Chrysler 300c -07 problem med inkoppling av extraljus ( källa för relästyrningen )

Prime
22 februari 2015 · 3 Inlägg

Hej.

Som rubriken säger så har jag nu alltså monterat ett relä och två extraljus på min bil, en 300C -07.

Allt funkar, förutom styrningen till relät. Jag har undersökt massvis med forum och guider om hur man kopplar in extraljus, och alla visar på samma sätt som jag misstänkte innan jag började, och det är då det förfarandet jag hade tänkt att använda mig av. Men stötte på patrull när det kom till styrningen.

Problem: Allt är kopplat, lamporna funkar, relät drar/ kopplar/ klickar när styrningskabeln läggs på pluspol. MEN
Att "tjuva" plussignalen till relästyrningen från befintliga helljus, gick inte som jag hade tänkt.

Verkar som om det inte är " likström" på mina helljus, alltså verkar vara någon form av växelström i helljuslampan.  Det rör sig om standard H1 helljuslampor, jag kom fram till slutsatsen om någon form av "växelström" när jag kopplade ihop styrkabeln till relät på pluskabeln till orginallampas pluspol/kabel.

extraljusen tänds, men relät drar och släpper extremt fort så det inte klickar i det utan mer surrar/vibrerar. vill ju gärna inte bränna reläet på ett par dagar utan vill att det skall dra "normalt"

Någon som vet om det sitter nån form av "växelströms apparat" på dessa lampor?

Vart skall/ bör man koppla in styrningen ? undersidan på relä boxen? någon säkring?

//M

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 februari 2015 · 17 448 Inlägg

Ljusmodulen på dessa bilar verkar känslig. Exakt vad den gör vet jag inte men när min sådan gick sönder (300C -09) så slogs elen ut i hela bilen. Den gick och köra, men till slut startade den inte.

Så även om jag inte vet vad som strular så ta det vackert! Modulen var inte gratis!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Prime
7 mars 2015 · 3 Inlägg

Problemet löst!

Vid tidigare mätningar så gjordes dessa vid lampsockeln... alltså med lampan urkopplad!

Vid "tjuvning" av ström MED lampan i sin sockel: Voila! 

( Tillägg: vid mätning med multimeter i lampsockeln så fås 14 DCv med motorn igång, men när multimetern ställdes in för att mäta Vac så registrerades 30 v i samma lampsockel.... tål att tänkas på....)

Tack för visat intresse smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang