Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fjong
30 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Lowpass skrev:

it_mutt skrev:

Lowpass skrev:

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

Där i just det exemplet har du nog en hel del kvalitetsskillnad.

Finns ju lågnivåkabel som inte säljs som "bilkabel" som kostar mångdubbelt mot de där 39:-

Hittade något om avskärmning. Kan det vara huvudsaken? Att man har dubbelavskärmat för mindre störningar i just "bil-RCA-kablar"?

Är väl lite knas med hela sladd frågan inom ljud och bild industrin, vissa säger att det blir märkbar skillnad i ljud/bild medans andra säger att det är skitsnack. Är väl dock en större fråga inom ''hemma ljud/bild'' än billjud, går ju spendera hur mkt pengar som helst på sladdar hehe. tongue

Lowpass
30 januari 2015 · 1 224 Inlägg

Saken är den att jag ska in med en ny RCA i bilen, jag behöver lätt nästan hela dagen för att öppna upp den integrerade stereon (främst) trösklar mm. Så man vill ju inte börja om för att man köpt fel kabel. Blir att byta ut min vanliga RCA mot en avskärmad. Bara för säkerhets skull. Tack för era svar.

i-vtec Do you?
Fjong
30 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Lowpass skrev:
Saken är den att jag ska in med en ny RCA i bilen, jag behöver lätt nästan hela dagen för att öppna upp den integrerade stereon (främst) trösklar mm. Så man vill ju inte börja om för att man köpt fel kabel. Blir att byta ut min vanliga RCA mot en avskärmad. Bara för säkerhets skull. Tack för era svar.

Hela dagen? Oo Dra den så långt ifrån all annan ström du kan tongue

Jockk3
30 januari 2015 · 1 426 Inlägg

Lowpass skrev:

Jockk3 skrev:

Lowpass skrev:
Vad är det för skillnad på en vanlig RCA-kabel och en Lågnivå-kabel?
Snabbt svar uppskattas

rca är själva kontakten som sitter på lågnivåkabeln.
men står det rca kabel så är det en lågnivåkabel.

Har jag fel fårnån rätta mig

Ja, alltså jag undrar varför man kan köpa en vanlig rca (röd,vit) för 39:- och "bil lågnivåkabel" är ju bra mycket dyrare

rca är som sagt bara kontakten på ändarna

det är inte priset som bestämmer om det heter rca elr lågnivåkabel

Fjong skrev:

Lowpass skrev:
Saken är den att jag ska in med en ny RCA i bilen, jag behöver lätt nästan hela dagen för att öppna upp den integrerade stereon (främst) trösklar mm. Så man vill ju inte börja om för att man köpt fel kabel. Blir att byta ut min vanliga RCA mot en avskärmad. Bara för säkerhets skull. Tack för era svar.

Hela dagen? Oo Dra den så långt ifrån all annan ström du kan tongue

borde ju inte ta hela dagen :S ? + har den stereon som sitter i bilen nu rca utgångar?
köper man vettiga lågnivåkablar så kan man dra dom hur man vill.
har då aldrig fått störning när jag dragit dom i samma stam

Senast redigerat av Jockk3 (30 januari 2015)

DreadAce
30 januari 2015 · 28 Inlägg

@Jonnee

Ja den och sen sladdar givetvis. BRL har nog någon som funkar. Men man uppnår aldrig samma kvallite om man kopplar riktigt (via stereon). Men de är inget du kommer lägga märket till, men dom som håller på med ljud 24/7 typ dom hör de.

@Lowpass

ang vanliga rca kablar så skulle jag helst lägga ut några kronor mer till en riktig lågnivå, dom vanliga röd/vita använder man mest inom hemma ljud, desutom är det bättre signal i lågnivå.

Mvh

SportPilot Ubåtsingenjör
30 januari 2015 · 7 218 Inlägg

DreadAce skrev:
@Jonnee

Ja den och sen sladdar givetvis. BRL har nog någon som funkar. Men man uppnår aldrig samma kvallite om man kopplar riktigt (via stereon). Men de är inget du kommer lägga märket till, men dom som håller på med ljud 24/7 typ dom hör de.

@Lowpass

ang vanliga rca kablar så skulle jag helst lägga ut några kronor mer till en riktig lågnivå, dom vanliga röd/vita använder man mest inom hemma ljud, desutom är det bättre signal i lågnivå.

Mvh

Det du har hemma är också lågnivå.... Skillnaden är som sagt avskärmningen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IMange
30 januari 2015 · 16 Inlägg

Vad tycker alla om Crunch slutstegen?
Är det något prisvärt och håller?

Funderingar på att köpa detta http://www.rsaudio.se/bilslutsteg/mono/ … px20001d-1

Tozs
30 januari 2015 · 2 Inlägg

Har en eftermarknadsstereo i bilen som inte behåller minnet eller startar igång när man startar bilen. Måste då såklart byta på 12V kablarna. Har ingen iso-kontakt på den så har endast de direkta kablarna från bilen så jag funderar lite på om det är värt att bara dra till biltema och köpa en iso-kontakt eller om man ska dra bort kablarna från batteriet och sen skarva och sätta skarvstift för att skifta kablar? Frågan är iofs också om biltema har iso-kablar för en gammal saab 9-3og.

Hur hade ni gjort? Skarvat och satt stiftkontakter eller latat er och åkt till biltema/brl?

Fjong
30 januari 2015 · 1 494 Inlägg

Tozs skrev:
Har en eftermarknadsstereo i bilen som inte behåller minnet eller startar igång när man startar bilen. Måste då såklart byta på 12V kablarna. Har ingen iso-kontakt på den så har endast de direkta kablarna från bilen så jag funderar lite på om det är värt att bara dra till biltema och köpa en iso-kontakt eller om man ska dra bort kablarna från batteriet och sen skarva och sätta skarvstift för att skifta kablar? Frågan är iofs också om biltema har iso-kablar för en gammal saab 9-3og.

Hur hade ni gjort? Skarvat och satt stiftkontakter eller latat er och åkt till biltema/brl?

Skulle inte skarva nått i bilens original kablage, bättre att köpa en adapter och skarva på den för är ju bara att ta bort den om man inte behöver det längre eller ska ändra nått annat. tongue

Tozs
30 januari 2015 · 2 Inlägg

Fjong skrev:

Tozs skrev:
Har en eftermarknadsstereo i bilen som inte behåller minnet eller startar igång när man startar bilen. Måste då såklart byta på 12V kablarna. Har ingen iso-kontakt på den så har endast de direkta kablarna från bilen så jag funderar lite på om det är värt att bara dra till biltema och köpa en iso-kontakt eller om man ska dra bort kablarna från batteriet och sen skarva och sätta skarvstift för att skifta kablar? Frågan är iofs också om biltema har iso-kablar för en gammal saab 9-3og.

Hur hade ni gjort? Skarvat och satt stiftkontakter eller latat er och åkt till biltema/brl?

Skulle inte skarva nått i bilens original kablage, bättre att köpa en adapter och skarva på den för är ju bara att ta bort den om man inte behöver det längre eller ska ändra nått annat. tongue

Får bli till att åka till Biltema imorgon och skarva lite i dem då smile Tackar smile

Jonnee
31 januari 2015 · 34 Inlägg

Tack för svaren, de uppskattas! big_smile

Funkar denna eller är den lite overkill? http://www.brl.se/sv/artiklar/acv-hog-t … emote.html

Eller funkar denna lika bra? http://www.mds.se/fe1-loc.html

Senast redigerat av Jonnee (31 januari 2015)

Volvo S60 "2.5T" (2004)
Volvo V70 "D4" (2016)
Chevrolet Corvette C5 "Cabriolet" (2002)
Horsyhorse
31 januari 2015 · 1 727 Inlägg

Ang. kablar(lågnivå) så finns det många "läger".
En som tycker "lakritssnöre som följde med" duger, samt den som vill köpa "ball" kabel.

Skeptiker har inte provat det dom är kritiska till. (annars hade dom ju vetat säkert)

Några har provat olika kablar och hört skillnad.

Jag vill inte påstå att en 1000:-/kabel känns relevant i ett "cd+kit+steg+baslåda+kabelkit på köpet-endast 3995:-"

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (31 januari 2015)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
DreadAce
31 januari 2015 · 28 Inlägg

@CHEEVA

Jo de vet jag också att de är. Men jag skulle aldrig lägga en skiten lågnivå som man har hemma. (men jag använder inte billiga sladdar hemma pga sämre signal till suben samt dålig kvalité i basljudet) och det var en billig från biltema helt ny. Sen köpte jag en riktig och då vart det helt annat. Har man ett steg + baselement för nån tusenlapp så kan man nog lägga ut nån krona på riktiga sladdar.

Mvh

DreadAce
31 januari 2015 · 28 Inlägg

@jonnee

Spelar nog egentligen ingen roll vilken du använder. Dom gör nog sitt syfte båda två. Men det är möjligtvis skillnad på kvalité. Själv använder jag inte hög/låg omvandlare.

marcuda
31 januari 2015 · 4 Inlägg

Kan man få missljud i stereon om man har olika längd på jordkablarna till slutstegen? Har ett slutsteg under handsfacket och två i skuffen som är jordade på samma punkt men jordkabeln från bagageutrymmet blir ca 2,5m längre. Fick generatorvinet när jag installerade ljudfilter under passagerarstolen och slutsteg under handsfacket. Har felsökt lite och verkar inte vara lågnivåns fel
Men kan slutsteget störas av att 35mm2 kabeln till bakre systemet går 1dm från steget? Är ett Rockford digitalt steg

Lowpass
2 februari 2015 · 1 224 Inlägg

Blev en avskärmad rca kabel från biltema, duger bra det smile
Tack för hjälpen.

i-vtec Do you?
huntelaar DLS
2 februari 2015 · 1 147 Inlägg

Ska köra dubbla DLS RW12i :

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_808

Ska jag bygga med eller utan skiljevägg?

Jockk3
2 februari 2015 · 1 426 Inlägg

huntelaar skrev:
Ska köra dubbla DLS RW12i :

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_808

Ska jag bygga med eller utan skiljevägg?

det gör du som du vill ^^
jag kör alltid skiljevägg då det blir extra stag smile

sterge
3 februari 2015 · 484 Inlägg

Hej igen, har tjatat tidigare i den här tråden men behöver verkligen hjälp nu.

Min stereo i bilen beter sig märkligt. Den kan få för sig att stänga av sig bara sådär och starta om. Har tidigare mätt på plus-kabeln och det kommer fram 12 volt. Har även provat att dra en ny jordkabel utan resultat? Vad ska jag göra härnäst? yikes

Föddes till att älska Volvo.
mrtmontana
3 februari 2015 · 125 Inlägg

sterge skrev:
Hej igen, har tjatat tidigare i den här tråden men behöver verkligen hjälp nu.

Min stereo i bilen beter sig märkligt. Den kan få för sig att stänga av sig bara sådär och starta om. Har tidigare mätt på plus-kabeln och det kommer fram 12 volt. Har även provat att dra en ny jordkabel utan resultat? Vad ska jag göra härnäst? yikes

Prova ta ur den och dra släggan i den, om den inte funkar efter det så köp ny stereo hehe  nemen eftersom du mätt att du har 12volt och bra jord, har du provat känt på stereon om den är varm? Någon säkring som glappar? Hur länge har du haft stereon?

Senast redigerat av mrtmontana (3 februari 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang