Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.
  • 372 Följare
  • 633 658 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 november 2019
Fudlink
14 februari 2015 · 57 Inlägg

Dr_struts skrev:

Ralf skrev:
Snajsigt, får titta på din HT till våren och bedöma om man själv skall göra såhär eller ej.. smile Gz till förstasidan!

Dr_struts skrev:

Det där va bland det coolaste jag sett av soft tops... ^^

Både jag och Raz har tittat på dessa (säkert fler miataägare) men dom kostar därefter, ca 3500kr med frakt och tull om man har tur, då är det exklusive bågen man spänner fast taket med, 1500 extra om man skall ha den också.
Project G Bikini top heter den smile

Bygga eget? Kan väl inte vara helt omöjligt? ^^

Min tanke oxå, kan inte vara så svårt att bygga eget!? Förövrigt var det nog de ballaste "taket" ja sett på en miata!

Wilsooon
15 februari 2015 · 158 Inlägg

Fudlink skrev:

Dr_struts skrev:

Ralf skrev:
Snajsigt, får titta på din HT till våren och bedöma om man själv skall göra såhär eller ej.. smile Gz till förstasidan!


Både jag och Raz har tittat på dessa (säkert fler miataägare) men dom kostar därefter, ca 3500kr med frakt och tull om man har tur, då är det exklusive bågen man spänner fast taket med, 1500 extra om man skall ha den också.
Project G Bikini top heter den smile

Bygga eget? Kan väl inte vara helt omöjligt? ^^

Min tanke oxå, kan inte vara så svårt att bygga eget!? Förövrigt var det nog de ballaste "taket" ja sett på en miata!

Det här är faktiskt något som jag också funderat över att bygga själv en tid. Tyvärr är det lite svårt att komma över tak som inte blivit knivskurna rakt över till vettigt pris smile Riktigt snygga är dem iallafall!

Dr_struts
15 februari 2015 · 1 861 Inlägg

Wilsooon skrev:

Fudlink skrev:

Dr_struts skrev:

Bygga eget? Kan väl inte vara helt omöjligt? ^^

Min tanke oxå, kan inte vara så svårt att bygga eget!? Förövrigt var det nog de ballaste "taket" ja sett på en miata!

Det här är faktiskt något som jag också funderat över att bygga själv en tid. Tyvärr är det lite svårt att komma över tak som inte blivit knivskurna rakt över till vettigt pris smile Riktigt snygga är dem iallafall!

Som sagt bygga eget! ^^ Någon du känner lär ju ha symaskin så är det bara att köpa tyg och börja sy! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
razpataz Halvglad semi-amatör.
19 februari 2015 · 600 Inlägg

Som "Ralf" sa så är en Bikini Top något man funderat på ett bra tag, och... Jag har en extra soft top liggandes wink



Liten kvick update innan man ska till låtsaslandet igen.
Inte så väldokumenterat, men åkte ner till garaget i tisdags kväll.
Då det kommer dröja lite med svetsningen av bågen så togs ett tillfälligt beslut.
Det är officiellt vår i Skåne, och bilen är nästan (...) körklar, så vad vill man då?
Jo, åka ut och panga satan och se om skiten håller ihop!

För att göra det bör man ha stolar i bilen. Läskback och pinnstol fungerar också fint, men säkerhetsmässiga brister finns, så tänkte kasta i mina Sparcos.
När jag byggde mina stolsfästen för några år sedan byggde jag stabbiga saker gjorda för att överleva en krock i Mach 1, vilket kanske var lite att ta i. Slutade med att varje fäste till stolarna vägde 2kg, dvs 4kg per stol.
Tungt. Väldigt tungt.

http://i.imgur.com/EShLVln.jpg
Så ser dom ut, efter att dom blivit lite slipade.
Satte kapen i dom, sen upp på vågen:

http://i.imgur.com/JNWETLR.jpg
Fick bort ~1000g på förarstolen. Fortfarande tunga, men mycket lättare.
Ska byggas nya fästen till hösten, men tills vidare får det duga.
Det gör att viktminskningen från 2013 nu är uppe på 45567g, och då har jag fortfarande passagerarstolen kvar.

När stol nummer ett var klar kom Oskar ner med mappar-faptopen, och kastade snabbt in kompressormappen igen. Testade att starta, och nu gick allt som det skulle igen. Körde den inte riktigt varm då vi stod inomhus, men verkar fortfarande inte läcka. Peppar peppar, ta i trä, kors i taket, salt i röven etc.
Sen ställde han sig i blästerskåptet och blästrade en turbo, och jag monterade en stol:

http://i.imgur.com/UYO85I1.jpg
... efter att ha reparerat en gänga till stolsfästet som jag gjorde köttfärs av.
Känslan av att sitta i en riktig stol i bilen igen är magisk. Fan vad man mådde.
Mycket mer än så hann jag inte med innan klockan var jättemycket, men nu är den klar för en provtur.
Hoppas hinna med det på söndag kväll om vädret tillåter, ska försöka komma ihåg att filma lite då också.

Bjuder även på en bild på taket, även om jag egentligen inte vill:
http://i.imgur.com/zdouKuC.jpg
Syns att det är lackat med sprayburk, men denna gång blev det jävligt mycket bättre iallafall.
Kommer som sagt lämnas iväg till en lackerare i framtiden, men nu duger det så länge.


Så. Det var allt för denna gång.
Fridens liljor brothermandudes, våren är här!

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Ostbin
19 februari 2015 · 32 Inlägg

För jävla gott med metreologisk vår redan! big_smile
Är själv duktigt sugen på att ut och elda.. men men får vänta nån månad till!

Kul iaf att du fortsätter hitta ställen att plocka vikt på! big_smile

Dr_struts
19 februari 2015 · 1 861 Inlägg

Blir så gött så! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Daugaard
19 februari 2015 · 244 Inlägg

Varför behöver du plocka ut stolarna?

razpataz Halvglad semi-amatör.
25 februari 2015 · 600 Inlägg

Ostbin skrev:
För jävla gott med metreologisk vår redan! big_smile
Är själv duktigt sugen på att ut och elda.. men men får vänta nån månad till!
Kul iaf att du fortsätter hitta ställen att plocka vikt på! big_smile

Äh, bara att åka ut! big_smile
Och än finns det en hel del vikt att hämta, men det kommer senare wink

Dr_struts skrev:
Blir så gött så! big_smile

Jag hoppas det! smile

Daugaard skrev:
Varför behöver du plocka ut stolarna?

Plockar ur dom för att få ur bågen, som krävs för att få tillbaka original bälten vid besiktning.
Och nu ska dom snart ur igen för att svetsa mer på bågen smile


Jarå grabbar och damer, har hänt lite igen.
Var nere i söndags och fixade lite.
Började med att sätta kapen i andra stolsfästet:

http://i.imgur.com/YnieGOO.jpg
Kapa, kapa, kapa. Hade dock kunnat kapa bort betydligt mycket mer vikt, men orkade inte lägga energi på det då jag ändå ska bygga nya som kommer väga hälften så mycket som dessa.

Men, lite viktminskning blev det ju ändå:
http://i.imgur.com/6qwyC9F.jpg
898g + 71g kablar jag slet bort i förbifarten = 969g.
Det lämnar viktminskningen från 2013 på 46536g, det radar fortfarande upp sig!

Med det gjort kastades andra stolen i, om än tillfälligt:
http://i.imgur.com/jlW9cqW.jpg

... och bilen puttades bort till garagedörren: (varning för potatisbild)
http://i.imgur.com/RgQEnWu.jpg
Pumpade i mer vatten och lät den rapa ordentligt, backade ut den och KÖRDE EN SVÄNG!
En kort sväng dock, var bara ett par grader över nollan, så var svinhalt med mina sommardäck...
Men den verkar fungera!

Riktiga vägtestet kommer dock imorgon, ska upp tidigt och åka ut och utvärdera hurvida den verkar fungera som den ska eller inte. Alltså, på riktigt. Inte "på riktigt". Ni vet. Ja. Typ.

Bjuppar på två bonusbilder iallafall, nu innan man smäller den:

http://i.imgur.com/nj3Qj4k.jpg

http://i.imgur.com/nxlP7iX.jpg
Var väldigt tveksam till hurvida den svarta hardtopen skulle passa in, men nu när den är nere på backen och man har kunnat se den ur lite fler vinklar är jag nöjd. Jävligt nöjd. Knöt ihop resten av det svarta precis som jag ville. Och ni ska veta att min jävla grötskål till hjärna inte ofta får ihop teori i praktik. Så. Jag är nöjd.

Nu ska det sovas, för imorgon blir det pangpang.
Fridens liljor brothermandudes!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Daugaard
25 februari 2015 · 244 Inlägg

Härligt att se den på backen!

Går det inte att lösa det på ett sätt där du har bågen och bälten kvar så att du slipper jobbet?

Twins Twins Bil & Plåt
25 februari 2015 · 2 577 Inlägg

potatobilder i all ära smile
kommer bli intressant o se hur du upplever dem nya förändringarna big_smile

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Bronx90
26 februari 2015 · 208 Inlägg

Tycker alla färger du har på bilen bilder ihop det J*vligt snyggt! Allt ifrån de svarta hardtopen som lyfter de mörska detaljerna till de röda hjulen som knyter ihop sig fint med sportsolarna som kommer synas väldig väl nu du kör utan hardtoppen. big_smile

Keep up the good work!

Izual
26 februari 2015 · 4 571 Inlägg

Färgerna passar asbra!

Det är ditt fel att jag går och drömmer om miator.
Fan tongue

razpataz Halvglad semi-amatör.
26 februari 2015 · 600 Inlägg

Daugaard skrev:
Härligt att se den på backen!

Går det inte att lösa det på ett sätt där du har bågen och bälten kvar så att du slipper jobbet?

Det går helt strålande att lösa, bara att lämna kvar bältena. Men, och här kommer poängen. Originalbältena är svintunga, säkert som 4 årsförbrukningar tamponger. Det vill jag inte åka runt med smile

Twins skrev:
potatobilder i all ära smile
kommer bli intressant o se hur du upplever dem nya förändringarna big_smile

Jag är nyfiken, men får vänta lite till...

Bronx90 skrev:
Tycker alla färger du har på bilen bilder ihop det J*vligt snyggt! Allt ifrån de svarta hardtopen som lyfter de mörska detaljerna till de röda hjulen som knyter ihop sig fint med sportsolarna som kommer synas väldig väl nu du kör utan hardtoppen. big_smile

Keep up the good work!

Tusen tack för dom orden, kul att du gillar idén! Men för att göra dig besviken, dagarna med röda fälgar är räknade, men tror framtiden kan bli ganska bra den också wink

Izual skrev:
Färgerna passar asbra!

Det är ditt fel att jag går och drömmer om miator.
Fan tongue

Haha, sorry. Men det är ju inte svårare än att du vänder dig mot the gay side of life och köper en miata du också big_smile



Så. Detta var inlägget då jag hade tänkt skrika av lycka, låta min glädje skölja över er som livets nektar hällda ur den heliga gralen, massera era gossaktiga sinnen med himmelsk tillfredsställelse.
Men... Nej.
Är inte så mycket för "memes", antar att jag börjar bli gammal, men denna passar utmärkt för hur jag känner just nu:

http://i.imgur.com/qb2w1TV.jpg
Just precis. Och som vanligt tänker jag skriva av mig här, oavsett om ni vill eller inte.


Planen för dagen var att kliva upp tidigt för att hinna köra bilen innan man skulle hämta dottern kl. 13.30.
Hade satt 4 larm för att kliva upp, 07.30, 07.35, 07.40 och 07.45.
Jag vaknar 09.20. Penis.
Skyndar ner för att äta frukost, men kylen och skafferiet var lika tomt som Gudrun Schymans huvud, så öppnar frysen. Vad finner jag? Pizza! Här blir jag väldigt glad. I 5 sekunder.
"Vegetariska pizza" läser jag. Världen rasar här för andra gången idag. Jag hatar vegetatiskt jävla trams. Hatar.

Men, detta fick mig att få tillbaka lite livsglädje:
http://i.imgur.com/a0WeDHj.jpg
Dålig bild, men sol ute, inte ett moln på himmeln och drygt 7c varmt.
Kastar i mig den vegetariska pizzan (som jag köttade till med lite salami jag hittade gömd i kylen), drack upp mitt kaffe och hetskörde bajs-civicen in till malmö. NU SKULLE DET PANGAS!

... nej.
I garaget hade en av mina garagegrannar väldigt lämpligt parkerat sin bil i gången där jag ville köra ut, tagit ur nycklarna och gått därifrån. Och min telefon har sporadisk klamydia, så den ville inte ringa honom.
Så, vad gör man? Först satte jag mig och torrgasade lite, med ljud och allt.
Sen städade jag nästan hela verkstans golv. Det blev drygt 8kg damm. Ja, jag vägde det. Så roligt hade jag.

Sen, två timmar senare trillar garagegrannen in, flyttar bilen, och livsglädjen är tillbaka! De tidigare nederlagen spolas bort från mitt huvud, DET SKA PANGAS!
Kör ut bilen ur garaget, upp för rampen och ut genom grindarna.
*sniff sniff*
Luktar det inte lite väl mycket etanol här?
*sniff sniff*
Lyfter huven, och där hade man en fontän av E85.
Känner igenom fickorna efter en kniv för att hugga mig i pannan med, men nej. Inte ens det hade man.
Puttade ner skiten i garaget igen, och hittade boven:

http://i.imgur.com/bzbJOQ8.jpg
Slangen mellan BTR-adaptern och bränsleledningen hade sprungit läck.
Tog väl två minuter att fixa, men nu var klockan så mycket att det inte var lönt att köra ut den, så låste och åkte hem. Ledsen, besviken och trött.

Men iallafall så har dagen gått, varit ute och lekt i solen med lillbajsen och sakta har lite glädje kommit tillbaka.
Ska inte bli så fantastiskt väder imorgon, men tillräckligt för att kunna testköra.
Gått och tänkt på det för att hålla humöret uppe, och det har funkat.
Och vad händer inte nu klockan 23? Lillbajsen vaknar och spyr. Magsjuka round 360154.
Inget körande imorgon på dagen heller...
Med lite tur hinner jag ta en tur imorgon kväll innan snön (ja, snön) kommer.

Nu ska jag lägga mig och tycka synd om mig själv, kanske t.o.m gråtrunka en skvätt.
Fridens liljor brothermandudes.

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
27 februari 2015 · 1 132 Inlägg

Följt din tråd på clubjdm innan men skulle du ju lägga mer så fortsätter följa här då! smile
Älskar dina updates o all humor. Men de bästa är att höra allt pangande med din tjejbil på diverse klipp! smile
Keep on figthing dude!

Senast redigerat av FjonkeeN93 (27 februari 2015)

Allmänt körd i huvudet
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
razpataz Halvglad semi-amatör.
27 februari 2015 · 600 Inlägg

FjonkeeN93 skrev:
Följt din tråd på clubjdm innan men skulle du ju lägga mer så fortsätter följa här då! smile
Älskar dina updates o all humor. Men de bästa är att höra allt pangande med din tjejbil på diverse klipp! smile
Keep on figthing dude!

Tack, skitkul att du väljer att följa mig här istället! smile
Har varken tid eller energi till att skruva två trådar, så beslöt mig för att behålla denna.
Hoppas kunna bjuda på fler filmklipp i framtiden, förutsatt att bilen lever så pass länge smile



Ny dag, nya utmaningar.
Men idag är jag glad.
Lyckades trolla lite, och tadaaa, jag kom iväg till garaget ändå!
Vevade igång skithögen, kollade efter läckor, konstaterade att det var torrt överallt (första gången på länge...), andades in den ljuvliga doften av varm E85, satte på solbrillorna och körde iväg.

Fungerade det? Ja för fan. Helt otroligt!
Körde lugnt och sakta i två minuter, sakerna verkade sitta ihop, så ADHD-skallen sa åt högerfoten att stämpla, och bilen drog fint loss bakdäcken och leendet i trynet gick från öra till öra.
LYCKA!
Åkte och tvättade av den, antagligen första tvätten av väldigt få detta år om jag känner mig själv rätt, och gav mig sen ut och pressade lite småvägar.

Stannade och tog ett par bilder, så bjuder på dom bara för att inte det ska bli en wall of text:

http://i.imgur.com/yZnB8Im.jpg

http://i.imgur.com/vTvFFPh.jpg
Så för att utvärdera lite:

- Nya kylsystemet verkar fungera. Eller ja, det håller tätt. Hurvida det utrotar mina värmeproblem får man se till sommaren, men det börjar ju bra iallafall!

- Nya krängningshämmaren gjorde underverk. Har ställt dämparna mycket mjukare nu, och ändå har jag nära på noll body roll. Mycket inställningar kvar, men även det bådar gott!

- Backspeglarna... Fungerar. Punkt.

Ja.. Det var väl typ det. Nu ska skiten rivas igen, skivorna bak ska svarvas, nya bromsarna ska på, bågen svetsas etc. etc, men känns riktigt skönt att veta att den lever, och går som ett troll!

Fridens liljor brothermandudes, och trevlig helg!

Senast redigerat av razpataz (28 februari 2015)

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Daugaard
28 februari 2015 · 244 Inlägg

Gött å läsa!

Johnareh
28 februari 2015 · 111 Inlägg

åhh man vill gö bara få ihop bilen så man kan ut och köra när man läser detta. tycker verkligen den svara taket passar och dem röda fälgarna ger den lite färg så det inte bara blir svart/vitt.

Volkswagen Golf Mk2 GL "GTI 12V VR6" (1991)
razpataz Halvglad semi-amatör.
7 mars 2015 · 600 Inlägg

silentpower415 skrev:
åhh man vill gö bara få ihop bilen så man kan ut och köra när man läser detta. tycker verkligen den svara taket passar och dem röda fälgarna ger den lite färg så det inte bara blir svart/vitt.

Skynda skynda, nu är våren här! smile
Och tack, kul att du också gillar färgerna.
Kan dom säga att framtida fälgar inte kommer vara röda, men jag är ganska övertygad om att det blir bra ändå smile




Bara en snabb rapport från tisdagen.
Skulle bara ut och testköra lite mer, runt 5c ute, men riktigt hårda vindstyrkor i byarna.
Körde någon km, och såg att vattentempen fortfarande inte gått upp... Den hade gått ner.
Stannade till ett tag, och vattentempen gick upp.
Kryssade runt lite i 50km/h, och vattentempen var bra. Gav kräket kaffet och kom upp i hastighet, bilen gick för kall och sprutet gick in i kallstartsmappen... Penis.
Kallstartsmappen är tråkig..
Så, kan konstatera att kylsystemet funkar bra. Lite för bra för kalla, blåsiga vårdagar.
Läst runt lite, och detta är ett väldigt vanligt problem när det är kallt ute.
Funderade lite kort på att sätta in en restriktion i kylsystemet, men...
Det är ju snart sommar. Lösningen blir en bit kartong för att täcka 1/3 av kylaren, vackert fasthållen med rape-tejp.
Ska ut och testa hur det fungerar imorgon, men är ganska övertygad om att det blir alla tiders!


Bjuder på en bild som utfyllnad:
http://i.imgur.com/affIUGc.jpg
Där bakom... Brors ascona är nere på backen, och provkörd med sitt nya hjärta.
Fullt fungerande efter att ha stått på pallar i mer än tre år, nu är det bara "Godspeaker" vi väntar på så har hela brödraskaran fungerande bilar för att piska i sommar!

Tills vidare, fridens liljor brothermandudes!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Daugaard
7 mars 2015 · 244 Inlägg

Gött att Asconan äntligen kommer bli rastad också!
Se till att brorsans Prelude är färdig till 10/5 så kan han köra på Mantorp med HPC. Så möts vi där ;-)

toasted
7 mars 2015 · 47 Inlägg

Sämsskinnet på verktygsvagnen indikerar på att det blåser starka vindar i garaget smile

Och fullt fungerande är nog att ta i, den har bara inte brunnit upp/imploderat på dom 30m jag kört den.
Men innan rapsen blommar så ska vi ut och slira bakslangar på byn!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang