Felkod P0322

falmo
7 februari 2015 · 473 Inlägg

Har fått ett problem med min gamla Octavia 1.8T 20V
igår bytte jag drivrem inkl spännare och idag när jag skulle iväg så lyste EPC lampan samtidigt som den var grymt svårstartad men gick igång och jag for iväg , den var riktigt trött och vid 4500 varv so dog den ner som om luftmassemätaren var kass men jag körde lungt och körde en 8 km stängde av den och efter ett antal timmar skulle jag hem lika svårstartad och då kom även motorlampa upp åkte dock på den hem och stängde av den där sedan har det inte gått att starta den igen om man kör för länge på starten så tänds även oljelampan .
körde en diagnos och fick P0322  efter som jag var i och rev i bilen igår så har jag tittat på kablarna men kan ej se att nån skulle vara skadad .
är det någon som råkat ut för samma saga med en VAG bil samma motor finns ju på Audi , WV Passat  och golf
tacksam för ideer och erfarenheter

JonasK -.-
7 februari 2015 · 383 Inlägg

Provat att googla P0322 ?

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
falmo
7 februari 2015 · 473 Inlägg

jo jag har fått fram att det vanligaste är varvtalsgivare eller kamaxellägesgivare  men att det samtidigt kan vara en rad andra fel som tändspole ( fast då borde den ju gå på tre ) kabelbrott m.m
tänkte om någon kännner igen felet, så man inte byter allt och så var det inte något av det ,kamaxelgivaren  kostar inte mkt men v- givare  går på en 7-800 så den känns ju fel att köpa om den nuvarande är hel

Senast redigerat av falmo (7 februari 2015)

falmo
25 februari 2015 · 473 Inlägg

Felet Avklarat
bytte Impulsgivaren Vevaxel och så startade bilen igen
den sitter lite dumt till till höger om oljefiltret och sitter riktigt hårt fast . fick bända ut den med två stora skruvmejslar en på var sida efter att skruven lossnats .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang