Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

amoreex
26 januari 2015 · 2 712 Inlägg

joakimen12 skrev:

joakimen12 skrev:

Horsyhorse skrev:

Skippa kondingen!!! Den tillför bara bling, inget för ljudet.

Säkringens storlek beror på vilken kabel(mm2) du har.

Pierre

okej tack så mycket då gör jag det smile måste köra den på 1 ohm för steget ska klara och driva den bra ju...

amoreex : jag tänkte driva den i 10hm så måste väll ha 50mm kablar då? annars pallar inte steget med basen eller är jag ute och cyklar?

Nej 30 räcker.
Mitt SPL steg som är på 1500 watt har bara 30mm2 smile

läser man på spec på ditt steg så står det 20-30, så då borde ju 20 vara om man kör i lägsta effekt och 30 om man kör i full speta wink

Men en fråga, vad ska du ha dämpullen till ? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
joakimen12
27 januari 2015 · 4 Inlägg

amoreex skrev:

joakimen12 skrev:

joakimen12 skrev:

okej tack så mycket då gör jag det smile måste köra den på 1 ohm för steget ska klara och driva den bra ju...

amoreex : jag tänkte driva den i 10hm så måste väll ha 50mm kablar då? annars pallar inte steget med basen eller är jag ute och cyklar?

Nej 30 räcker.
Mitt SPL steg som är på 1500 watt har bara 30mm2 smile

läser man på spec på ditt steg så står det 20-30, så då borde ju 20 vara om man kör i lägsta effekt och 30 om man kör i full speta wink

Men en fråga, vad ska du ha dämpullen till ? smile

men lägger häldre några hundra mmer till 50mm då och får ut över 2000 watt i stället för få ut mindre kolla på mds sida om basen står där tydligt den ska vara i 1 ohms

Jockk3
27 januari 2015 · 1 426 Inlägg

joakimen12 skrev:

amoreex skrev:

joakimen12 skrev:

amoreex : jag tänkte driva den i 10hm så måste väll ha 50mm kablar då? annars pallar inte steget med basen eller är jag ute och cyklar?

Nej 30 räcker.
Mitt SPL steg som är på 1500 watt har bara 30mm2 smile

läser man på spec på ditt steg så står det 20-30, så då borde ju 20 vara om man kör i lägsta effekt och 30 om man kör i full speta wink

Men en fråga, vad ska du ha dämpullen till ? smile

men lägger häldre några hundra mmer till 50mm då och får ut över 2000 watt i stället för få ut mindre kolla på mds sida om basen står där tydligt den ska vara i 1 ohms

du får ju också tänka över om det är dags för ett till batteri och se över jord och ström från generator också.
och då kanske 50mm2 vore något

amoreex
27 januari 2015 · 2 712 Inlägg

joakimen12 skrev:

amoreex skrev:

joakimen12 skrev:

amoreex : jag tänkte driva den i 10hm så måste väll ha 50mm kablar då? annars pallar inte steget med basen eller är jag ute och cyklar?

Nej 30 räcker.
Mitt SPL steg som är på 1500 watt har bara 30mm2 smile

läser man på spec på ditt steg så står det 20-30, så då borde ju 20 vara om man kör i lägsta effekt och 30 om man kör i full speta wink

Men en fråga, vad ska du ha dämpullen till ? smile

men lägger häldre några hundra mmer till 50mm då och får ut över 2000 watt i stället för få ut mindre kolla på mds sida om basen står där tydligt den ska vara i 1 ohms

Men steget ger ändå bara 1000 watt i 1 ohm som du ska köra det i ..

Och tänk att om slutsteget har plats för 20-30mm2 kabel.. hur ska du få plats med en 50 i det hålet då?

Gör som Jockk3 skrev och skaffa kanske ett batteri i bagaget, kör då 50mm2 mellan ditt nuvarande batteri fram, ( eller bak beroende på bil )

Och sen 200A säkring max 30 cm från batteriet i båda ändar, men sen kör du bara 30mm2 till slutsteget..

Frågan står kvar om dämpullen smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Jockk3
27 januari 2015 · 1 426 Inlägg

amoreex skrev:

joakimen12 skrev:

amoreex skrev:

Nej 30 räcker.
Mitt SPL steg som är på 1500 watt har bara 30mm2 smile

läser man på spec på ditt steg så står det 20-30, så då borde ju 20 vara om man kör i lägsta effekt och 30 om man kör i full speta wink

Men en fråga, vad ska du ha dämpullen till ? smile

men lägger häldre några hundra mmer till 50mm då och får ut över 2000 watt i stället för få ut mindre kolla på mds sida om basen står där tydligt den ska vara i 1 ohms

Men steget ger ändå bara 1000 watt i 1 ohm som du ska köra det i ..

Och tänk att om slutsteget har plats för 20-30mm2 kabel.. hur ska du få plats med en 50 i det hålet då?

Gör som Jockk3 skrev och skaffa kanske ett batteri i bagaget, kör då 50mm2 mellan ditt nuvarande batteri fram, ( eller bak beroende på bil )

Och sen 200A säkring max 30 cm från batteriet i båda ändar, men sen kör du bara 30mm2 till slutsteget..

Frågan står kvar om dämpullen smile

finns kabelskor för 50mm2 --> 20mm2
men går även ta bort en del av kardeler och sen förtenna innan kabeln skruvas dit.
dämpullen brukar man ha i baslådan wink vet ej vad du tänkt dig.

amoreex
27 januari 2015 · 2 712 Inlägg

Jockk3 skrev:

amoreex skrev:

joakimen12 skrev:

men lägger häldre några hundra mmer till 50mm då och får ut över 2000 watt i stället för få ut mindre kolla på mds sida om basen står där tydligt den ska vara i 1 ohms

Men steget ger ändå bara 1000 watt i 1 ohm som du ska köra det i ..

Och tänk att om slutsteget har plats för 20-30mm2 kabel.. hur ska du få plats med en 50 i det hålet då?

Gör som Jockk3 skrev och skaffa kanske ett batteri i bagaget, kör då 50mm2 mellan ditt nuvarande batteri fram, ( eller bak beroende på bil )

Och sen 200A säkring max 30 cm från batteriet i båda ändar, men sen kör du bara 30mm2 till slutsteget..

Frågan står kvar om dämpullen smile

finns kabelskor för 50mm2 --> 20mm2
men går även ta bort en del av kardeler och sen förtenna innan kabeln skruvas dit.
dämpullen brukar man ha i baslådan wink vet ej vad du tänkt dig.

Kanske det finns! inte sett de själv, inte letat heller så wink

Jo men det vet jag ju! Tänkte eftersom han köpt ett färdigt baskit.. om inte dämpull är med i paketet så tro jag inte det behövs?
Fast jag kan ju ha fel wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Noiseprojekt
27 januari 2015 · 1 523 Inlägg

amoreex skrev:
Jo men det vet jag ju! Tänkte eftersom han köpt ett färdigt baskit.. om inte dämpull är med i paketet så tro jag inte det behövs?
Fast jag kan ju ha fel wink

Dämpull är en smaksak.
Ullen "lurar" elementet till att tro att lådan är större än den är och det slår sönder ljudvågorna så du inte får ett så hårt ljud som när vågorna träffar träväggen
Ändrar därmed lite karaktär på ljudet.

Bara för att det inte är med så säger ju inte det att han inte vill ha det, eller hur?

DreadAce
28 januari 2015 · 28 Inlägg

Ja de där med "fårullen" är en smaksak som tidigare man nämde. Jag hör inte nån direkt skillnad, med eller utan ull.

sen ang de med 18" baselementet skulle jag sattsa på är någonstans emellan 150-170L

S_Kekko
28 januari 2015 · 206 Inlägg

Skulle vilja flytta batteriet och ha det i bak istället men undrar om jag tänkt rätt här?
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179982/179982-6a892d26a422136b7db980ca1df02d00.jpg
Grön = bilens original kopplingsplint Grå = generator Blå = säkring Gul = Batteri
Räcker en säkring vid batteriet eller ska det sitta en där fram med? Tacksamt om någon kunde hjälpa mig

DreadAce
28 januari 2015 · 28 Inlägg

@ S_Kekko

Jo då du har tänker rätt. Se bara till att du har en grov pluskabel som ska orka med att dra igång startmotorn etc samt att du använder ordentligt med jord. Och säkringen ska inte sitta mer än 30 cm från batteriet.

Mvh

Jonnee
30 januari 2015 · 34 Inlägg

Tjena. Har en Saab 9-3 -00 med AS1. Tänkte slänga in en baslåda och ett slutsteg, och använda originalstereon.

Kan någon förklara hur jag ska koppla slutsteget mot stereon? Behöver jag en hög-lågnivå-omvandlare?
Vart ska denna kopplas isåfall?

Har sökt en jävla massa men inte blivit klokare av de.

Mvh

Volvo V70 "D4" (2016)
Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
Jockk3
30 januari 2015 · 1 426 Inlägg

Jonnee skrev:
Tjena. Har en Saab 9-3 -00 med AS1. Tänkte slänga in en baslåda och ett slutsteg, och använda originalstereon.

Kan någon förklara hur jag ska koppla slutsteget mot stereon? Behöver jag en hög-lågnivå-omvandlare?
Vart ska denna kopplas isåfall?

Har sökt en jävla massa men inte blivit klokare av de.

Mvh

Den kopplas in på bakre högtalarkablarna

DreadAce
30 januari 2015 · 28 Inlägg

@Jonnee

Du kopplar Hög till lågnivå adapter från en utav högtalarna bak sen kan du kan tjuva in remote till något utav baklyset så steget vet när han han ska slå igång.

Sen brukar man ju få med instruktioner

Mvh

Jonnee
30 januari 2015 · 34 Inlägg

DreadAce skrev:
@Jonnee

Du kopplar Hög till lågnivå adapter från en utav högtalarna bak sen kan du kan tjuva in remote till något utav baklyset så steget vet när han han ska slå igång.

Sen brukar man ju få med instruktioner

Mvh

Okej, tack för svar!

Är den adaptern de enda jag behöver för att få det att fungera? Tips på någon bra adapter?

Mvh

Volvo V70 "D4" (2016)
Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
Lowpass
30 januari 2015 · 1 224 Inlägg

Vad är det för skillnad på en vanlig RCA-kabel och en Lågnivå-kabel?
Snabbt svar uppskattas

i-vtec Do you?
Jockk3
30 januari 2015 · 1 426 Inlägg

Lowpass skrev:
Vad är det för skillnad på en vanlig RCA-kabel och en Lågnivå-kabel?
Snabbt svar uppskattas

rca är själva kontakten som sitter på lågnivåkabeln.
men står det rca kabel så är det en lågnivåkabel.

Har jag fel fårnån rätta mig

Lowpass
30 januari 2015 · 1 224 Inlägg

Jockk3 skrev:

Lowpass skrev:
Vad är det för skillnad på en vanlig RCA-kabel och en Lågnivå-kabel?
Snabbt svar uppskattas

rca är själva kontakten som sitter på lågnivåkabeln.
men står det rca kabel så är det en lågnivåkabel.

Har jag fel fårnån rätta mig

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

i-vtec Do you?
it_mutt Avstängd
30 januari 2015 · 10 388 Inlägg

Lowpass skrev:

Jockk3 skrev:

Lowpass skrev:
Vad är det för skillnad på en vanlig RCA-kabel och en Lågnivå-kabel?
Snabbt svar uppskattas

rca är själva kontakten som sitter på lågnivåkabeln.
men står det rca kabel så är det en lågnivåkabel.

Har jag fel fårnån rätta mig

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

Där i just det exemplet har du nog en hel del kvalitetsskillnad.

Finns ju lågnivåkabel som inte säljs som "bilkabel" som kostar mångdubbelt mot de där 39:-

Senast redigerat av it_mutt (30 januari 2015)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lowpass
30 januari 2015 · 1 224 Inlägg

it_mutt skrev:

Lowpass skrev:

Jockk3 skrev:

rca är själva kontakten som sitter på lågnivåkabeln.
men står det rca kabel så är det en lågnivåkabel.

Har jag fel fårnån rätta mig

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

Där i just det exemplet har du nog en hel del kvalitetsskillnad.

Finns ju lågnivåkabel som inte säljs som "bilkabel" som kostar mångdubbelt mot de där 39:-

Hittade något om avskärmning. Kan det vara huvudsaken? Att man har dubbelavskärmat för mindre störningar i just "bil-RCA-kablar"?

i-vtec Do you?
it_mutt Avstängd
30 januari 2015 · 10 388 Inlägg

Lowpass skrev:

it_mutt skrev:

Lowpass skrev:

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

Där i just det exemplet har du nog en hel del kvalitetsskillnad.

Finns ju lågnivåkabel som inte säljs som "bilkabel" som kostar mångdubbelt mot de där 39:-

Hittade något om avskärmning. Kan det vara huvudsaken? Att man har dubbelavskärmat för mindre störningar i just "bil-RCA-kablar"?

Det är väl inte otänkbart att det är så. Som exempel kan jag ta kabeln som följde med backkameran i ena bilen; en "vanlig" (billig) RCA-kabel. När denna drogs drogs även ny antennkabel, dessa drogs som ett par (för att underlätta vid genomförningar osv). Dessa särades senare ifrån varandra.

Men, innan detta gjordes testade jag så att systemet fungerade. När den billiga RCA-kabeln ligger bredvid antennkabeln och backkameran går igång, så blir radiomottagningen helt horribel. ("Problemet" försvann sen när kablarna, som planerat, delades upp).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang