Volvo 945 Ltt -97 rycker och smäller vid ladd.

TurboRiddarn
28 januari 2015 · 102 Inlägg

Har en 945a ltt och som rubriken säger vill hon inte samarbeta med mig.

Den smäller som en launch control och rycker som om det vore soppatorsk.
Detta hände efter att jag glatt gasat på motorvägen 2 "pulls" från ~90 till olagliga hastigheter på 120 vägen
Efter det så är den helt hopplös. så fort den laddar mer än 0.3 så får jag symptomet.
Bilen är chipad med Timos chip i bränsle och något random i tändboxen (typ tradera tror jag). Laddar 1-1.1 bar
Ställbar WG klocka och öppet filter från biltema.
3' DP, 3' avgas med slutdemp från simons. sportkatt 3'.

Provat ställa ner laddet till 0.5 (är det lägsta klockan tillåter) och har konstaterat att ju mer ladd, de värre blir det.
fiskör jag och gasar absolut ingenting är allt frid och fröjd, går klockrent på tomgång och om du torrvarvar (bortsett från varvstopp, då smäller det som inåt hällvete.)

Provade byta LMM för hade en sådan hemma, blev något bättre men inte 100%

Inga lampor tänds eller liknande och prayat med startgasen runt överallt utan att visa täcken på att vilja varva upp.
Jobbiga är att jag inte har möjlighet att läsa felkoder ur OBD. hmm

Värt att nämna att jag tanka etanol för att prova om det skulle göra någon skilnad, men blev bara värre hehe. roll

vad kan det vara tro?

T5stagge
28 januari 2015 · 18 Inlägg

spikar den kanske? Prova att köpa ett annat bränslechip samt tändning... typ KL har bra!

TurboRiddarn
28 januari 2015 · 102 Inlägg

T5stagge skrev:
spikar den kanske? Prova att köpa ett annat bränslechip samt tändning... typ KL har bra!

Funkat klockrent fram tills nu.
Ska göra ett komp prov och se att allt är rätt där.

Typ känns som han går fett och den inte förbränner allt i cylindern så det kommer ut i turbon (avgassystemet)
På varvstopp så låter det verkligen som man backat tändningen och extremt mycket värme utvecklas så du glödgar hela paketet på mindre än 10 sekunder (stillastående nu och varvar i motorutrymmet, så man ser hela förloppet)

Tog faktiskt en bild på hur det blir.
http://s21.postimg.org/6y716s7fb/WP_20150127_19_32_51_Pro.jpg

Vet dock mycket väl om att det är toklätt att glödga org snurrorna men varvstopp i 10 sekunder var något nytt!

JoacimW Ung&Dum
28 januari 2015 · 430 Inlägg

Tankade du etanol !? Vet du inte att tankar du e85 så måste du skicka på mera bensin , den tunnar ju även ut motoroljan sen har du ju inte en bränslepump för e85 inte heller någon mapp för detta så det är med all sannolikhet att du tankat e85

In hoc signo vinces
TurboRiddarn
28 januari 2015 · 102 Inlägg

CurvaN skrev:
Tankade du etanol !? Vet du inte att tankar du e85 så måste du skicka på mera bensin , den tunnar ju även ut motoroljan sen har du ju inte en bränslepump för e85 inte heller någon mapp för detta så det är med all sannolikhet att du tankat e85

För att klargöra, provade att tanka i 10L etanol på uppskattningsvis 20L bensin som en test om det skulle bli någon skillnad och det blev det åt det värre.
Dock inte kört på E85 tidigare i from av blandning bortsett från vid besiktningar ungefär samma blandning och då har det funkat klockrent med samma setup.

TurboRiddarn
29 januari 2015 · 102 Inlägg

Problemet löst!

Det var så lätt som att tändstiften var minst sagt dåliga!
Volvo org stift för 185kr gjorde susen.

Ett stort varningsfinger för biltemas tändstift, vilket skit!

http://s27.postimg.org/sxksg7k8z/WP_20150129_17_30_20_Pro.jpg

Måste göra ett kompprov och se om cylindrarna tagit skada pga detta, att ens bilen gick är för mig ett mysterium.

Dupond och Dupont
29 januari 2015 · 581 Inlägg

TurboRiddarn skrev:
Problemet löst!

Det var så lätt som att tändstiften var minst sagt dåliga!
Volvo org stift för 185kr gjorde susen.

Ett stort varningsfinger för biltemas tändstift, vilket skit!

http://s27.postimg.org/sxksg7k8z/WP_201 … 20_Pro.jpg

Måste göra ett kompprov och se om cylindrarna tagit skada pga detta, att ens bilen gick är för mig ett mysterium.

- Volvo

Rödblock tål stryk big_smile smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Equium
29 januari 2015 · 356 Inlägg

Stiften ser ut att ha hängt med ett par tusen mil.. och ska du trimma och köra som fan kanske du bör se över och serva motorn också...

Senast redigerat av Equium (29 januari 2015)

TurboRiddarn
30 januari 2015 · 102 Inlägg

Equium skrev:
Stiften ser ut att ha hängt med ett par tusen mil.. och ska du trimma och köra som fan kanske du bör se över och serva motorn också...

Bilen införskaffades för 3 dagar sedan, var faktiskt på hemvägen det hela hända! yikes
Jag har sedan länge ratat Biltema och andra eftermarknadsdetaljer. Volvo org är det ända jag personligen kör med! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang