Tanken men detta projekt är att ha en gatlegal bil som kan köra till och från (om inte skiten rasar) till trackdays och annat kul.
Hittade bilen på blocket och det stod inte så mycket information förutom att bilen hade lite go väghållning och bur. Så jag tog upp telefonen och började ringa telefonnumret och kontakten "taksänkt" kom fram. Det visa sig att det var samma kille som jag köpte min gamla taksänkte 240 från som sålde bilen (köpte den taksänkte 240in för 10 år sedan). Han blev lika förvånad som jag blev när jag ringde på bilen (min andra projekttråd på 240 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=287689 )
Sagt och gjort tog jag min 1300kg biltransport och åkte ner till Skåne och köpte bilen. Det var november och snöigt och jävligt och överlasten på kärran var uppenbar, 1300 kg bil med ca 200 kg tillbehör (däck/fälg och bakaxel å grejer). Självklart var vågstationen i Halmstad öppen och polisen stod och vinkade in bilar, men som tur va så vinkade dom inte in oss så vi kom till slut hem till Göteborg.
Sedan påbörjades renovering av bakaxeln, nya bussningar och lite färg
Jag har inte lyckat hitta några diffbromsar till denna modell så det fick bli en AGADiff.
Kontaktade Myranes http://www.myranesracing.com/ som hjälpte mig med fjädringen bak. Berättade vad bilen vägde och fick ett par avstämda fjädrar till mitt ändamål.
Det är MK2 bakvagnen som har kompositfjäder från början. Den avvänds inte utan jag kör enbart med coilovers.
Bilen kändes rätt trött och ville inte varva ur så jag byggde nytt avgassystem. Original i dessa så är det dubbelväggiga rör mellan grenröret och katalysatorn. Kapade väck inneröret och original katalysatorn. Gjorde en ny kollektor monterade en SBF katt ca 1,5 meter längre bak än original positionen. Nu jävlar blev det skillnad. Motorn varvar ut ordentligt och det blev en mycket starkare.
Bilen lät otroligt högt. Fick använda hörselkåpor när jag åkte från Göteborg till Gatebil Mantorp så jag ville ha en effektivare ljuddämpare utan att tappa flöde så jag kontaktade Raka Rör i Göteborg och dom han en "Special Vortex ljuddämpare" som dämpade ljud bättre än original utan att tappa flöde. Enligt tillverkaren så ska denna ljuddämpare även skapa en "vortex" i avgassystemet och bättre flöde än en fullflödes. Trodde inte ett dugg på detta utan antog att detta var lite bluff å bog men han garanterade att den inte flödade sämre än en fullflödes och dämpade ljudet bättre. Sagt och gjort köpte jag en 3" och monterande.
Första repan med denna ljuddämpare så orkade inte originaltryckplattan hålla kvar lamellen. Körde bilen precis innan och då slirade inte kopplingen. Sedan om det beror på ljuddämpare eller inte låter jag vara osagt
Var iaf tvungen att uppgradera kopplingen så det fick bli ett plant svänghjul som är anpassat för 765 tryckplatta men en 6-Puckad fjädrad sinter. Rätt overkill koppling men slipper uppgradera ifall jag kör turbo någon gång i framtiden.
Original svänghjul och tryckplatta bygger ca 12 cm
850 svänghjul och 765 sinter bygger ca 11 cm
Så jag svarvade en distansring till urtrampningslagret
Sedan är det ju jävligt bökigt att skruva tryckplattan om svänghjulet snurrar med så jag tillverkade ett specialverktyg från den gamla kuggkransen
Tackar för erbjudandet men skulle behöva något stabilare isf. Jag har kört massa bana med r888 däck och diff och drivaxlarna har hållt hittills. Den den sliter en del däck och är knappast optimalt för att snabba tider
Original batteri är sket tungt så jag bytte till detta och sparade 10KG! Inte stort men det räcker till 10 st starter om man startar och stänger av bilen direkt
Jag har inte testat med det nya grenröret än så jag vet inte hur stor skillnaden blir. Men det borde göra en del då grenröret är avstämt med kamaxeln osv.
Nu är nya grenröret monterat. Tog en lite sväng och den kändes klart starkare och mer varvvillig, det var lite svårt att testa fullt ut då det började mörkna och vägen svar slingrig
Madiman77 skrev: HAr oxå en 960 -92 2,9 och har dåliga dämpare bak.. Vad fick du ge för coilcover bak??
Fick ett sponsrat pris av Myranés Racing, kommer inte ihåg exakt vad jag gav. Om du har MK1 bakvagnen så har jag ett par nya dämpare som är 30% hårdare än original om du är intresserad?