Köpråd: max 50.000:- familjebil?

robstar
24 februari 2015 · 205 Inlägg

Max 50.000:- familjebil dvs kombi..

Gå billigt och billig att äga och så klart så driftsäker som möjligt.

Är det någon japsare som är mest prisvärd? Toyota Avensis?

Hur är t ex en bmw 318 touring?

Tacksam för svar

caromania Forummoderator
25 februari 2015 · 9 296 Inlägg

Finns en del trådar om detta. Några skriker BMW, andra SAAB (vet inte varför dock) sedan är det alltid någon som tycker Ford är bäst. Japanska bilar klassas oftast som tråkigare och mer plastiga av de som inte väljer att köra eller köpa japanskt, men visst är det så att de bästa bilarna kommer därifrån vad gäller pålitlighet och problemfritt ägande. Så enkelt är det. Jag brukar slänga in Honda Accord. För 50k får du en 8-10år gammal executive med all utrustning och hög känsla av kvalitet både vad gäller materialval och ihopsättning.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Zonox
26 februari 2015 · 161 Inlägg

Allt är relativt
9-5 det får du väll nästan en ny för 50k
nej men seriöst det är en bra stadig och trygg trotjänare som inte behöver kosta skjortan att underhålla
kanske inte en kul bil men en bra bil..

v70 samma som saaben men dock oftast dyrare i inköp delar och underhåll är ju typ det samma...

passat jah varför inte dock dyr att köpa dyr att underhålla dyr i delar dyr att äga fast allt är ju relativt
men såklart lite lyxigare än många andra i prisklassen

audi/bmw/merca.. jah om du gillar smilande kundmottagare och vill lämna in bilen på enklare servisar..
om du vill att mackägaren ska ta av sig mössan när du kommer och bocka varje gång du rullar in på macken
ska du ju absolut skaffa en 4wd med tyskt emblem

asiater
Toyota är väll dem som är bäst på att hålla sig till kvalitet,bra grejer funkar och alt sånt billig att äga billig att köra ganska billig i delar dock kan man ju snabbt känna att de är lite plastigt och tråkigt inuti

Mitsubishi helt ok så länge det inte går sönder något för att det kan vara 4 olicka bakvagnar på samma modell samma år inte ens de på mitsubishi kan veta om grejerna passar om du skulle beställa utan ett exakt nummer på delen så att det där med att beställa på reggnr kan du glömma!

kia är en billig skoda men har bättrat sig det är en billig bil för att det är billigt att bygga saker halvdant

FRANSKA BILAR oavsett modell namn vad så NEEEEJ! its a no goo!! franska bilar är skit det är bara så så nej!
bra komfort men omöjliga att ha råd att laga och det är som om att alla franska bilar är bygda ppå någon domino princip du hinner inte laga ena delen innan nästa ramlar isär

hoppas att du hittar en schyst familjebil!

High Speed Low Drive!
Toyota Supra MKIV "Pearl" (1993)
SportPilot Ubåtsingenjör
26 februari 2015 · 7 227 Inlägg

Zonox skrev:
passat jah varför inte dock dyr att köpa dyr att underhålla dyr i delar dyr att äga fast allt är ju relativt
men såklart lite lyxigare än många andra i prisklassen

audi/bmw/merca.. jah om du gillar smilande kundmottagare och vill lämna in bilen på enklare servisar..
om du vill att mackägaren ska ta av sig mössan när du kommer och bocka varje gång du rullar in på macken
ska du ju absolut skaffa en 4wd med tyskt emblem

skulle inte vilja påstå att passaten är speciellt lyxig, v70in är lyxigare då dessutom dyrare.

Har inte direkt någon erfarenhet utav mercedes, men vet att reservdelar är snuskigt billigt till bmw, dessutom så går de förbannat billigt om man jämför med tillexempel volvo. Audis reservdelar ligger något högre i pris, men ändå inte dyrare än de svenska alternativen... oftast billigare.

Lämna in bilen på service har inget med märke eller ursprungsland att göra, vill man ha stämplad bok så lämnar man in bilen ... eller så servar man den hemma precis som allt annat.
Lägg ner dina fördommar för du har inte det minsta rätt

btw, jag har haft en fransk bil ! den funkade fel fritt :)


Ska jag rekomendera något så får det bli den 318 du har nämnt :) helt ok komfort, låg förbrukning och bra total ekonomi. Visst kanske du får bättre total ekonomi med en asiat, men du får å andra sidan en tristare bil

Senast redigerat av CHEEVA (26 februari 2015)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ejan
26 februari 2015 · 648 Inlägg

bra bil och motor

går snålt och är driftsäkra, få mil på denna med

http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Fo … =6&w=3

jaka54
26 februari 2015 · 5 714 Inlägg

Hej!
Enligt bilprovningen är det Lexus (Toyota) som har minst fel.
Personligen kör jag Audi 100 Avant 2,0E -89 som är i nästan nyskick och gör allt själv inkl att blästa och lacka mindre ytor, så om jag skulle välja bil så fick det nog bli en Audi A6 Avant...men som sagt det finns många andra...Volvo V70, BMW, Passat 240hk diesel, Honda,Subaru,  Nya Skoda som kommer i vår, osv . Finns en jäkla massa bra bilar idag.
Det jag skulle undvika är alla franska bilar och KIA samt Hundai! De är "plastiga" , har dålig kvalitet över lag (de franska) och har ingen "premiumkänsla". Provkörde nya KIA .40 diesel någonting i höstas och den var körmässigt och ljudmässigt inte bättre än min 26 år gamla Audi.

Zonox
26 februari 2015 · 161 Inlägg

CHEEVA skrev:

Zonox skrev:
passat jah varför inte dock dyr att köpa dyr att underhålla dyr i delar dyr att äga fast allt är ju relativt
men såklart lite lyxigare än många andra i prisklassen

audi/bmw/merca.. jah om du gillar smilande kundmottagare och vill lämna in bilen på enklare servisar..
om du vill att mackägaren ska ta av sig mössan när du kommer och bocka varje gång du rullar in på macken
ska du ju absolut skaffa en 4wd med tyskt emblem

skulle inte vilja påstå att passaten är speciellt lyxig, v70in är lyxigare då dessutom dyrare.

Har inte direkt någon erfarenhet utav mercedes, men vet att reservdelar är snuskigt billigt till bmw, dessutom så går de förbannat billigt om man jämför med tillexempel volvo. Audis reservdelar ligger något högre i pris, men ändå inte dyrare än de svenska alternativen... oftast billigare.

Lämna in bilen på service har inget med märke eller ursprungsland att göra, vill man ha stämplad bo så lämnar man in bilen ... eller så servar man den hemma precis som allt annat.
Lägg ner dina fördommar för du har inte det minsta rätt

btw, jag har haft en fransk bil ! den funkade fel fritt smile


Ska jag rekomendera något så får det bli den 318 du har nämnt smile helt ok komfort, låg förbrukning och bra total ekonomi. Visst kanske du får bättre total ekonomi med en asiat, men du får å andra sidan en tristare bil

har ett skräck exempel på peugot som jag själv äger en och fjädern kostade 3600kr för EN FJÄDER! det är en i mängden av alla fel med dessa fransoser, men vist bor man i södra svergie där de inte sett snö sedan 1912 så klart att då saltas det väll inte heller vem faan bryr sig om stämplar i en bok för en 50k kr bil? det är ju inget värt i det fallet det är ju knappast en bil i 500k klassen

reservdelar till bmw billiga ? till årsmoddellerna 1985-1999? jag gillar bmw men det är ingen billig familjebil!

High Speed Low Drive!
Toyota Supra MKIV "Pearl" (1993)
SportPilot Ubåtsingenjör
26 februari 2015 · 7 227 Inlägg

Zonox skrev:

CHEEVA skrev:

Zonox skrev:
passat jah varför inte dock dyr att köpa dyr att underhålla dyr i delar dyr att äga fast allt är ju relativt
men såklart lite lyxigare än många andra i prisklassen

audi/bmw/merca.. jah om du gillar smilande kundmottagare och vill lämna in bilen på enklare servisar..
om du vill att mackägaren ska ta av sig mössan när du kommer och bocka varje gång du rullar in på macken
ska du ju absolut skaffa en 4wd med tyskt emblem

skulle inte vilja påstå att passaten är speciellt lyxig, v70in är lyxigare då dessutom dyrare.

Har inte direkt någon erfarenhet utav mercedes, men vet att reservdelar är snuskigt billigt till bmw, dessutom så går de förbannat billigt om man jämför med tillexempel volvo. Audis reservdelar ligger något högre i pris, men ändå inte dyrare än de svenska alternativen... oftast billigare.

Lämna in bilen på service har inget med märke eller ursprungsland att göra, vill man ha stämplad bo så lämnar man in bilen ... eller så servar man den hemma precis som allt annat.
Lägg ner dina fördommar för du har inte det minsta rätt

btw, jag har haft en fransk bil ! den funkade fel fritt smile


Ska jag rekomendera något så får det bli den 318 du har nämnt smile helt ok komfort, låg förbrukning och bra total ekonomi. Visst kanske du får bättre total ekonomi med en asiat, men du får å andra sidan en tristare bil

har ett skräck exempel på peugot som jag själv äger en och fjädern kostade 3600kr för EN FJÄDER! det är en i mängden av alla fel med dessa fransoser, men vist bor man i södra svergie där de inte sett snö sedan 1912 så klart att då saltas det väll inte heller vem faan bryr sig om stämplar i en bok för en 50k kr bil? det är ju inget värt i det fallet det är ju knappast en bil i 500k klassen

reservdelar till bmw billiga ? till årsmoddellerna 1985-1999? jag gillar bmw men det är ingen billig familjebil!

Den bmw jag äger nu är det billigaste jag har ägt smile Reservdelar är som sagt väldigt billigt ! BMW själva har sänkt priset på sina originaldelar så där är det oftast väldigt rimliga priser, och är inte det billigt nog så kan du handla i tyskland nästan gratis....

Möjligt du har haft otur med din fransos, jag hade tur dvs inga fel. Om man inte bryr sig om stämplar i boken varför ska man då lämna in sin BMW till den dyra verkstaden för service ?

Det enda som möjligtvis är lite dyrare med bmw är försäkringen ( som enligt vissa ligger över snittet, jag själv betalar 170kr månaden... ) sen inköps priset, ska du ha en fräsch bmw så får du betala lite mer än vad du får göra för tex en saab

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang