BlueScreen's V70R awd -98 - [Det eviga sliparbetet]

Har alltid gillat R, och nu kom ett tillfälle att köpa en billigt, fast med knackande motor så fick bara lov att lägga fingrarna på den. Motor ska renoveras då en stake troligtvis är krökt. Sedan blir de en uppfräschning med polering och lite smått och gott bland nya delar. Såklart så kommer det även att kastas lite färg ;)
  • 128 Följare
  • 313 339 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 februari 2018
Djo
21 februari 2015 · 10 157 Inlägg

Trevligt att få in bilen nu får du börja riva smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Farbrorfransson Högskoleutbildad däcksparkare
22 februari 2015 · 1 481 Inlägg

Mycket bil för pengarna då med andra ord! smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92
Volvo 940 "Grp F" (1991)
BlueScreeen
22 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Turbo-fransson: Japp visst är det så! smile


Blev en stund i garaget ändå som väntat wink Var igår på Skid-vm men jobbet, riktigt trevligt! smile men man fick ta det lugnt så man kunde åka till den svarta skönheten idag wink

Hann med att få upp verktygstavlan på väggen, saknas dock en del till som ska upp på tavlan. Men blev ju genast mycket roligare att skruva när det var lätt att hitta rätt blocknyckel smile Innan låg det nämligen bara nedkastat i en "bacholåda"!

Så ser tavlan ut just nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-28939d908ccbcac9b3b9fb4e8193f175.jpg

Så vad gjordes med bilen idag då? Jo satte upp den på pallbockar fram, puckot som konstruerat dom borde få bakläxa! Vanligtvis sitter ju domkraftsfästet strax efter framdäcket, men detta sitter på mitten av bilen(!?!) så när man höjt upp den kunde den gungas lite lätt, så satte domkraften som stöd, vill inte ligga under om bilen kan röra sig wink
Så tömde bilen på olja och vatten smile Tömningen av vatten för Volvo pluspoäng för! Sitter en nippel längst ner på kylaren som man bara lossar på

Den svarta plastprylen i mitten är då nippeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-cfa93652939f5a960496e0562c9880d8.jpg

Dock får dom minuspoäng på detta! Oljekylaren till automatlådan(är de en kylare?) sitter såpass när oljepluggen att man inte fick in de stora spärrskaftet, så fick bli en blocknyckel, funkade lika bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e0eb7794f85e2b7921cac1a1b485fd09.jpg

Blir en ny plugg och bricka där sen då bulten var lite skadad och det fuktade lite olja.
Detta var allt jag gjorde idag, var där i typ 2,5timme innan de var dags att åka hem då man hade tvättid, men imorn blir de fortsättning, och tanken är att jag ska hinna plocka av tråget då smile Jobbar eftermiddag så då hinner man skruva en sväng innan wink
Läste i Heynesboken att man skulle ha koll på vart bultarna till tråget satt då det var olika längder på dom, så fixade en skiva där jag borrade hål i med samma mönster som skruvarna sitter i tråget, kom dock inte med på bild smile

EDIT: De jag trodde var en oljekylare är ett styrdon till AWDn wink

Senast redigerat av BlueScreeen (24 februari 2015)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
24 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Då har jag vart i garaget idag innan jobbet! smile Blev en del framsteg efter denna dag!!
Fortsatte med att skruva loss tråget, och de gick tillslut, var nån bult som satt lite dumt till, tur man inte har stora fingrar wink

Att få ner tråget va dock en annan femma! nått pucko har ju dragit ett par styrservorör rätt under tråget. Att enkelt bara dra rören åt sidan fungerade inte! Så kollade lite på google och där var tipset att ta spännband och de de åt sidan, funkade inte till en början då nästa pryl satt i vägen.. Främre motorfästet.. Så lossade de från balken men gick inte ändå, saknades lite (och tror jag förstörde bussningen lite mer än den var roll , så av med hela fästet, dock så sprack hylsan utan att jag först märkte de så höll på att runda en av bultarna, men tog då en annan och då lossna de! smile DÅ var de bara spänna rören åt sidan så gick tråget ner smile

Vid denna tid var det dock dags att gå in och äta, så hann inte mer än slå ett snabbt öga på stakarna, och till min förvåning så såg alla raka(!!) ut!!! Satte en skruvmejsel mot blocket och örat när jag hade den igång sist och det lät från staken längst ut på förarsidan så kollade bara den staken när jag fick av tråget. Men ska förbi garaget och kolla imorn om jag hinner smile Kan ju dock vara så pass lite sne att de knappt syns wink

Här var då min hålbräda jag gjorde, ganska onödig då det var lätt att se vart de olika längderna på bultar ska sitta sen ändå, men de säkra föra de osäkra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-4ac141c1a1ff3b665f8ece12f0d520ce.jpg

Bredvid brädan ser ni även den nya sladdlampan jag köpte wink Riktigt bra! En led från Clas Ohlson som är laddbar, håller 5-6timmar/laddning, riktigt smidigt att slippa sladd smile

På dessa satt de oljekylare, dessa rör går från blocket t vanliga kylaren så denna lossas INNAN man lossar tråget https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a48f4439b58d0dcc9430f839ecc9f315.jpg

En bild på staken
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-86616cc7d2fffb40a93e98109cf29d1b.jpg

Bättre bild
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9e912658604b539b48a04074595d7d0b.jpg

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
24 februari 2015 · 26 143 Inlägg

Haha..alltid lika kul att plocka bort en grej för att kunna plocka bort en grej för att..jamenprecis..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
BlueScreeen
24 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Mack skrev:
Haha..alltid lika kul att plocka bort en grej för att kunna plocka bort en grej för att..jamenprecis..

Ja ibland blir man ju lite fundersam över hur de är byggt att man lä plocka bort fem saker för att få bort en!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
24 februari 2015 · 26 143 Inlägg

BlueScreeen skrev:

Mack skrev:
Haha..alltid lika kul att plocka bort en grej för att kunna plocka bort en grej för att..jamenprecis..

Ja ibland blir man ju lite fundersam över hur de är byggt att man lä plocka bort fem saker för att få bort en!

Mjo.
Men å andra sidan..på "nyare" bilar är det inte gjort för att gemene man skall ställa sig och plocka ner oljetråg och sådana saker heller. Det är verkstädernas jobb enligt dom "nyare" normerna, om än att flera, som tex du, ändå har kunskapen att göra det själv - ännu.

Förr kunde ju i stort sett vem som helst ställa sig och byta det ena och det andra under huven..förr fick man ju rent utav plats bredvid motorn under huven om man så ville..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Skruvar till det
24 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Nu vet jag inte hur nogrann du vill vara med renoveringen men det skadar inte att lämna in stakarna för kontroll av både lilländen (kolvsidan) och storänden (vevsidan) så att dom är inom rätt mått,sen kan du be dom kolla om stakarna är skeva med.

Jag lämnade in mina när jag byggde ihop nissan 200 motorn kostade då ca 600 för kontroll.
En stake var lite skev så dom rätade till den.

Tänkte mest för att du hörde missljud från nån att det kan var bra att kolla sånt innan man sätter ihop motorn igen.

Spännande att öppna en motor man inte vet nåt om been there...

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
24 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Mack skrev:

BlueScreeen skrev:

Mack skrev:
Haha..alltid lika kul att plocka bort en grej för att kunna plocka bort en grej för att..jamenprecis..

Ja ibland blir man ju lite fundersam över hur de är byggt att man lä plocka bort fem saker för att få bort en!

Mjo.
Men å andra sidan..på "nyare" bilar är det inte gjort för att gemene man skall ställa sig och plocka ner oljetråg och sådana saker heller. Det är verkstädernas jobb enligt dom "nyare" normerna, om än att flera, som tex du, ändå har kunskapen att göra det själv - ännu.

Förr kunde ju i stort sett vem som helst ställa sig och byta det ena och det andra under huven..förr fick man ju rent utav plats bredvid motorn under huven om man så ville..

Ja det har du så rätt i! Nyare bilar är inte att leka med, speciellt med all elektronik!
Därför det är kul att skruva lite med 940n där det som sagt är gott om plats.

Skruvar till det skrev:
Nu vet jag inte hur nogrann du vill vara med renoveringen men det skadar inte att lämna in stakarna för kontroll av både lilländen (kolvsidan) och storänden (vevsidan) så att dom är inom rätt mått,sen kan du be dom kolla om stakarna är skeva med.

Jag lämnade in mina när jag byggde ihop nissan 200 motorn kostade då ca 600 för kontroll.
En stake var lite skev så dom rätade till den.

Tänkte mest för att du hörde missljud från nån att det kan var bra att kolla sånt innan man sätter ihop motorn igen.

Spännande att öppna en motor man inte vet nåt om been there...

Stakarna kommer att kollas! Kommer ju köpa h-profil så dom ska kollar för säkerhetsskull även fast de är nya. Läst att ganska många tipsar om de, känns dumt att stoppa in en stake som kanske kan va lite sne, och sen får man renovera på nytt. Så därför känns det bättre att lämna iväg dom så dom kan mätas upp smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Djo
24 februari 2015 · 10 157 Inlägg

Ja men det ska sitta grejer i vägen annars kan man ju ta loss dom och det går inte för sig. wink Kommer bli fint med H-profils stakar cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
24 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Djo skrev:
Ja men det ska sitta grejer i vägen annars kan man ju ta loss dom och det går inte för sig. wink Kommer bli fint med H-profils stakar cool

Haha precis! Varför ska det vara enkelt när de kan jävlas wink
Japp, stakarna i dessa motorer är ju som salta pinnar, så när man ändå lär byta så gör man det riktigt från början! roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Djo
25 februari 2015 · 10 157 Inlägg

BlueScreeen skrev:

Djo skrev:
Ja men det ska sitta grejer i vägen annars kan man ju ta loss dom och det går inte för sig. wink Kommer bli fint med H-profils stakar cool

Haha precis! Varför ska det vara enkelt när de kan jävlas wink
Japp, stakarna i dessa motorer är ju som salta pinnar, så när man ändå lär byta så gör man det riktigt från början! roll

Bilar är dyra dyrare eller jävligt dyra.  Så lika bra lägga ner pengar på dom blir lik förbannat dyrt i slutändan. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
26 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Japp bilar är dyra! Men man lä ju ha ngt att spendera sina pengar på roll Finns mkt jag vill köpa till båda mina bilar (V70n/V40n) men som inte direkt plånboken tillåter lol
H-profil stakar kostar jag dock på mig wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Djo
26 februari 2015 · 10 157 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Japp bilar är dyra! Men man lä ju ha ngt att spendera sina pengar på roll Finns mkt jag vill köpa till båda mina bilar (V70n/V40n) men som inte direkt plånboken tillåter lol
H-profil stakar kostar jag dock på mig wink

Min bruksbils har kostat mig några tusen denna vecka men ja som arbetslös och typ ingen inkomst så är det ju lämpligt haha lol

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
BlueScreeen
27 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Haha perfekt att kasta ut penningar på bilen om man är arbetslös wink
Men det är ju roligt att köpa delar också roll

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
BlueScreeen
27 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Har hänt lite saker idag också! Så det går sakta men säkert framåt smile
Nu när tråget är loss så har jag börjat plocka bort lite prylar runt motorn/toppen. Började plocka bort kylarvätskebehållaren, som även ska bytas mot en ny och fin, sedan rök "lådan" förstyrboxarna, och även bränslerören över motor och fuelrailen fick jag bort, och lite vacuumslangar till insuget. Dock behöver alla vacuumslangar bytas då de var förvånansvärt torra!
Hade som mål att ha fått av insuget innan de var dags att åka till jobbet men så långt hann jag inte, jävlades med en slang som inte ville lossna! Och sen var det ju damernas staffett i VM också man fick lov att kolla på smile Plockade även bort lite tryckrör.

Har lärt mig nu efter att jag skruvat isär v40n, att man SKA ha koll på var alla skruvar hör annars blir de mindre kul att montera ihop igen wink Så jag har köpt zip-påsar på biltema som jag lägger bultar och muttrar i och sen skriver på var de ska sitta nånstans. Enkelt sätt men blir väldigt skönt när allt ska ihop så man slipper gissa var skruvarna hör smile
Nästa gång jag är vid bilen (lördag eller söndag) så tänkte jag lossa på överfallet till den yttersta staken (den som troligen är krökt) för att se om veven tagit skada, för har den tagit skada så lär motorn ur (vilket jag helst undviker) och då är de ingen idé att riva av toppen nu förens motorn är ur. Men min förhoppning är att veven klarat sig, så vi får väll se då smile

Har inte så mkt bilder att bjuda på men några iaf! Är lite ivrig så glömmer ofta bort att ta bilder wink

En bild på boxarna för att jag själv ska veta vilken som ska sitta var
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-13baa5acf9221e132aa6ba719eaf998e.jpg

Expansionskärl och styrboxlådan borta. Jätte lätt att ta bort, expansionskärlet sitter bra iskjutet och sedan sitter 2 slangar och en kontakt man lä bort med. Och styrboxlådan sitter de en plåtbit över med en bult och sedan sitter de bara i spännen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-6fd377374f40c814819880b948f4d17b.jpg

Fuelrailen borta och bränsleledningarna, sitter en skarv på ledningarna vid torpedväggen ungefär som man kommer åt via hjulhuset och sedan en skarv precis innan fuelrailen, så ganska lätt att få bort
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-776a2f2fe2ba37388ca4ddc6bbb8de28.jpg

Såhär såg det ut när jag lämnade för idag, tänkte plocka bort frontkorgen för lite mer utrymme men fick lov att ta bort stötfångaren för de så då sket jag i det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-dd01fdb44afcd62878c39b9d368b376d.jpg

Blev en lite mer textupdate idag, men de är ju bättre än inget, right? wink

Senast redigerat av BlueScreeen (27 februari 2015)

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Mack Forum- och sitemoderator
27 februari 2015 · 26 143 Inlägg

Du ser..LIIITE har dom allt tänkt till mekanikerna på Volvo, haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Skruvar till det
27 februari 2015 · 1 702 Inlägg

Det där med ziplockpåsar är bra skit, jag hade ju redan såna hemma från ikea och de var i varierande storlek och även olika färg då.

Nu när jag plockar ihop allt igen så är det guld värt att allt är uppmärkt,visst det tog lite längre tid att skruva isär motorn men det får man räkna med.

Så du vill inte lyfta ur motorn... är det av platsbrist eller räcker det med att jobba underifrån.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
BlueScreeen
27 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Mack skrev:
Du ser..LIIITE har dom allt tänkt till mekanikerna på Volvo, haha..

Ja faktiskt så tänkte dom till någon gång iaf!


Skruvar till det skrev:
Det där med ziplockpåsar är bra skit, jag hade ju redan såna hemma från ikea och de var i varierande storlek och även olika färg då.

Nu när jag plockar ihop allt igen så är det guld värt att allt är uppmärkt,visst det tog lite längre tid att skruva isär motorn men det får man räkna med.

Så du vill inte lyfta ur motorn... är det av platsbrist eller räcker det med att jobba underifrån.

Visst tar de lite längre tid, men som du säger så är det guld värt när allt ska ihop igen. Annars brukar man ju alltid också ha bultar över när man är klar, men hoppas slippa det nu när man vet var allt ska vara wink

Ja vill helst inte göra det då jag anser att det är bökigt med drivaxlar och dylikt, visst det är ju lättare att skruva på motorn sen men jag kan leva med att det är lite bökigt att krypa under och hänga över hela tiden.
Har inte egen motorlyft heller, men en kompis har och hjälper förmodligen till om de behövs lyftas så det löser sig om det blir aktuellt

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
henkeisberg
27 februari 2015 · 135 Inlägg

BlueScreeen skrev:

Mack skrev:
Du ser..LIIITE har dom allt tänkt till mekanikerna på Volvo, haha..

Ja faktiskt så tänkte dom till någon gång iaf!


Skruvar till det skrev:
Det där med ziplockpåsar är bra skit, jag hade ju redan såna hemma från ikea och de var i varierande storlek och även olika färg då.

Nu när jag plockar ihop allt igen så är det guld värt att allt är uppmärkt,visst det tog lite längre tid att skruva isär motorn men det får man räkna med.

Så du vill inte lyfta ur motorn... är det av platsbrist eller räcker det med att jobba underifrån.

Visst tar de lite längre tid, men som du säger så är det guld värt när allt ska ihop igen. Annars brukar man ju alltid också ha bultar över när man är klar, men hoppas slippa det nu när man vet var allt ska vara wink

Ja vill helst inte göra det då jag anser att det är bökigt med drivaxlar och dylikt, visst det är ju lättare att skruva på motorn sen men jag kan leva med att det är lite bökigt att krypa under och hänga över hela tiden.
Har inte egen motorlyft heller, men en kompis har och hjälper förmodligen till om de behövs lyftas så det löser sig om det blir aktuellt

tänkte du på mig ? smile självklart funkar de smile

följ min ombyggnation av en opel corsa b
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang