V70n felkoder. Airbag, stolsvärme och bälte

Mickeymouse
5 januari 2015 · 337 Inlägg

Hej igen..

Det vart ju tråkigt att det inte fungera, men testade du nedan oxå?

Blyfot_Racing skrev:
Om det inte går å ta bort felkoderna, gör en felkod på nåt annat bälte å se om du kan ta bort den felkoden. På min s60 hade jag en felkod på bältet bak bytte bälte men kunde inte ta bort felkoden så satte en felkod på förar sätet kunde inte ta bort den heller lämna in bilen på Volvo å bytte srs modulen som va paj

Nu har jag inte grejat med Volvo något nämnvärt, sist jag ägde en så vart det en 740 och 760.....
Så det var några år sedan.

Om du inte får en felkod när du gör ovanstående som Blyfot skrev. Så är det nog troligt att srs modulen är kass.

Men någon som kan Volvo lite bättre än jag kanske kan ge den en ledtråd så du får löst problemet?

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Berryda
5 januari 2015 · 219 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Hej igen..

Det vart ju tråkigt att det inte fungera, men testade du nedan oxå?

Blyfot_Racing skrev:
Om det inte går å ta bort felkoderna, gör en felkod på nåt annat bälte å se om du kan ta bort den felkoden. På min s60 hade jag en felkod på bältet bak bytte bälte men kunde inte ta bort felkoden så satte en felkod på förar sätet kunde inte ta bort den heller lämna in bilen på Volvo å bytte srs modulen som va paj

Nu har jag inte grejat med Volvo något nämnvärt, sist jag ägde en så vart det en 740 och 760.....
Så det var några år sedan.

Om du inte får en felkod när du gör ovanstående som Blyfot skrev. Så är det nog troligt att srs modulen är kass.

Men någon som kan Volvo lite bättre än jag kanske kan ge den en ledtråd så du får löst problemet?

//Micke

Det första jag märkte när jag monterade bort stolen höger fram var att kontakten inte satt i helt. Skyddet som trycker ner kontakterna var öppet. Testade att göra samma sak med vänster fram och då fick jag en likadan felkod fast vänster fram. När jag satte på skyddet igen så gick det inte att ta bort felkoden. Jag vet inte om srs modulen är paj men antar det.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Blyfot_Racing
6 januari 2015 · 904 Inlägg

Det är bara å testa på, värsta fall får du lämna in den på Volvo

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Mickeymouse
6 januari 2015 · 337 Inlägg

Är det helt säkert att "vida" kan radera koder på SRS modulen? Dum fråga kanske men har aldrig använt programmet så där av frågan...

Tänkte eftersom du inte nu heller kunde radera koden du gjorde på andra stolen?

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Berryda
6 januari 2015 · 219 Inlägg

Mickeymouse skrev:
Är det helt säkert att "vida" kan radera koder på SRS modulen? Dum fråga kanske men har aldrig använt programmet så där av frågan...

Tänkte eftersom du inte nu heller kunde radera koden du gjorde på andra stolen?

//Micke

Det är jag dock inte helt säker på. Men volvo använder väl vida? Fast nu har jag en kopia i och för sig.. Hade tänkt åka till volvo imorgon och testa ta bort felkoderna.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
xXSammy
6 januari 2015 · 6 569 Inlägg

De enklare versionerna av program om folk tankar hem brukar oftast bara kunna läsa ur och radera felkoder på motorstyrningen och ABS. Delar som programmering, instrumentgrupp och säkerhetssystem brukar kräva fullversioner som "bara" återförsäljarna kommer åt.

De/Dem
Blyfot_Racing
7 januari 2015 · 904 Inlägg

Jo du kan radera fel koderna sitter i srs modulen för det är den som styr airbagen kan du inte radera felkoderna så är det nogvden är fel på eftersom du testade med annan kontakt å den gick inte radera heller tänk på att du ska radera i tre steg kommer inte ihåg i huvudet nu men finns på Google

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Berryda
28 januari 2015 · 219 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Jo du kan radera fel koderna sitter i srs modulen för det är den som styr airbagen kan du inte radera felkoderna så är det nogvden är fel på eftersom du testade med annan kontakt å den gick inte radera heller tänk på att du ska radera i tre steg kommer inte ihåg i huvudet nu men finns på Google

Det var srs modulen som var trasig.. Ska man lämna till volvo eller tror ni detta fungerar? http://www.obdtuning.se/reparationer/volvo/v70-6663009 det står att de fixar airbag styrdon : SRS-lampan lyser och det går ej att radera felkoder även om inga fel finns. Kan vara värt att testa men måste volvo dra in programvara igen?

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Blyfot_Racing
29 januari 2015 · 904 Inlägg

Jag är inte säker på det att du måste åka till Volvo igen men Volvo varna mig för å köra bilen utan den inkopplad. Så om du kan låta bilen stå ett par dagar så kan du prova å skicka i väg den. Jag tog det säkra före det osäkra å lämna in på Volvo å bytte den, den styr ju trots allt airbag systemet man vet ju inte hur noggrann personen är som lagar den är. Jag vill ju att det ska funka som det ska skillnad är ju Abs den skulle jag skicka iväg det värsta som händer är ju att du inte har nån Abs. Skulle jag krocka så vill jag ha airbag i ansiktet det är skönare å krocka då ;-)

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Berryda
29 januari 2015 · 219 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Jag är inte säker på det att du måste åka till Volvo igen men Volvo varna mig för å köra bilen utan den inkopplad. Så om du kan låta bilen stå ett par dagar så kan du prova å skicka i väg den. Jag tog det säkra före det osäkra å lämna in på Volvo å bytte den, den styr ju trots allt airbag systemet man vet ju inte hur noggrann personen är som lagar den är. Jag vill ju att det ska funka som det ska skillnad är ju Abs den skulle jag skicka iväg det värsta som händer är ju att du inte har nån Abs. Skulle jag krocka så vill jag ha airbag i ansiktet det är skönare å krocka då ;-)

Eftersom bilen för körförbud snart så kan jag låta det stå still utan problem.
Pratade med obd tuning och de fixade inte hårdvarufel, de satt bara in ny programvara. Hittade en tråd på jagrullar där det länkas till airbag24.de. Mailade dit och fick reda på detta:
Check for defects: 40,00 EUR
Repair / Crash Data Erasing: vehicles up to  and including y.o.build 2011: 95,00 EUR // later vehicles 129,00 EUR
Repair/ Defect: 140-180,00 EUR
Other repair / Replacement modules (if available): We will submit you a separate offer for these if necessary
(Replacements can only be supplied if you send us the original module)
Repair period: 2-3 days (plus shipping time)
Shipping: Payment in advance: outside of Germany: depending on country (12-30,00 EUR)
                  C.o.d. : Germany only
Warranty: Repairs: 2 years (24 months) from date of invoice
                    Replacements: 1 year (12 months) from date of invoice

Sen om detta fungerar vet jag ej...

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Blyfot_Racing
29 januari 2015 · 904 Inlägg

Sånt är svårt å avgöra tyvärr antingen chansar man eller det kan funka men blir ju dyrares om det inte funkar

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Berryda
30 januari 2015 · 219 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Sånt är svårt å avgöra tyvärr antingen chansar man eller det kan funka men blir ju dyrares om det inte funkar

Precis så jag tänker. Blir nog att jag chansar.. Hoppas på det bästa helt enkelt!

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Blyfot_Racing
30 januari 2015 · 904 Inlägg

Ligger en annons på blocket en kille som säljer en V70 i delar kolla va du har för artikel nummer på din srs modul du kanske kan köpa hans billigt om du har tur å artikel numret stämmer

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Berryda
6 februari 2015 · 219 Inlägg

Någon som har koll ifall alla nummer måste stämma med airbag sensor? Siffrorna i mitten stämmer men inte siffrorna uppe till höger. På en begagnad jag hittade.

http://i.imgur.com/m5bsvuD.jpg

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
xXSammy
6 februari 2015 · 6 569 Inlägg

De över kan vara ett tillverkningsnummer.

Siffrorna under BOSCH är modulens serienummer, vilket är dem du ska ha. smile

De/Dem
Berryda
6 februari 2015 · 219 Inlägg

Malheus skrev:
De över kan vara ett tillverkningsnummer.

Siffrorna under BOSCH är modulens serienummer, vilket är dem du ska ha. smile

Testar att beställa hem en begagnad. Hoppas den inte behöver programmeras bara tongue

edit: Läste att siffrorna i mitten var BOSCH nummer och de uppe till höger är volvo nummer. Någon testade med rätt bosch men fel volvo så passade den inte. Kontakten var inte lika.

Senast redigerat av Berryda (6 februari 2015)

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2015 · 13 736 Inlägg

man får refernsköra nummrena. ibland har volvo olika nummer på samma grejer.  men inte 100% säkert så man behöver kolla nummrena noggrant.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Berryda
7 februari 2015 · 219 Inlägg

Growe skrev:
man får refernsköra nummrena. ibland har volvo olika nummer på samma grejer.  men inte 100% säkert så man behöver kolla nummrena noggrant.

Hittade en med samma nummer uppe och i mitten så nu hoppas jag på det bästa smile

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 februari 2015 · 13 736 Inlägg

Berryda skrev:

Growe skrev:
man får refernsköra nummrena. ibland har volvo olika nummer på samma grejer.  men inte 100% säkert så man behöver kolla nummrena noggrant.

Hittade en med samma nummer uppe och i mitten så nu hoppas jag på det bästa smile

tror polarn bytte på någon v70n enda han gjorde sen var att programera om den..
så det borde fungera fin fint.

men om du kollade på bildelsbasen så hoppas inte för mycket för dom vägrar nästan alltid att sälja srs grejer.

brukar få ta det genom andra kanaler när dom börjar strula.

var något ställe som krävde att det var märkesverkstad som köpte grejerna
och märkesverkstaden sa att vi monterar ALDRIG beg grejer.. gav ett pris på 10K för att fixa en Golf kombi mk3 98:a    smile

jag lagade den för 1500kr inkl delar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Blyfot_Racing
7 februari 2015 · 904 Inlägg

Det är väl så att bilskroten igentligen inte får sälja sånt men känner man rätt folk bara Volvo kan lägga in programvaran åt dig

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang