Köpråd: Saab 9-3 2.0t LinearPlus SS -05

Hubbeman
24 februari 2015 · 10 Inlägg

Hejsan! Nu har jag bestämt mig för att köpa min förstabil, och har siktat in mig ganska så mycket på en Saab 9-3 -05
http://www.blocket.se/blekinge/Saab_9_3 … 23&w=2

Är inte jätteinsatt i bilar överhuvudtaget men har läst så mycket som jag kan och börjar förstå en del.
Hade tänkt att åka & kolla på den och då också pruta på plats.
Vad ska jag tänka på?
Är det ett kasst köp?
Kommer det kosta mig en förmögenhet att äga denna bil?

Tack på förhand!

/Hugo

Jokabsson
24 februari 2015 · 1 177 Inlägg

Bra val! smile
Saab 9-3 är en väldigt vanlig bil i Sverige och det finns en anledning till det. Stabil, säker, rolig, snygg och billig att äga. Rost ska inte finnas men kolla noga ändå. Öppna dörrar, bagage, kolla nere vid extrahjulet, leta vid hjulhusen osv. Rostar bilen så ska du antingen gå därifrån eller slå av ordentligt på priset (spelar ingen roll om annonsören skriver rostfri).

Kamkedja är ett stort plus i ägandet och Saabs motorer är starka och hållbara. Leta efter elfel på bilen. Det förekommer en del, så titta så att allt fungerar i kupén. Sedan är det det gamla vanliga, kolla så bilen går rakt i gaspådrag, testa att den bromsar rakt när du tvärnitar, sväng kraftigt fram och tillbaka för att prova dämparna och framvagnen, kör över gupp och lyssna efter klonk ljud (fjädrarna fram kan vara dåliga i Saab efter 03). Stanna någonstans, öppna huven och lyssna efter oljud. Sätt dig i bilen med huven uppe och gasa lite och lyssna.

Ska inte vara några problem kan jag tycka men köpa bil är alltid ett lotteri och det enda man kan göra är att höja oddsen smile
Jag är nöjd med Saab och det tror jag du också blir. Lycka till!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Jokabsson
24 februari 2015 · 1 177 Inlägg

Bra val! smile
Saab 9-3 är en väldigt vanlig bil i Sverige och det finns en anledning till det. Stabil, säker, rolig, snygg och billig att äga. Rost ska inte finnas men kolla noga ändå. Öppna dörrar, bagage, kolla nere vid extrahjulet, leta vid hjulhusen osv. Rostar bilen så ska du antingen gå därifrån eller slå av ordentligt på priset (spelar ingen roll om annonsören skriver rostfri).

Kamkedja är ett stort plus i ägandet och Saabs motorer är starka och hållbara. Leta efter elfel på bilen. Det förekommer en del, så titta så att allt fungerar i kupén. Sedan är det det gamla vanliga, kolla så bilen går rakt i gaspådrag, testa att den bromsar rakt när du tvärnitar, sväng kraftigt fram och tillbaka för att prova dämparna och framvagnen, kör över gupp och lyssna efter klonk ljud (fjädrarna fram kan vara dåliga i Saab efter 03). Stanna någonstans, öppna huven och lyssna efter oljud. Sätt dig i bilen med huven uppe och gasa lite och lyssna.

Ska inte vara några problem kan jag tycka men köpa bil är alltid ett lotteri och det enda man kan göra är att höja oddsen smile
Jag är nöjd med Saab och det tror jag du också blir. Lycka till!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hubbeman
24 februari 2015 · 10 Inlägg

Cracksoup skrev:
Bra val! smile
Saab 9-3 är en väldigt vanlig bil i Sverige och det finns en anledning till det. Stabil, säker, rolig, snygg och billig att äga. Rost ska inte finnas men kolla noga ändå. Öppna dörrar, bagage, kolla nere vid extrahjulet, leta vid hjulhusen osv. Rostar bilen så ska du antingen gå därifrån eller slå av ordentligt på priset (spelar ingen roll om annonsören skriver rostfri).

Kamkedja är ett stort plus i ägandet och Saabs motorer är starka och hållbara. Leta efter elfel på bilen. Det förekommer en del, så titta så att allt fungerar i kupén. Sedan är det det gamla vanliga, kolla så bilen går rakt i gaspådrag, testa att den bromsar rakt när du tvärnitar, sväng kraftigt fram och tillbaka för att prova dämparna och framvagnen, kör över gupp och lyssna efter klonk ljud (fjädrarna fram kan vara dåliga i Saab efter 03). Stanna någonstans, öppna huven och lyssna efter oljud. Sätt dig i bilen med huven uppe och gasa lite och lyssna.

Ska inte vara några problem kan jag tycka men köpa bil är alltid ett lotteri och det enda man kan göra är att höja oddsen smile
Jag är nöjd med Saab och det tror jag du också blir. Lycka till!

Superbra! Tack så jättemycket för alla råd.

AX3L
24 februari 2015 · 398 Inlägg

Ett litet uppmärksammade bara: 18k mil är en ganska stor service, även om den inte är i närheten av ett kamkedjebyte. En del av det kan vara gjort pga tid redan, men det bör kollas upp iaf.

Hubbeman
25 februari 2015 · 10 Inlägg

AX3L skrev:
Ett litet uppmärksammade bara: 18k mil är en ganska stor service, även om den inte är i närheten av ett kamkedjebyte. En del av det kan vara gjort pga tid redan, men det bör kollas upp iaf.

Okej! Vad brukar summan komma på? Eller det är ju såklart olika från bil till bil.
Tacksam för svaret!

G-Bruno ArtDirector
25 februari 2015 · 462 Inlägg

Sen tänk på detta, med så många på marknaden så kan det vara värt å tänka på om du vill ha:
Delläder eller Helläder istället för tyg som i denna
Mellan eller stora stereon istället för lilla som i denna (svår att bygga om, även om det går)
Nerlackad såsom Vector eller rentutav en Aero med flera roliga detaljer och främst en roligare motor...

Ska man köpa sig en så pass vanlig bil finns det ofta många att välja på så var kräsen!

Men annars, jag hade en 9-3 ´05 i nästan 6 år och det va en hel del elfel men annars ganska smärtfritt ägande...
Lycka till!

Fakta: "En enda dag någonssin var det coolt att äga en Saab... sen blev det tråkigt igen..."
AX3L
25 februari 2015 · 398 Inlägg

Hubbeman skrev:

AX3L skrev:
Ett litet uppmärksammade bara: 18k mil är en ganska stor service, även om den inte är i närheten av ett kamkedjebyte. En del av det kan vara gjort pga tid redan, men det bör kollas upp iaf.

Okej! Vad brukar summan komma på? Eller det är ju såklart olika från bil till bil.
Tacksam för svaret!

4-5k, beroende på vad som är bytt pga ålder som sagt. Ring gärna en mek i närheten och fråga, så du vet mer precis!

Hubbeman
25 februari 2015 · 10 Inlägg

Tack för alla svar.
Farsan nojar lite eftersom den enda inkomsten jag kommer ha i år är CSN (studiebidrag) & sommarjobb. Han har rätt, det kanske är en del smartare att köpa en bil som är ful för 20k och transportera mig, och sedan köpa en bil jag har råd att äga.

Hamilton
25 februari 2015 · 8 864 Inlägg

Hubbeman skrev:
Tack för alla svar.
Farsan nojar lite eftersom den enda inkomsten jag kommer ha i år är CSN (studiebidrag) & sommarjobb. Han har rätt, det kanske är en del smartare att köpa en bil som är ful för 20k och transportera mig, och sedan köpa en bil jag har råd att äga.

Låter som ett vettigt råd.
Bara för att bilen kostar 20 000 innebär det inte att den behöver vara ful.

Fotograf på tierpidag.se
Jokabsson
25 februari 2015 · 1 177 Inlägg

Hamilton skrev:

Hubbeman skrev:
Tack för alla svar.
Farsan nojar lite eftersom den enda inkomsten jag kommer ha i år är CSN (studiebidrag) & sommarjobb. Han har rätt, det kanske är en del smartare att köpa en bil som är ful för 20k och transportera mig, och sedan köpa en bil jag har råd att äga.

Låter som ett vettigt råd.
Bara för att bilen kostar 20 000 innebär det inte att den behöver vara ful.

Exakt smile finns extremt fina og9-3 för 20k. Vill du ha något som är billigare att köra så finns ju Honda civic, Toyota corolla och camry osv. Tråkigare karaktär och motorer men billigare att äga och köra!

http://www.blocket.se/malmo/Honda_Civic … 21&w=3
Civic har jag till och med hört ska ha en hel del körglädje trots klenare motorer. Ordentliga bilar och speciellt om de inte gått längre än den jag länkade smile
Dock är Vtec motorn på 115hk lite vassare och inte dyrare i drift så leta efter en sådan om Civic faller dig i smaken smile

Senast redigerat av Cracksoup (25 februari 2015)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hubbeman
26 februari 2015 · 10 Inlägg

http://www.blocket.se/kristianstad/Peug … 11&w=2
http://www.blocket.se/kristianstad/Peug … 11&w=2
http://www.blocket.se/klippan/Peugeot_2 … 11&w=2

Har siktat in mig lite på en Peugeot de senaste dagarna. Verkar vara fina bilar för priset. Dock läser jag att det ska vara hiskeligt dyrt att äga denna bil, många som skriver mycket skit om franska bilar. Har ni några tips?

Jokabsson
26 februari 2015 · 1 177 Inlägg

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en äldre Peugeot. Det är väldigt låg kvalité på de bilarna, därav priset. Dåligt rostskydd, glapp i spindelleder och en uppsjö av elfel. Du kan ju också ha tur och hitta ett fint exemplar men det är nog dessvärre en ren chansning.

En bil med bra mycket bättre rykte är Golf http://www.blocket.se/landskrona/Volksw … 21&w=3
Det är en bättre bil på alla sätt.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hubbeman
26 februari 2015 · 10 Inlägg

Cracksoup skrev:
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en äldre Peugeot. Det är väldigt låg kvalité på de bilarna, därav priset. Dåligt rostskydd, glapp i spindelleder och en uppsjö av elfel. Du kan ju också ha tur och hitta ett fint exemplar men det är nog dessvärre en ren chansning.

En bil med bra mycket bättre rykte är Golf http://www.blocket.se/landskrona/Volksw … 21&w=3
Det är en bättre bil på alla sätt.

Jaså det säger du. Har en känsla av att det kan vara ett dumt men samtidigt ett bra köp. Golf faller inte mig i smaken alls förutom de nyare GTi modellerna... Men allt handlar ju inte om utseendet, såklart! Det är en 41årig käring som har kört Peugeoten från 2007. Litar på va du säger och ska ha det i åtanke, ska hur som helst åka dit & kolla på den. Känns tryggare att köpa en hyfsat nyare bil med 13k mil på nacken än en äldre bil. (Behöver inte vara så, bara något som jag känner)

Tack åter igen!
Något annat?

Jokabsson
26 februari 2015 · 1 177 Inlägg

Hubbeman skrev:

Cracksoup skrev:
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en äldre Peugeot. Det är väldigt låg kvalité på de bilarna, därav priset. Dåligt rostskydd, glapp i spindelleder och en uppsjö av elfel. Du kan ju också ha tur och hitta ett fint exemplar men det är nog dessvärre en ren chansning.

En bil med bra mycket bättre rykte är Golf http://www.blocket.se/landskrona/Volksw … 21&w=3
Det är en bättre bil på alla sätt.

Jaså det säger du. Har en känsla av att det kan vara ett dumt men samtidigt ett bra köp. Golf faller inte mig i smaken alls förutom de nyare GTi modellerna... Men allt handlar ju inte om utseendet, såklart! Det är en 41årig käring som har kört Peugeoten från 2007. Litar på va du säger och ska ha det i åtanke, ska hur som helst åka dit & kolla på den. Känns tryggare att köpa en hyfsat nyare bil med 13k mil på nacken än en äldre bil. (Behöver inte vara så, bara något som jag känner)

Tack åter igen!
Något annat?

Köpt bilen? Annonsen är borttagen smile
Om inte, så kollar du Peugeot så kolla ALL elektronik så att allt fungerar i bilen.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hubbeman
26 februari 2015 · 10 Inlägg

Cracksoup skrev:

Hubbeman skrev:

Cracksoup skrev:
Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en äldre Peugeot. Det är väldigt låg kvalité på de bilarna, därav priset. Dåligt rostskydd, glapp i spindelleder och en uppsjö av elfel. Du kan ju också ha tur och hitta ett fint exemplar men det är nog dessvärre en ren chansning.

En bil med bra mycket bättre rykte är Golf http://www.blocket.se/landskrona/Volksw … 21&w=3
Det är en bättre bil på alla sätt.

Jaså det säger du. Har en känsla av att det kan vara ett dumt men samtidigt ett bra köp. Golf faller inte mig i smaken alls förutom de nyare GTi modellerna... Men allt handlar ju inte om utseendet, såklart! Det är en 41årig käring som har kört Peugeoten från 2007. Litar på va du säger och ska ha det i åtanke, ska hur som helst åka dit & kolla på den. Känns tryggare att köpa en hyfsat nyare bil med 13k mil på nacken än en äldre bil. (Behöver inte vara så, bara något som jag känner)

Tack åter igen!
Något annat?

Köpt bilen? Annonsen är borttagen smile
Om inte, så kollar du Peugeot så kolla ALL elektronik så att allt fungerar i bilen.

Näru, mejlade imorse & hon svarade vid 14.00 tiden och skrev att bilen var såld. Hemskt besviken då jag precis var hos 4st bilhandlare men inte hittade någonting för under 70 lök.
Dock spanar jag in ett par Golfar, dels den som du länkade. Den ser ganksa så lovande ut trotsallt!
Tack igen.

Hubbeman
2 mars 2015 · 10 Inlägg

Uppdatering! ska åka & kolla på en Mazda 6 2.3 Sport idag! Den har rullat runt 20k mil och är från 2003!
Har läst mycket om rosten, han sa att den inte var helt rostfri. Den kostar 22.500kr, är det värt det?
Lite tips skulle prima! Tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang