Är det ras på gång? Oregelbundet täta "dieseltick" vid tomgång från kamkedjedelen i motorn. 9-5 2.0t -01

Dannne11
26 februari 2015 · 412 Inlägg

Kör in en mejsen och buckla ut skiten bara smile
Vad hände med ditt inlägg där du blev galen för att du inte fick bort tråget? wink

Luchs
26 februari 2015 · 77 Inlägg

marcus80 skrev:
Den bör du tyvärr byta ut, om man inte kan trycka ut bucklan på något sätt.

Dannne11 skrev:
Kör in en mejsen och buckla ut skiten bara smile
Vad hände med ditt inlägg där du blev galen för att du inte fick bort tråget? wink

Okej tack för svar! Då får jag fixa det på nåt bra sätt. Rätt starkt stål dock. Den blev klämd när jag skulle försöka skjuta motorn upp och sidan men det gick ju sådär. Efter ett tag lessnar jag på massa råkadeblisåhär konstruktioner sad Fick montera tillbaks lyftarmen på hö. sida igen. Då gick det tillslut. Blev galen och har fixat en manual nu så jag vet vilken ordning jag ska  göra allt. Annars blir jag
jag flintis, spar frissörutgifter dock roll

Vevhusventilationen har hållts efter och det mesta ser typ nytt ut. Men hur ser jag att det är -06 (senaste) versionen, går det? Inte sett klegg men endel stekpannesot.

Mvh smile

Senast redigerat av Luchs (26 februari 2015)

"-Förgasare är inte helt knasigt"
xtobra
26 februari 2015 · 23 Inlägg

Luchs skrev:

marcus80 skrev:
Den bör du tyvärr byta ut, om man inte kan trycka ut bucklan på något sätt.

Dannne11 skrev:
Kör in en mejsen och buckla ut skiten bara smile
Vad hände med ditt inlägg där du blev galen för att du inte fick bort tråget? wink

Okej tack för svar! Då får jag fixa det på nåt bra sätt. Rätt starkt stål dock. Den blev klämd när jag skulle försöka skjuta motorn upp och sidan men det gick ju sådär. Efter ett tag lessnar jag på massa råkadeblisåhär konstruktioner sad Fick montera tillbaks lyftarmen på hö. sida igen. Då gick det tillslut. Blev galen och har fixat en manual nu så jag vet vilken ordning jag ska  göra allt. Annars blir jag
jag flintis, spar frissörutgifter dock roll

Vevhusventilationen har hållts efter och det mesta ser typ nytt ut. Men hur ser jag att det är -06 (senaste) versionen, går det? Inte sett klegg men endel stekpannesot.

Mvh smile

Du ser att det är den nyaste på om det går ut en slang från oljepåfyllningsröret som på bild.
http://9-5.se/wp-content/uploads/2011/07/vevhusvent.png
Är det inget klet är det väl i allmänhet bra big_smile, men bilen gick ju minst 5 år med fel vevhusventilation... Säkert fler, folk brukar ju inte vara så duktiga på att byta mad
MVH

Senast redigerat av xtobra (26 februari 2015)

Saab 9-3 Aero Salomon "Laxen" (2002)
Luchs
26 februari 2015 · 77 Inlägg

xtobra skrev:

Luchs skrev:

marcus80 skrev:
Den bör du tyvärr byta ut, om man inte kan trycka ut bucklan på något sätt.

Dannne11 skrev:
Kör in en mejsen och buckla ut skiten bara smile
Vad hände med ditt inlägg där du blev galen för att du inte fick bort tråget? wink

Okej tack för svar! Då får jag fixa det på nåt bra sätt. Rätt starkt stål dock. Den blev klämd när jag skulle försöka skjuta motorn upp och sidan men det gick ju sådär. Efter ett tag lessnar jag på massa råkadeblisåhär konstruktioner sad Fick montera tillbaks lyftarmen på hö. sida igen. Då gick det tillslut. Blev galen och har fixat en manual nu så jag vet vilken ordning jag ska  göra allt. Annars blir jag
jag flintis, spar frissörutgifter dock roll

Vevhusventilationen har hållts efter och det mesta ser typ nytt ut. Men hur ser jag att det är -06 (senaste) versionen, går det? Inte sett klegg men endel stekpannesot.

Mvh smile

Du ser att det är den nyaste på om det går ut en slang från oljepåfyllningsröret som på bild.
http://9-5.se/wp-content/uploads/2011/07/vevhusvent.png
Är det inget klet är det väl i allmänhet bra big_smile, men bilen gick ju minst 5 år med fel vevhusventilation... Säkert fler, folk brukar ju inte vara så duktiga på att byta mad
MVH

Perfekt! Då är den redan maxad cool
Nej, förebyggande är lite ansträngande och kostar alltid lite tid. Så de flesta kör hakuna matata, tills jorden sprängs smile

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Luchs
27 februari 2015 · 77 Inlägg

Måste man alltså köpa gängverktyg och glidhammare för att få bort den lilla plutten i v.nedre hörnet på sidokåpan? 😰

"-Förgasare är inte helt knasigt"
marcus80 Sir
27 februari 2015 · 935 Inlägg

Luchs skrev:
Måste man alltså köpa gängverktyg och glidhammare för att få bort den lilla plutten i v.nedre hörnet på sidokåpan? 😰

Vilken plutt? Det ska inte behövas, jag hade inte det när jag bytte.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Luchs
27 februari 2015 · 77 Inlägg

marcus80 skrev:

Luchs skrev:
Måste man alltså köpa gängverktyg och glidhammare för att få bort den lilla plutten i v.nedre hörnet på sidokåpan? 😰

Vilken plutt? Det ska inte behövas, jag hade inte det när jag bytte.

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-c70349ac1d7c8532073a3beb7dbee6d7.jpg
Varför kunde de inte bara svetsa fast kåpan.

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Luchs
27 februari 2015 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-63cd7ea43a309af4c33632fcb5977da6.jpg
Plasttorx eller?
Den går inte att få bort. Helt värdelös skruv.

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Luchs
27 februari 2015 · 77 Inlägg

Luchs skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-63cd7ea43a309af4c33632fcb5977da6.jpg
Plasttorx eller?
Den går inte att få bort. Helt värdelös skruv.

Plus att rullen glappar 1mm minst. hmm

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Dannne11
27 februari 2015 · 412 Inlägg

Det kan inte vara vänstergänga då?

Luchs
27 februari 2015 · 77 Inlägg

Dannne11 skrev:
Det kan inte vara vänstergänga då?

Jag vet inte sad Det går inte att få bort den.
Nån som gjort det förrut och vet?
Tips är väldigt välkommet!!

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Luchs
28 februari 2015 · 77 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201306/201306-4b2ef65ff08bccf0fd3d24b70593c37a.jpg
Lite läskigt hur hårt den satt, dj****skt 😰

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Luchs
6 mars 2015 · 77 Inlägg

Vad rekomenderas för packing till tråget? Funkar sidokåpspackningen som följer med eller ska man köra med något annat?

"-Förgasare är inte helt knasigt"
marcus80 Sir
7 mars 2015 · 935 Inlägg

Den fungerar ypperligt. Hur går det för dig?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Luchs
7 mars 2015 · 77 Inlägg

marcus80 skrev:
Den fungerar ypperligt. Hur går det för dig?

Tyvärr går det åt helvete.. sad Tog ett blått silikon som ska funka för motormontering, stod tråg etc, oljebeständigt t-rex etc. en miljon grader osv.
Lyckas med en perfekt montering marginal 1mm, rätt mängd silikon putsade ytor. Pressas ut några millimeter silikon runt hela skarven. Blir jättenöjd.
Mänskighetens bästa montering. Torktid 15min. Väntar 1,5 timme.
Fyller olja,,,,,,,

Så läcker det jävla fanskapet i skarven där det syns att det är jättefint silikonat. Det är alltså omöjligt.
Fyfan. Får tömma, spola bort oljan i hela motorblocket byta kamkedja igen, köpa ny bil och göra om j..................skapet!
Värdelöst silikon, helt värdelöst. Skrotar gärna bort äcklet, ska döpa bilen till Jona, för dem som är överbelästa.
Sen ska jag köra ut den på en båt och knuffa ner den i sjön. Sen kommer alla krig att ta slut. Och alla läckande jävla packningar bli täta.
Silikonet ska jag skicka till Kim Jongs privata lyxflygsfabrik i Nordkorea, så får man två flugor i en smäll.
Urtappningspluggen satt helt löst och den har inte ens börjat läcka.
Mvh

Senast redigerat av Luchs (7 mars 2015)

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Dannne11
7 mars 2015 · 412 Inlägg

AJ DÅ!
Aldrig använt blåsilicon men vet att parmetex funkar skit bra med olja! Vet dock inte hur den klara värme.
Så vad hände nu då? fixa eller skicka iväg den?

Luchs
7 mars 2015 · 77 Inlägg

Dannne11 skrev:
AJ DÅ!
Aldrig använt blåsilicon men vet att parmetex funkar skit bra med olja! Vet dock inte hur den klara värme.
Så vad hände nu då? fixa eller skicka iväg den?

Får testa den där röda smeten istället.

"-Förgasare är inte helt knasigt"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang