Blåst av bilhandlare? Två månader utan bil

Erik1994
29 januari 2015 · 14 Inlägg

Hej allesammans. För snart två månader sen köpte jag en bil av en bilhandlare och jag vart tokblåst känns det som. Köpte en Audi A4 årsmodell -05 för 62.000.
Nu två månader senare så har jag fortfarande inte fått min bil. Alla säger att jag bör anmäla till ARN men det känns ju bara segt att vänta 6 månader och sen kommer handlaren ändå att skita i deras beslut.
Har flera gånger bett säljaren att häva köpet, men han envisas med att han ska laga bilen. Vad kan man göra? Förutom att anmäla till ARN? Polis? Advokat? Kan inget om sånt här. Bifogar en liten kalender med uppdateringar hittills.

9/12 Bilen betalas och hämtas. Fel märks påväg hem ifrån handlaren.
10/12 Mejlar bilhandlaren om felen på bilen. Får instruktioner om att lämna in bilen hos handlaren för reperation.
11/12 Bilen lämnas in hos handlaren. Besked om att bilen ska vara klar senast 15/12.
15/12 Besked om at bilen nästan är färdig.
16/12 Besked om att bilen inte lämnats in på verkstad än.
19/12 Besked om att bilen ska vara färdig 22/12.
23/12 Mailar och får svar att bilen ska vara färdig 29/12.
30/12 Ringer utan att nån svarar.
2/1 Ringer och får besked om att bilen ska vara klar 5/1
5/1 Besked om att bilen inte är klar, får besked om att bilen ska vara klar 7/1.
7/1 Handlaren hör ej av sig.
8/1 Åker självmant till verkstaden och frågar. Får hämta bilen.
9/1 Bilen är fortfarande trasig med samma fel. Säljaren kontaktas via mail samt telefon. Säljaren säger att bilen ska lämnas in på samma verkstad.
12/1 Bilen lämnas in på samma verkstad efter instruktioner av handlaren.
14/1 Verkstaden har ej påbörjat reperation av bilen för att handlaren inte går att nå. Handlaren svarar ej i telefon.
15/1 Får tag i handlaren. Reperationen påbörjas.
26/1 Fortfarande inte hört nåt från varken bilhandlaren eller bilmekanikern.
29/1 Fortfarande ingen information om när bilen är klar. Bilmekaniker säger att delar är påväg från Tyskland.

Senast redigerat av Erik1994 (29 januari 2015)

Rensvinf
29 januari 2015 · 528 Inlägg

Vad är det för fel på bilen som de inte lagat?  Hur du ska förhålla dig beror ju givetvis mycket på den punkten. Och hur långt har bilen gått?
Jag menar, även om konsumentköpslagen osv gäller,  så är väl principen att skick ska motsvara pris.  Och vad som sedan ska anses som rimligt att vänta sig av det betalda priset; det är det man sist bråkar om. 60k kan ju vara väldigt mycket för en bil, men väldigt lite för en annan.  Och att firman sagt sig vilja laga felet, innebär inte alltid att man blivit blåst. Även om det för dig verkar så. 
Jag menar, bilen kanske har gått 20k mil, och det är något i framvagnen som felar- som i sig kan härledas till slitage och miltal.  Då är det inte givet att du har blivit blåst.  Så.. vad är felet? 

Det samma gäller givetvis även för hur lång tid man ska vänta sig att de tar för att laga det.  Är det (exempel tagit från luften,) något i framvagnen som ska bytas, så tar det ingen tid alls. På löfte om lagning så kan man vänta sig någorlunda snabb behandling.
Men om det rör sig om felsökning och dylikt med okänt och svårförklarligt fel; då är det inte givet att 2 månader är allt för lång tid. Allt har, som jag vill förklara ovan, att göra med felet i fråga, bilens miltal och allmänna skick.  En firma säljer givetvis inte en bil i dåligt skick (säger de,) utan bilen är givetvis alltid i förväntat skick med tanke på miltal.  (Iaf sägs det efter pengar och ägarbyte skett.). Och då är det ytterst relevant vad man betalat, hur långt bilen gått och vad det är för fel.  Däremot så om firman gett dig löfte om att de ska laga det, så se till att få det på papper.  Sedan gäller nog att de kan anses ha gått med på att de enligt konsumentköpslagen tar det som deras ansvar. Och då har de enligt lag bara ett visst antal gånger på sig att laga felet, innan du ska anses ha rätt att häva köpet.

Läs konsumentöpslagen på internet, samt kontakta din konsumentombudsman i kommunen. De ska hjälpa dig gratis.

tobbeh78 !
29 januari 2015 · 543 Inlägg

Precis som föregående talare, vad är det för fel på bilen?
Kan du åka med bilen fastän det är fel på den?

De få gånger jag lämnat min bruksbil till verkstaden för felsökning/reparation så har jag alltid hämtat bilen igen om de inte haft delarna hemma och då fått boka en ny tid för reparation, givetvis har det inte varit så allvarliga fel så att jag inte kunnat bruka bilen.

Trött och bitter?? javisst!
Erik1994
29 januari 2015 · 14 Inlägg

Bilen är ej körbar då det är toplockspackningen som har gått.
Bilen har gått strax under 20.000 mil och är väll i bra skick i övrigt. Med tanke på att jag märker på vägen därifrån att det är något knas på bilen och frågar handlaren över telefon och han säger till mig att köpa glykol och slå i bilen för att få det att funka. Det bevisar ju verkligen att han visste om felet redan vid levererans av bilen. Dock över telefon han sa det så har såklart inga bevis för det.

Med tanke på att jag får tillbacka bilen och det är exakt samma fel som det var tidigare när den lämnades in, visar ju bara att handlaren försöker komma undan så billigt som det bara går. Första gången den var inne så bytte man vattenpump och kamrem. Verkstaden misstänkte redan då att topplockspackningen var felet, men dom får ju sina order av säljaren för att det är han som får betala allt.

Juggen1988
30 januari 2015 · 161 Inlägg

Får man fråga om du provkörde bilen innan köp?

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Erik1994
30 januari 2015 · 14 Inlägg

Juggen1988 skrev:
Får man fråga om du provkörde bilen innan köp?

Ja, självklart. Den gick helt perfekt utan några som helst problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang