BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!
  • 149 Följare
  • 362 172 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 april 2017
Djo
18 augusti 2014 · 10 157 Inlägg

Grattis smile Nu är det bar å åk tills vintern kommer smile

Senast redigerat av Djo (18 augusti 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Wolf_89 Wolf_89
18 augusti 2014 · 446 Inlägg

Glömde skriva grattis oxå :p

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
Audi_S1Quattro
19 augusti 2014 · 158 Inlägg

Grattis ! smile

Hunted Jackass
19 augusti 2014 · 795 Inlägg

Stort välförtjänt grattis!!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Stackarn
19 augusti 2014 · 1 200 Inlägg

Hurra! Sjukt stort grattis!!! big_smile big_smile big_smile

teodorhiden
10 september 2014 · 138 Inlägg

grattis, varit mycket intressant läsning och kul att det faktiskt går att bygga riktigt roliga bilar för relativt små pengar smile

BMW 525 TDS "e34" (1994)
Big-Nyz
14 september 2014 · 582 Inlägg

Tack alla, så roligt att ni följt processen so far!

Jag är i Umeå nu, sitter i fängelseköket wink Har åkt runt en dryg vecka med tjejen i hennes lilla Fiat 500 i Sverige och Norge. Registerplåtarna till Bemun väntar på besiktningskontoret i Vasa, bara att hämta ut. Specialbeställde sådana utan den där EU-logon, med endast text. Så det ser autentiskt ut. Troligen hämtar jag ut dem imorgon, då jag är tillbaka på jobbet.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
14 september 2014 · 582 Inlägg

Tack alla, så roligt att ni följt processen so far!

Jag är i Umeå nu, sitter i fängelseköket wink Har åkt runt en dryg vecka med tjejen i hennes lilla Fiat 500 i Sverige och Norge. Registerplåtarna till Bemun väntar på besiktningskontoret i Vasa, bara att hämta ut. Specialbeställde sådana utan den där EU-logon, med endast text. Så det ser autentiskt ut. Troligen hämtar jag ut dem imorgon, då jag är tillbaka på jobbet.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Big-Nyz
20 september 2014 · 582 Inlägg

Nåja!

"Pics or it didn´t happen" heter det ju, så here we go:

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-3233fa620f1f8d0ede26e962263398d6.jpg

Känns lite dumt att fotoshoppa den detalj som är hela poängen med bilden, men... Har i alla fall kört nu några dagar och det är jäkla skönt att äntligen ha nått en sådan här milstolpe, kan jag säga. Den går inte alls på något sätt optimalt, men för söndagskörning till jobbet duger den alldeles utmärkt. Med rätt effekt i motorn kommer den att bli hejdlöst rolig, den väger typ inget bak. I grusvägskorsningar får man sladd även om man inte försöker.

Mappningsbart styrsystem är dock ett måste. Detta duger ingen vart. Så fort laddet stiger över noll börjar den bluddra. Spinna på asfalt går inte alls, vill man slira lite på gruset får man göra det på bottendraget.

Få se hur turbon beter sig sedan då den är mappad ordentligt. Hoppas den piggnar till. Annars blir det nog bye bye Holset till förmån för något mindre. Kanske T3/T4.

Är oberoende mycket nöjd so far!

Ha det gött! smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Djo
20 september 2014 · 10 157 Inlägg

Synd med insprutningen men låter som det kan bli en rolig maskin med ett vettigt sprut big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Big-Nyz
4 oktober 2014 · 582 Inlägg

Är på jakt efter en kabelpiska till Trionic 5.5 från Saab 900 -94-98!

Någon som har något att erbjuda?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Hunted Jackass
4 oktober 2014 · 795 Inlägg

Kan tyvärr inte hjälpa dig med kabelpiska, men ser fram emot några filmer sen när den rör på sig som den skall!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Big-Nyz
5 oktober 2014 · 582 Inlägg

M_Broberg skrev:
9-3 98-00 funkar med. kör 9-3 härva på min.

Ok! Tack för tipset, tror det kan vara lättare att hitta...

Hur gjorde du annars Broberg med vevaxelsensorn? Knökade du ihop en egen hållare eller beställde färdigt nånstans ifrån?

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Rein-O Saabish
27 februari 2015 · 64 Inlägg

Snart 5 månader efter senaste uppdateringen så måste man ju nästan fråga; Har det hänt nåt på sistone? Eller har det stagnerat helt? Hur gick det med sökandet efter T5?

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
Big-Nyz
15 mars 2015 · 582 Inlägg

Rein-O skrev:
Snart 5 månader efter senaste uppdateringen så måste man ju nästan fråga; Har det hänt nåt på sistone? Eller har det stagnerat helt? Hur gick det med sökandet efter T5?

Tjena Rein-O!  Och alla andra homies och followers. Kul att någon minns en big_smile

Ja det har faktiskt gått fem månader... hela vintern m.a.o. BMW:n står i uthuset, och där har den stått sen i höstas då frosten kom. Jag tror att jag behövde en andningspaus helt enkelt, efter de två årens byggande och en hellyckad besiktning. Allt gick så otroligt bra och smidigt i slutändan att jag kände mig nöjd så långt jag kommit.

Nu i januari var jag också och spontanköpte på mig ett annat sidoprojekt med rostfix. Den ska besiktigas snart, efter en Spanienresa wink Jag tror jag suger lite på den karamellen än. Men det är inget stort, en ny charmig brukis bara.

Faktiskt så var jag igår kväll på en filmkväll med min vapendragare och skruvarbroder E. Jag sa åt honom:
- Hördu efter Spanien så får vi börja skruva Bemun igen, våren är ju här!
Han hade säkert väntat länge på de orden...
– Nå vad ska göras då? frågade han.
– Vi ska hitta hundra hästar till under huven, sa jag. Jag får besiktiga den från mitten av april. Så vi börjar med det, sedan tankar vi etanol på vägen hem.

Sådan är alltså i mycket grova drag planen.

I praktiken är det lite mer småfix som ska göras. Detta är det funktionella:

Bilen saknar fortfarande vindrutetorkare och värmefläkt. Bagageutrymmet kring bränsletanken måste fixas till innan jag visar upp den för besiktningsmannen, han krävde det. Och i höstas fick jag ett missljud i toppen, jag är lite orolig för den. Det kan bero på att den läcker olja vid returen från turbon, och trycket blev för lågt. Så det måste tätas.   

Vad gäller styrsystemet så höll jag på ett tag i höstas och söka delar till Trionic, men kom av mig. Jag kollade också en del på MS-byggsatser, men... Jag vet att det vore det enda rätta att köra datoriserat, men jag tycker bara det är mer tjusning med att få redneck-lösningar att fungera. Jag kan inte tro att det krävs så mycket hi-tech för att ladda en Holset-bar i den där, tanka etanol, fixa lite med turbofördelaren och få den att gå som ett skållat mumintroll. Skiter det sig så har jag en 2.1-motor liggande... 

Ifjol ordnades inga street race här i trakten. Men jag skulle fortfarande vilja att E och jag fick erfara en stripp-dag med bemun.

I trimväg är målsättningarna alltså:
Turbofördelaren i skick, etanol i tanken och sedan till bromsbänken för att höja trycket med bredbandaren inkopplad. De gröna spridarna ska gott räcka till trehundra heppar.

Om en månad kommer jag från Spanien, då rullar vi ut den och börjar. Då blir det också nytt liv i den här tråden wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -
Casy vinnarskalle!
16 mars 2015 · 907 Inlägg

Med rednecklösningar kommer den oxå bete sig redneck efter vägen. Klart du ska satsa på ett riktigt sprut! Det är A och O vid ombyggnationer! Bara fråga vilken legit mappare som helst

BMW M3 "Crisis" (2002)
Rein-O Saabish
16 mars 2015 · 64 Inlägg

Haha kul med rednecklösningar. wink Lite charmigt på nåt vis. "Fuck driftsäkerhet, nu ska vi bara ha roligt!" liksom.

Saab 900s "Svarten Aka. Blackie Flatnose" (1990)
Saab 9-5 Vector "Lyxkryssaren" (2004)
wBes
16 mars 2015 · 405 Inlägg

Finns ju flertalet guider på hur man konverterar till T5 sprut, är ju inga pengar å snacka om heller. Finns gott om sönderkörda 9000/900NG på skroten där man kan plocka alltihop för en 500:-.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
Djo
16 mars 2015 · 10 157 Inlägg

Roligt med update kommer bli finfint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Casy vinnarskalle!
17 mars 2015 · 907 Inlägg

Rein-O skrev:
Haha kul med rednecklösningar. wink Lite charmigt på nåt vis. "Fuck driftsäkerhet, nu ska vi bara ha roligt!" liksom.

Haha jo tjena, roligt tills du står där i ingenmansland med driftstopp 😂

BMW M3 "Crisis" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang