Elkopplingschema till passat 1.9 TDI

Swedenrockers Living life on two wheels.....
17 februari 2013 · 835 Inlägg

Mmm okej, får se när jag hinner kika på det, rent så här så ska det fungera om du kan programmera fjärrlåset till t.ex 10 sekunders låstid.
Annars så kanske du får koppla in 'fönsterstängningskabeln' från fjärrstyrningen på låskabeln också.
Sista alternativet är ett relä för varje ruta som kopplas in på varje fönstermotors ena kabel.

audi18tq skrev:
står i instruktionsboken till den ej orginala fjärrstyrningsboxen att en kabel skall användas för stängning av fönster! !
Altså endast för stängnig!
Så jag skulle vilja kunna göra det!
Men vet ej var jag skall koppla för att den skall dra upp rutotna !

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
17 februari 2013 · 835 Inlägg

audi18tq skrev:
Samt det med skufföppningen vet jag inte vilket relä!! riktigt!! hmm
kan du förklara lite tydligare! ?
MVh

Ovanför pedalstället har du en reläcentral och i översta raden andra från vänster har du ett relä som är märkt med '79' och det är reläet för skufföppningen.
Jag postar min bild igen och där har du relä '79' längst upp till vänster på schemat och det extra reälet (det gröna) kopplar du in för att styra skuffen från din fjärrstyrning.
Reläet ska vara av växlande typ och du kopplar in stift '87a' mot röd/blå kabel som sitter i kammare '2' vid relä '79' i bilen.
Den röd/blå kabeln klipper du alltså av och den änden som går till relä '79' är det alltså som du kopplar in stift '87a' mot.
Stift '30' på det extra reläet kopplar du in mot den andra änden av den klippta röd/blå kabeln, alltså den änden som går vidare mot bakluckan.
Stift '87' på det extra reläet kopplar du in till avsäkrad konstant 12V matning.
Stift '85' på det extra reläet kopplar du in till fjärrstyrningens styrkabel.
Stift '86' på det extra reläet kopplar du in på ett av två sätt.
OM fjärrstyrningens styrkabel ger en pluspuls ut när du trycker på knappen så kopplar du in stift '86' till jord.
OM fjärrstyrningens styrkabel ger en minuspuls ut vid tryck på kanppen så kopplas stift '86' mot konstant 12V.
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178332/178332-9bccbee307da7c2c5ca16ffbc0b53da2.jpg

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Glenius
6 februari 2015 · 3 Inlägg

halloj, jag håller på att montera fjärrlås på min passat 1,8T -98 (FTZ434), och har läst igenom denna tråden ganska många gånger nu i ett försöka att få nån ordning på det hela. Jag har kommit så långt som att jag kan låsa upp bilen med fjärrkontrollen men där har det tagit stopp sad.
Så jag tänkte höra om någon här kan hjälpa mig klura ut problemet.
Jag har skarvat mig på brun/blå och brun/grön under förargolvet som ni skrev i början på tråden och kopplat brun/grön till vit på fjärrdosa via 220ohms motstånd och jordat gul från fjärrdosa. Sedan har inget jag provat lagt till några ytterligare funktioner.
Här kommer bilder på kablarna jag skarvat mig på och kopplingsschema för fjärrdosan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211054/211054-d00407118f75d5c923c331b647b0789c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211054/211054-8d6e1ab301a2ae623aa48dfc405c51ca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211054/211054-db908ae09b2ce354f2cdf1af1d6406bb.jpg

Swedenrockers Living life on two wheels.....
21 februari 2015 · 835 Inlägg

Du behöver koppla gul/svart till jord och brun/blå till vit/svart.

Glenius skrev:
halloj, jag håller på att montera fjärrlås på min passat 1,8T -98 (FTZ434), och har läst igenom denna tråden ganska många gånger nu i ett försöka att få nån ordning på det hela. Jag har kommit så långt som att jag kan låsa upp bilen med fjärrkontrollen men där har det tagit stopp sad.
Så jag tänkte höra om någon här kan hjälpa mig klura ut problemet.
Jag har skarvat mig på brun/blå och brun/grön under förargolvet som ni skrev i början på tråden och kopplat brun/grön till vit på fjärrdosa via 220ohms motstånd och jordat gul från fjärrdosa. Sedan har inget jag provat lagt till några ytterligare funktioner.
Här kommer bilder på kablarna jag skarvat mig på och kopplingsschema för fjärrdosan.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b0789c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 5c51ca.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 6406bb.jpg

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Glenius
26 februari 2015 · 3 Inlägg

Det gjorde susen big_smile yaaay, upptäckte att jag fick strunta i motståndet på lås-sidan så fungerade det. Tack så fruktansvärt mycket smile.
Nu när jag ändå masar på dig tänkte jag slänga upp en annan fråga och se om du/ni har nån ide om hur man löser det.
I desperationen som uppstod under min installation så kan jag ha lite spontant roll lagt plus på diverse kablar (i princip alla) innanför kickpanelen och iochmed detta brännt tankmätare, tempmätare och möjligheten att ställa klockan:/.
Men allt annat fungerar inklusive klockan.
Dock varnar bilen för kylsystemet efter ca en minut och så blinkar den röda varningslampan för kylet hela tiden.
Har läst lite flyktigt att man kan ha brännt en specifik del av kretsen (som är lätt att bränna) i mätarhuset och att detta med lite finness kan lagas, men låter det som att jag brännt för mycket? Har förstått det som att det är ett jävelskap att plocka ur mätarhuset och om det då sedan är krångligt som attans att laga vet jag inte om jag skall lägga ner arbetet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang