Malheus skrev:
Alla bilar som har längre serviceintervall än 2000 mil/1år och körs mycket stadstrafik utan att bli genomvarma ligger i störst riskzon.
Men VAG 1.8t är väl kändast.
Nu är det ju inte bara serviceintervaller som du skriver som orsakar oil sludge. Det är själva motoruppbyggnaden som sådan som är det ursprungliga problemet. Lättare och mindre täta kolvringar och lättare kolvar. Vevhusgaserna passerar via kolvringarna och ner i oljan och förstör den. Korta serviceintervaller är trixet ja men en annan motor av icke lågfriktionstyp är inte alls känslig på samma vis för den håller mer tätt mot cylinderväggarna och 2 000 mils intervall är då inga problem.
Saab hade konstruerat en vevhusventilation just för den nya lågfriktionsmotorn 1998 men den skrotades för att det skulle bli för kostsamt att få den godkänd i USA som krävde att något i systemet skulle kunna kollas via OBD2. Sen kom problemen för de som körde enbart korta sträckor och väntade 2 000 mil innan oljebyte eftersom Saab var tvungna att gå tillbaka till en vevhusventilation som egentligen inte passade denna nya lågfriktionsmotor. De som alltid körde långa sträckor hade aldrig några problem med 2 000 mils intervall för oljebyte.
Korta sträckor utan att motorn blev varm räknades som krävande körning i handboken till alla Saabar och rekommendationen i handboken var tätare oljebytesintervaller. Men hur många läser sin handbok?
Senast redigerat av Bosse-buss (8 februari 2015)