, men jag sköter den pedantiskt och vill inte upptäcka eventuella repor och skador långt senare om nu BMW klantat sig under hanteringen).

Kontrollerar felkoderna på displayen - RENT. Skönt!

Men jag hinner inte mer än svänga ut från  firman förräns jag får 4 NYA felkoder som dyker upp i displayen!

http://335i.eu/bb.gif

Drar således en rundpall och åker tillbaks in på firman, sista killen håller på att stänga butiken, men jag hinner få budskapet om att någon kommer kontakta mig i morgon bitti.
Följetongen fortsätter alltså...

Är trött som tusan så ursäkta om ovan är rörigt formulerat, jag vill mest skriva av mig lite och samtidigt känner jag att det är intressant att dela med sig av hur det går.

--
Fredrik

Senast redigerat av FredrikHansen (21 januari 2014)

Honda CR-V (2006)
Haziza87
21 januari 2014 · 239 Inlägg

3000kr för att uppdatera lite? Skulle åkt till ett annat ställe och kollat.

Honda S2000 "S2K AP1" (2003)
zelo
28 januari 2015 · 17 Inlägg

jag skulle kolla med stertman i Nynäshamn men det är en bit att åka ditt ..

Pontiac trans am firebird "pontiac trans am firebird" (1992)
zleepy Trucker
28 januari 2015 · 1 391 Inlägg

zelo skrev:
jag skulle kolla med stertman i Nynäshamn men det är en bit att åka ditt ..

psss tråden är över ett år gammal smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang