Köpråd ang Nissan Qashqai 07-08

Sushikocken Sleeper
28 februari 2015 · 3 084 Inlägg

Alla Suvar är fulare och sämre på allt än en "vanlig" bil. Fattar alls inte grejen med att köra suv, om man inte är typ asgammal så man inte orkar resa sig ur sätet, Men då tycker jag man kan köpa ett gymkort för soppan man sparar istället.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
audi-A_4
2 mars 2015 · 74 Inlägg

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

Är det en Tekna med navigation, trådlösa nycklar, backkamera och glastak med mera? Eftersom paketen var rimligt prissatta är många bilar välutrustade och det är den versionen jag personligen hade önskat, sedan antar jag att bilen är automatväxlad med tanke på dina tankar kring att växla själv?

En modern motor tar inte stryk av att rulla längre sträckor tvärt om är det korta sträckor och långa serviceintervaller som knäcker dem så var inte orolig för motorstyrkan, du behöver långt från 117Hk för att hålla en QQ rullandes i konstant motorvägsfart. Bilen har även en fördel i den steglösa automatlådan som inte har några fasta växlar utan väljer utväxling efter behov, i teorin kan den sänka varvtalet (och därmed buller och förbrukning) en bra bit under vad en manuell håller på högsta växeln i samma fart. Vid behov i t.ex en uppförsbacke sänker den utväxlingen och låter motorn öka till ett läge där mer kraft finns.

Men i praktiken kanske en liten sugmotor inte orkar med lägre varv i högre farter samtidigt som en ökning av farten kräver krafttag på högre varv vilket kan upplevas som besvärande, det är en fråga om hur man upplever det och mitt tips är att du ber din vän om en provtur.

Jag vet inte om det är en tekna men vet att den har navigation, backkamera, glastak och självklart är den automat. Tycker du att 150 K är ett bra pris för en sån bil? Den billigaste jag hittade på blocket med samma funktioner låg på 179 K hos bilförsäljare.
Jag ska ta den på en provtur nästa vecka när jag är hemma i sthlm och ska försöka tänka på det du har sagt. Jag e inte den som vill blåsa på motorvägen, lägger mig i 120 med farthållaren och tar en tupplur tongue

Okej det du beskriver kan följa med både en Acenta och en Tekna om jag kommer ihåg rätt, det spelar ingen större roll för den har allt man kan önska sig som du skriver. Det är eventuellt de trådlösa nycklarna i så fall, jag tror att de följer med i Tekna-paketet endast och det är ett trevligt tillbehör för oss som hatar att gräva i fickan efter en bångstyrig nyckelknippa.

Priset verkar bra men det finns inte så många 1.6 automat att jämföra med och din väns bil konkurrerar med bilar som har en större motor och 4WD men kanske lite högre mätarställning och några år mer på nacken, provkör din bekants bil men försök även att hitta alternativen för en provtur innan du bestämmer dig är mitt tips.

Jag var och testkörde den idag men var inte särskild imponerad av bilen om jag ska va ärlig. Den kändes seg och jag gillade 2,0 motorn bättre.

Vi gick in på en bilförsäljare och de hade en VW Tiguan 1,4 Tsi. Den kändes ganska bekväm och inte allt för trött som QQ. Vet du något om tiguan bilarna?

audi-A_4
2 mars 2015 · 74 Inlägg

Evildan skrev:
Qashqai Xtronic som dom döpt CVT-lådan till är programmerad att vid hård acceleration ge en känsla av att den i själva verket växlar med fasta växlar.

När den körs "som folk" är den dock steglös. CVT passar inte riktigt för alla personer och sätt att köra bil på, jag är dock löjligt nöjd med lådtypen då den alltid låter motorn gå på fördelaktigast möjliga varvtal efter situationen samt du har alltid all kraft tillgänglig när så önskas utan en traditionell automats korta tidsfördröjning vid exempelvis kickdown.

Jag instämmer med Rquired, bra bil åk och provkör. .

Ja det var lite som du beskrev den Evildan, kändes ganska trött så jag e tveksam till den lilla motorn. Dok var vi inne hos en bilförsäljare som hade en VW Tiguan inne som jag testkörde och den kändes ganska pigg och bekväm o köra. Har du någon som helst kunskap om den bilen?

Evildan
2 mars 2015 ·

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:
Qashqai Xtronic som dom döpt CVT-lådan till är programmerad att vid hård acceleration ge en känsla av att den i själva verket växlar med fasta växlar.

När den körs "som folk" är den dock steglös. CVT passar inte riktigt för alla personer och sätt att köra bil på, jag är dock löjligt nöjd med lådtypen då den alltid låter motorn gå på fördelaktigast möjliga varvtal efter situationen samt du har alltid all kraft tillgänglig när så önskas utan en traditionell automats korta tidsfördröjning vid exempelvis kickdown.

Jag instämmer med Rquired, bra bil åk och provkör. .

Ja det var lite som du beskrev den Evildan, kändes ganska trött så jag e tveksam till den lilla motorn. Dok var vi inne hos en bilförsäljare som hade en VW Tiguan inne som jag testkörde och den kändes ganska pigg och bekväm o köra. Har du någon som helst kunskap om den bilen?

En CVT får oftast bilen att kännas långsammare än vad den är då det inte blir några växlingsryck eller varierande motorvarvtal som lurar örat.

Har inte direkt någon kunskap om Tiguan förutom att det är en VW som jag rent generellt inte är så förtjust i.

RAV4 då?

Rquired Allmänt envis
2 mars 2015 · 12 512 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Jag vet inte om det är en tekna men vet att den har navigation, backkamera, glastak och självklart är den automat. Tycker du att 150 K är ett bra pris för en sån bil? Den billigaste jag hittade på blocket med samma funktioner låg på 179 K hos bilförsäljare.
Jag ska ta den på en provtur nästa vecka när jag är hemma i sthlm och ska försöka tänka på det du har sagt. Jag e inte den som vill blåsa på motorvägen, lägger mig i 120 med farthållaren och tar en tupplur tongue

Okej det du beskriver kan följa med både en Acenta och en Tekna om jag kommer ihåg rätt, det spelar ingen större roll för den har allt man kan önska sig som du skriver. Det är eventuellt de trådlösa nycklarna i så fall, jag tror att de följer med i Tekna-paketet endast och det är ett trevligt tillbehör för oss som hatar att gräva i fickan efter en bångstyrig nyckelknippa.

Priset verkar bra men det finns inte så många 1.6 automat att jämföra med och din väns bil konkurrerar med bilar som har en större motor och 4WD men kanske lite högre mätarställning och några år mer på nacken, provkör din bekants bil men försök även att hitta alternativen för en provtur innan du bestämmer dig är mitt tips.

Jag var och testkörde den idag men var inte särskild imponerad av bilen om jag ska va ärlig. Den kändes seg och jag gillade 2,0 motorn bättre.

Vi gick in på en bilförsäljare och de hade en VW Tiguan 1,4 Tsi. Den kändes ganska bekväm och inte allt för trött som QQ. Vet du något om tiguan bilarna?

Jag förstår dig för det är mycket bil och lite motor, Tiguan är fin men 1.4 TSI är ingen höjdare när det kommer till driftsäkerhet och även om märkets automatlådor DSG har finess så har konstruktionen även svagheter. En större maskin och sexväxlad DSG hade jag tittat efter i så fall.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
2 mars 2015 ·

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:
Okej det du beskriver kan följa med både en Acenta och en Tekna om jag kommer ihåg rätt, det spelar ingen större roll för den har allt man kan önska sig som du skriver. Det är eventuellt de trådlösa nycklarna i så fall, jag tror att de följer med i Tekna-paketet endast och det är ett trevligt tillbehör för oss som hatar att gräva i fickan efter en bångstyrig nyckelknippa.

Priset verkar bra men det finns inte så många 1.6 automat att jämföra med och din väns bil konkurrerar med bilar som har en större motor och 4WD men kanske lite högre mätarställning och några år mer på nacken, provkör din bekants bil men försök även att hitta alternativen för en provtur innan du bestämmer dig är mitt tips.

Jag var och testkörde den idag men var inte särskild imponerad av bilen om jag ska va ärlig. Den kändes seg och jag gillade 2,0 motorn bättre.

Vi gick in på en bilförsäljare och de hade en VW Tiguan 1,4 Tsi. Den kändes ganska bekväm och inte allt för trött som QQ. Vet du något om tiguan bilarna?

Jag förstår dig för det är mycket bil och lite motor, Tiguan är fin men 1.4 TSI är ingen höjdare när det kommer till driftsäkerhet och även om märkets automatlådor DSG har finess så har konstruktionen även svagheter. En större maskin och sexväxlad DSG hade jag tittat efter i så fall.

Jag avråder helt från DSG då min erfarenhet av både Q200 och Q250 gör gällande att det är inga trotjänare utan det ingår en mängd problem, även om lådorna som Rquired skriver har finess när dom fungerar som det är tänkt.

Senast redigerat av Evildan (2 mars 2015)

audi-A_4
4 mars 2015 · 74 Inlägg

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

Okej det du beskriver kan följa med både en Acenta och en Tekna om jag kommer ihåg rätt, det spelar ingen större roll för den har allt man kan önska sig som du skriver. Det är eventuellt de trådlösa nycklarna i så fall, jag tror att de följer med i Tekna-paketet endast och det är ett trevligt tillbehör för oss som hatar att gräva i fickan efter en bångstyrig nyckelknippa.

Priset verkar bra men det finns inte så många 1.6 automat att jämföra med och din väns bil konkurrerar med bilar som har en större motor och 4WD men kanske lite högre mätarställning och några år mer på nacken, provkör din bekants bil men försök även att hitta alternativen för en provtur innan du bestämmer dig är mitt tips.

Jag var och testkörde den idag men var inte särskild imponerad av bilen om jag ska va ärlig. Den kändes seg och jag gillade 2,0 motorn bättre.

Vi gick in på en bilförsäljare och de hade en VW Tiguan 1,4 Tsi. Den kändes ganska bekväm och inte allt för trött som QQ. Vet du något om tiguan bilarna?

Jag förstår dig för det är mycket bil och lite motor, Tiguan är fin men 1.4 TSI är ingen höjdare när det kommer till driftsäkerhet och även om märkets automatlådor DSG har finess så har konstruktionen även svagheter. En större maskin och sexväxlad DSG hade jag tittat efter i så fall.

Om du fick tänka fritt och utanför mina preferenser, vad skulle du rekommendera mig för bil?

audi-A_4
4 mars 2015 · 74 Inlägg

Evildan skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Jag var och testkörde den idag men var inte särskild imponerad av bilen om jag ska va ärlig. Den kändes seg och jag gillade 2,0 motorn bättre.

Vi gick in på en bilförsäljare och de hade en VW Tiguan 1,4 Tsi. Den kändes ganska bekväm och inte allt för trött som QQ. Vet du något om tiguan bilarna?

Jag förstår dig för det är mycket bil och lite motor, Tiguan är fin men 1.4 TSI är ingen höjdare när det kommer till driftsäkerhet och även om märkets automatlådor DSG har finess så har konstruktionen även svagheter. En större maskin och sexväxlad DSG hade jag tittat efter i så fall.

Jag avråder helt från DSG då min erfarenhet av både Q200 och Q250 gör gällande att det är inga trotjänare utan det ingår en mängd problem, även om lådorna som Rquired skriver har finess när dom fungerar som det är tänkt.

Om du fick tänka fritt och utanför mina preferenser, vad skulle du rekommendera mig för bil?

Rquired Allmänt envis
5 mars 2015 · 12 512 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Jag var och testkörde den idag men var inte särskild imponerad av bilen om jag ska va ärlig. Den kändes seg och jag gillade 2,0 motorn bättre.

Vi gick in på en bilförsäljare och de hade en VW Tiguan 1,4 Tsi. Den kändes ganska bekväm och inte allt för trött som QQ. Vet du något om tiguan bilarna?

Jag förstår dig för det är mycket bil och lite motor, Tiguan är fin men 1.4 TSI är ingen höjdare när det kommer till driftsäkerhet och även om märkets automatlådor DSG har finess så har konstruktionen även svagheter. En större maskin och sexväxlad DSG hade jag tittat efter i så fall.

Om du fick tänka fritt och utanför mina preferenser, vad skulle du rekommendera mig för bil?

Det finns många bra alternativ, en samling japanska modeller utöver Qashqai och Skoda Yeti till exempel även om den senare delar mycket med VW Tiguan rent mekaniskt. Jag körde en BMW X3 tidigare och kan rekommendera den varmt eftersom det var en helt suverän bil sett till egenskaper, driftkostnader och driftsäkerhet även om den känns lite gammal invändigt och fjädringen är småstötig.

Den lilla bensinfyran hade passat dig med vettig prestanda och låg förbrukning även om den knappast var någon raket, men tyvärr fanns den aldrig med automatlåda i X3 trots att den kombinationen fanns till andra karosser så hur BMW tänkte där det vet jag inte. För din del är bensindriven sexa eller fyrcylindrig diesel nästa steg, den förstnämnda är underbar men drar upp förbrukningen en till två snäpp så diesel (150/177Hk beroende på årsmodell) gör sig nog bäst.

Ta ett tillfälle att besöka några bilhandlare och känn, kläm samt provkör de objekt du finner intressanta. Egna upplevelser väger alltid tyngst men jag hade försökt få med X3 och Yeti på listan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NilssoN-89
5 mars 2015 · 88 Inlägg

J10:ans cvt låda verkar fungera bra men däremot nyare J11:ans låda har vi haft problem med. Mjukvara som lådan inte tycker om och slits ner, brukar kännas som att bilen hackar/hugger fram.
Men detta problemet ska tydligen vara löst på de absolut nyaste nu.

Har inte så mycket erfarenhet av J10:orna men kunderna är väldigt nöjda med dom men stolarna tycker jag inte heller om annars bra bilar, inte mycket problem vad jag har varit med om.
Bra bil för den pris klassen.

CVT lådor är förbannat dyra om dom börjar strula.

Rquired Allmänt envis
5 mars 2015 · 12 512 Inlägg

NilssoN-89 skrev:
J10:ans cvt låda verkar fungera bra men däremot nyare J11:ans låda har vi haft problem med. Mjukvara som lådan inte tycker om och slits ner, brukar kännas som att bilen hackar/hugger fram.
Men detta problemet ska tydligen vara löst på de absolut nyaste nu.

Har inte så mycket erfarenhet av J10:orna men kunderna är väldigt nöjda med dom men stolarna tycker jag inte heller om annars bra bilar, inte mycket problem vad jag har varit med om.
Bra bil för den pris klassen.

CVT lådor är förbannat dyra om dom börjar strula.

Jag är lite fräck nu men uppfattar det som att du jobbar med Nissan och försöker flika in en fråga om jag får, hur är automatlådan i F15 AWD? Några problem med haverier eller mjukvara som orsakar ryckig gång?

Tack på förhand!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
NilssoN-89
5 mars 2015 · 88 Inlägg

Rquired skrev:

NilssoN-89 skrev:
J10:ans cvt låda verkar fungera bra men däremot nyare J11:ans låda har vi haft problem med. Mjukvara som lådan inte tycker om och slits ner, brukar kännas som att bilen hackar/hugger fram.
Men detta problemet ska tydligen vara löst på de absolut nyaste nu.

Har inte så mycket erfarenhet av J10:orna men kunderna är väldigt nöjda med dom men stolarna tycker jag inte heller om annars bra bilar, inte mycket problem vad jag har varit med om.
Bra bil för den pris klassen.

CVT lådor är förbannat dyra om dom börjar strula.

Jag är lite fräck nu men uppfattar det som att du jobbar med Nissan och försöker flika in en fråga om jag får, hur är automatlådan i F15 AWD? Några problem med haverier eller mjukvara som orsakar ryckig gång?

Tack på förhand!

Din gissning är helt rätt, ganska ny med nissan. Har inte haft något problem med F15 vad jag vet i alla fall. Verkar vara qq, x-trail och nya micran med cvt som strular lite grann.

audi-A_4
5 mars 2015 · 74 Inlägg

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

Jag förstår dig för det är mycket bil och lite motor, Tiguan är fin men 1.4 TSI är ingen höjdare när det kommer till driftsäkerhet och även om märkets automatlådor DSG har finess så har konstruktionen även svagheter. En större maskin och sexväxlad DSG hade jag tittat efter i så fall.

Om du fick tänka fritt och utanför mina preferenser, vad skulle du rekommendera mig för bil?

Det finns många bra alternativ, en samling japanska modeller utöver Qashqai och Skoda Yeti till exempel även om den senare delar mycket med VW Tiguan rent mekaniskt. Jag körde en BMW X3 tidigare och kan rekommendera den varmt eftersom det var en helt suverän bil sett till egenskaper, driftkostnader och driftsäkerhet även om den känns lite gammal invändigt och fjädringen är småstötig.

Den lilla bensinfyran hade passat dig med vettig prestanda och låg förbrukning även om den knappast var någon raket, men tyvärr fanns den aldrig med automatlåda i X3 trots att den kombinationen fanns till andra karosser så hur BMW tänkte där det vet jag inte. För din del är bensindriven sexa eller fyrcylindrig diesel nästa steg, den förstnämnda är underbar men drar upp förbrukningen en till två snäpp så diesel (150/177Hk beroende på årsmodell) gör sig nog bäst.

Ta ett tillfälle att besöka några bilhandlare och känn, kläm samt provkör de objekt du finner intressanta. Egna upplevelser väger alltid tyngst men jag hade försökt få med X3 och Yeti på listan.

Ska kolla på några X3or, de ligger i 120-150 k vilket är helt okej. Vidare så undrar jag vad du har för erfarenhet av VW Tiguan bilarna. Jag har sett att man kan hitta 2010 års modellen för ca 110 k dock är det manuella men jag känner att det inte känns värt och betala 20-40 tusen extra för samma bil bara för att det är automat, jag får leva med det ett tag till i guess tills jag vinner på lotto eller ngt haha.

Evildan
6 mars 2015 ·

audi-A_4 skrev:

Evildan skrev:

Rquired skrev:

Jag förstår dig för det är mycket bil och lite motor, Tiguan är fin men 1.4 TSI är ingen höjdare när det kommer till driftsäkerhet och även om märkets automatlådor DSG har finess så har konstruktionen även svagheter. En större maskin och sexväxlad DSG hade jag tittat efter i så fall.

Jag avråder helt från DSG då min erfarenhet av både Q200 och Q250 gör gällande att det är inga trotjänare utan det ingår en mängd problem, även om lådorna som Rquired skriver har finess när dom fungerar som det är tänkt.

Om du fick tänka fritt och utanför mina preferenser, vad skulle du rekommendera mig för bil?

Jag som synes i forumet "lätt" Toyota skadad efter många problemfria bilar av det märket.
Således tipsar jag om RAV4, liknande storlek som Qq fast mer terrängvänlig, det är dock inte någon bergsget av rang. Hållbara bilar med god slitstyrka, dock är det ju som så att den känns billigare än något premiummärke, dock i mitt tycke likvärdig känsla med VWs mörka och murriga inredningsstil i lika stor mängd plast.

Rquired Allmänt envis
6 mars 2015 · 12 512 Inlägg

NilssoN-89 skrev:

Rquired skrev:

NilssoN-89 skrev:
J10:ans cvt låda verkar fungera bra men däremot nyare J11:ans låda har vi haft problem med. Mjukvara som lådan inte tycker om och slits ner, brukar kännas som att bilen hackar/hugger fram.
Men detta problemet ska tydligen vara löst på de absolut nyaste nu.

Har inte så mycket erfarenhet av J10:orna men kunderna är väldigt nöjda med dom men stolarna tycker jag inte heller om annars bra bilar, inte mycket problem vad jag har varit med om.
Bra bil för den pris klassen.

CVT lådor är förbannat dyra om dom börjar strula.

Jag är lite fräck nu men uppfattar det som att du jobbar med Nissan och försöker flika in en fråga om jag får, hur är automatlådan i F15 AWD? Några problem med haverier eller mjukvara som orsakar ryckig gång?

Tack på förhand!

Din gissning är helt rätt, ganska ny med nissan. Har inte haft något problem med F15 vad jag vet i alla fall. Verkar vara qq, x-trail och nya micran med cvt som strular lite grann.

Där ser man, okej och tack! Jag tog tillfället i akt eftersom jag har haft lite intermittenta störningar som verkstaden saknar förklaring till.

audi-A_4 skrev:

Rquired skrev:

audi-A_4 skrev:
Om du fick tänka fritt och utanför mina preferenser, vad skulle du rekommendera mig för bil?

Det finns många bra alternativ, en samling japanska modeller utöver Qashqai och Skoda Yeti till exempel även om den senare delar mycket med VW Tiguan rent mekaniskt. Jag körde en BMW X3 tidigare och kan rekommendera den varmt eftersom det var en helt suverän bil sett till egenskaper, driftkostnader och driftsäkerhet även om den känns lite gammal invändigt och fjädringen är småstötig.

Den lilla bensinfyran hade passat dig med vettig prestanda och låg förbrukning även om den knappast var någon raket, men tyvärr fanns den aldrig med automatlåda i X3 trots att den kombinationen fanns till andra karosser så hur BMW tänkte där det vet jag inte. För din del är bensindriven sexa eller fyrcylindrig diesel nästa steg, den förstnämnda är underbar men drar upp förbrukningen en till två snäpp så diesel (150/177Hk beroende på årsmodell) gör sig nog bäst.

Ta ett tillfälle att besöka några bilhandlare och känn, kläm samt provkör de objekt du finner intressanta. Egna upplevelser väger alltid tyngst men jag hade försökt få med X3 och Yeti på listan.

Ska kolla på några X3or, de ligger i 120-150 k vilket är helt okej. Vidare så undrar jag vad du har för erfarenhet av VW Tiguan bilarna. Jag har sett att man kan hitta 2010 års modellen för ca 110 k dock är det manuella men jag känner att det inte känns värt och betala 20-40 tusen extra för samma bil bara för att det är automat, jag får leva med det ett tag till i guess tills jag vinner på lotto eller ngt haha.

Jag har inte någon erfarenhet av Tiguan mer än att jag övervägt modellen vid flera bilköp, dock har jag alltid dragits mer till Skoda Yeti för att sedan gå vidare och välja andra märken av främst känslomässiga skäl. VW och Skoda har aldrig slagit an några strängar hos mig förutom Yeti som är praktisk och har karaktär.

Men jag har som sagt kört VW i jobbet och och lite grand kunde de krångla precis som du erfar från din Passat, hur Tiguan är jämfört med dem det vet jag inte men ett visst mått av elektronik delar de säkert?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang