Köpråd: BMW E30 förstabil

GustafHolmgren
24 februari 2015 · 95 Inlägg

Hej! är ny här på forumet och måste fråga vad ni experter tycker.
Det är så att jag har tillfälle att köpa en Bmw E30 318 coupe -88. Tyvärr så tickar motorn lite, vilket jag har förstått är ett vanligt fel på dessa.
I övrigt så känns bilen helt rätt, dvs den har dom snygga läder/galon dörrsidorna, svartgrå stolar, taklucka och normalt med rost (vad jag har sett iallafall).

Bilen kommer att behöva renoveras, måste byta vindruta, stötdämpare/fjädrar, värmepaket, en framlykta + en massa mer småfix men det är mindre viktigt.

Så frågan lyder: Är det värt att köpa ett sånt objekt eller är det dumt när motorn tickar?

Jag är inte gjord av pengar, och är drygt 16.5 år gammal.
Priset på bilen är sagt 3500:- men isåfall tänkte jag ju pruta såklart.

Tack på förhand!

BMW 318i "E30" (1988)
BMW 530i "E39" (2001)
Volvo 945 (1995)
GustafHolmgren
24 februari 2015 · 95 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
För det priset tycker jag det bara är att köra, vettiga E30 objekt växer inte på träd.

vad skulle du ha gett för bilen?smile

BMW 318i "E30" (1988)
BMW 530i "E39" (2001)
Volvo 945 (1995)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 februari 2015 · 7 228 Inlägg

3500 känns som ett riktigt bra pris smile dock får du ju räkna med ett motorbyte... jag hade inte lagt ner tid och pengar på motorn som sitter i

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
GustafHolmgren
24 februari 2015 · 95 Inlägg

CHEEVA skrev:
3500 känns som ett riktigt bra pris smile dock får du ju räkna med ett motorbyte... jag hade inte lagt ner tid och pengar på motorn som sitter i

Ja, så har jag också tänkt, men jag hade helst velat ha en "bolt on" motor, finns en på blocket just nu, för 20k... hmm

Volvo 945 (1995)
BMW 318i "E30" (1988)
BMW 530i "E39" (2001)
Rquired Allmänt envis
24 februari 2015 · 12 512 Inlägg

Vet du om motorn har 105 eller 113Hk? 1988 var ett övergångsår och beroende på vilken effekt är det antingen den klassiska M10 som håller väl även om misskötsel kan leda till ett tickande ljud, underhållsfri kamkedja är en annan fördel. Den nyare och något starkare M40 har problem med topplocket vilket tär på kamaxel och kamrem, remmen bör bytas med 4.000mils intervall och sliten kamaxeln märks på ett tickande eller med tiden knackande ljud.

Men en knackande M40 kastar inte in handduken med en gång, de kan låta rätt illa men ändå ha många mil kvar att ge. Så länge motorn går som den ska och inte hörs på en kilometers håll bör du ha en grund att stå på, 3.500:- känns som ett okej pris.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
GustafHolmgren
25 februari 2015 · 95 Inlägg

Rquired skrev:
Vet du om motorn har 105 eller 113Hk? 1988 var ett övergångsår och beroende på vilken effekt är det antingen den klassiska M10 som håller väl även om misskötsel kan leda till ett tickande ljud, underhållsfri kamkedja är en annan fördel. Den nyare och något starkare M40 har problem med topplocket vilket tär på kamaxel och kamrem, remmen bör bytas med 4.000mils intervall och sliten kamaxeln märks på ett tickande eller med tiden knackande ljud.

Men en knackande M40 kastar inte in handduken med en gång, de kan låta rätt illa men ändå ha många mil kvar att ge. Så länge motorn går som den ska och inte hörs på en kilometers håll bör du ha en grund att stå på, 3.500:- känns som ett okej pris.

Motorn är på 113hk, och han som äger den har bytt (enligt han själv) kamaxel och kamrem vid 27000 mil och i nuläget har den gått ca 32000. Då borde det vara dags för renovering?

Det är så att farsan ägde just den här bilen mellan -89 och -96. När han köpte den hade den gått ca 5000 mil (som tjänstebil) och kamaxeln packade ihop vid 9000 mil. Då blev det motorrenovering på BMWs verkstad. Efter det så vet jag inte av någon mer renovering, fram till 27000 mil. Det kan ha varit många som har lagt tassarna i den där motorn tongue

Enligt ägaren så ska bilen ticka "lite", men sen vet man ju inte hur ljudkänslig vissa är...

BMW 318i "E30" (1988)
BMW 530i "E39" (2001)
Volvo 945 (1995)
SportPilot Ubåtsingenjör
25 februari 2015 · 7 228 Inlägg

GustafHolmgren skrev:

Rquired skrev:
Vet du om motorn har 105 eller 113Hk? 1988 var ett övergångsår och beroende på vilken effekt är det antingen den klassiska M10 som håller väl även om misskötsel kan leda till ett tickande ljud, underhållsfri kamkedja är en annan fördel. Den nyare och något starkare M40 har problem med topplocket vilket tär på kamaxel och kamrem, remmen bör bytas med 4.000mils intervall och sliten kamaxeln märks på ett tickande eller med tiden knackande ljud.

Men en knackande M40 kastar inte in handduken med en gång, de kan låta rätt illa men ändå ha många mil kvar att ge. Så länge motorn går som den ska och inte hörs på en kilometers håll bör du ha en grund att stå på, 3.500:- känns som ett okej pris.

Motorn är på 113hk, och han som äger den har bytt (enligt han själv) kamaxel och kamrem vid 27000 mil och i nuläget har den gått ca 32000. Då borde det vara dags för renovering?

Det är så att farsan ägde just den här bilen mellan -89 och -96. När han köpte den hade den gått ca 5000 mil (som tjänstebil) och kamaxeln packade ihop vid 9000 mil. Då blev det motorrenovering på BMWs verkstad. Efter det så vet jag inte av någon mer renovering, fram till 27000 mil. Det kan ha varit många som har lagt tassarna i den där motorn tongue

Enligt ägaren så ska bilen ticka "lite", men sen vet man ju inte hur ljudkänslig vissa är...

Har din far ägt just den bilen tidigare så finns det ju inget att fundera på smile Bara till att handla !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
GustafHolmgren
25 februari 2015 · 95 Inlägg

CHEEVA skrev:

GustafHolmgren skrev:

Rquired skrev:
Vet du om motorn har 105 eller 113Hk? 1988 var ett övergångsår och beroende på vilken effekt är det antingen den klassiska M10 som håller väl även om misskötsel kan leda till ett tickande ljud, underhållsfri kamkedja är en annan fördel. Den nyare och något starkare M40 har problem med topplocket vilket tär på kamaxel och kamrem, remmen bör bytas med 4.000mils intervall och sliten kamaxeln märks på ett tickande eller med tiden knackande ljud.

Men en knackande M40 kastar inte in handduken med en gång, de kan låta rätt illa men ändå ha många mil kvar att ge. Så länge motorn går som den ska och inte hörs på en kilometers håll bör du ha en grund att stå på, 3.500:- känns som ett okej pris.

Motorn är på 113hk, och han som äger den har bytt (enligt han själv) kamaxel och kamrem vid 27000 mil och i nuläget har den gått ca 32000. Då borde det vara dags för renovering?

Det är så att farsan ägde just den här bilen mellan -89 och -96. När han köpte den hade den gått ca 5000 mil (som tjänstebil) och kamaxeln packade ihop vid 9000 mil. Då blev det motorrenovering på BMWs verkstad. Efter det så vet jag inte av någon mer renovering, fram till 27000 mil. Det kan ha varit många som har lagt tassarna i den där motorn tongue

Enligt ägaren så ska bilen ticka "lite", men sen vet man ju inte hur ljudkänslig vissa är...

Har din far ägt just den bilen tidigare så finns det ju inget att fundera på smile Bara till att handla !

Hahah jo, det hade ju varit kul att ge liv i den igen! smile

BMW 530i "E39" (2001)
Volvo 945 (1995)
BMW 318i "E30" (1988)
Rquired Allmänt envis
27 februari 2015 · 12 512 Inlägg

GustafHolmgren skrev:

Rquired skrev:
Vet du om motorn har 105 eller 113Hk? 1988 var ett övergångsår och beroende på vilken effekt är det antingen den klassiska M10 som håller väl även om misskötsel kan leda till ett tickande ljud, underhållsfri kamkedja är en annan fördel. Den nyare och något starkare M40 har problem med topplocket vilket tär på kamaxel och kamrem, remmen bör bytas med 4.000mils intervall och sliten kamaxeln märks på ett tickande eller med tiden knackande ljud.

Men en knackande M40 kastar inte in handduken med en gång, de kan låta rätt illa men ändå ha många mil kvar att ge. Så länge motorn går som den ska och inte hörs på en kilometers håll bör du ha en grund att stå på, 3.500:- känns som ett okej pris.

Motorn är på 113hk, och han som äger den har bytt (enligt han själv) kamaxel och kamrem vid 27000 mil och i nuläget har den gått ca 32000. Då borde det vara dags för renovering?

Det är så att farsan ägde just den här bilen mellan -89 och -96. När han köpte den hade den gått ca 5000 mil (som tjänstebil) och kamaxeln packade ihop vid 9000 mil. Då blev det motorrenovering på BMWs verkstad. Efter det så vet jag inte av någon mer renovering, fram till 27000 mil. Det kan ha varit många som har lagt tassarna i den där motorn tongue

Enligt ägaren så ska bilen ticka "lite", men sen vet man ju inte hur ljudkänslig vissa är...

Om den renoverades för 5.000mil sedan bör det inte vara någon fara med motorn men dess kamrem bör bytas omgående om den inte varit bytt sedan dess eller om den har stått, max fyra år mellan bytena men mindre vid stillestånd. Har din far ägt bilen hade jag känt att historien vägt tungt och om det inte finns några varningstecken som väger tyngre blir det en rolig förstabil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
GustafHolmgren
27 februari 2015 · 95 Inlägg

Rquired skrev:

GustafHolmgren skrev:

Rquired skrev:
Vet du om motorn har 105 eller 113Hk? 1988 var ett övergångsår och beroende på vilken effekt är det antingen den klassiska M10 som håller väl även om misskötsel kan leda till ett tickande ljud, underhållsfri kamkedja är en annan fördel. Den nyare och något starkare M40 har problem med topplocket vilket tär på kamaxel och kamrem, remmen bör bytas med 4.000mils intervall och sliten kamaxeln märks på ett tickande eller med tiden knackande ljud.

Men en knackande M40 kastar inte in handduken med en gång, de kan låta rätt illa men ändå ha många mil kvar att ge. Så länge motorn går som den ska och inte hörs på en kilometers håll bör du ha en grund att stå på, 3.500:- känns som ett okej pris.

Motorn är på 113hk, och han som äger den har bytt (enligt han själv) kamaxel och kamrem vid 27000 mil och i nuläget har den gått ca 32000. Då borde det vara dags för renovering?

Det är så att farsan ägde just den här bilen mellan -89 och -96. När han köpte den hade den gått ca 5000 mil (som tjänstebil) och kamaxeln packade ihop vid 9000 mil. Då blev det motorrenovering på BMWs verkstad. Efter det så vet jag inte av någon mer renovering, fram till 27000 mil. Det kan ha varit många som har lagt tassarna i den där motorn tongue

Enligt ägaren så ska bilen ticka "lite", men sen vet man ju inte hur ljudkänslig vissa är...

Om den renoverades för 5.000mil sedan bör det inte vara någon fara med motorn men dess kamrem bör bytas omgående om den inte varit bytt sedan dess eller om den har stått, max fyra år mellan bytena men mindre vid stillestånd. Har din far ägt bilen hade jag känt att historien vägt tungt och om det inte finns några varningstecken som väger tyngre blir det en rolig förstabil.

Om ett motorbyte skulle bli aktuellt, typ att jag köper en 320 motor från en E36a, vad kan det kosta isåfall? Drivlina motor osv... Hela skiten smile

Och en E28 528i, vad har ni för erfarenhet av dom, bra bil eller? Några kända fel? Årsmodell 1986.

Volvo 945 (1995)
BMW 318i "E30" (1988)
BMW 530i "E39" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
27 februari 2015 · 7 228 Inlägg

GustafHolmgren skrev:

Rquired skrev:

GustafHolmgren skrev:

Motorn är på 113hk, och han som äger den har bytt (enligt han själv) kamaxel och kamrem vid 27000 mil och i nuläget har den gått ca 32000. Då borde det vara dags för renovering?

Det är så att farsan ägde just den här bilen mellan -89 och -96. När han köpte den hade den gått ca 5000 mil (som tjänstebil) och kamaxeln packade ihop vid 9000 mil. Då blev det motorrenovering på BMWs verkstad. Efter det så vet jag inte av någon mer renovering, fram till 27000 mil. Det kan ha varit många som har lagt tassarna i den där motorn tongue

Enligt ägaren så ska bilen ticka "lite", men sen vet man ju inte hur ljudkänslig vissa är...

Om den renoverades för 5.000mil sedan bör det inte vara någon fara med motorn men dess kamrem bör bytas omgående om den inte varit bytt sedan dess eller om den har stått, max fyra år mellan bytena men mindre vid stillestånd. Har din far ägt bilen hade jag känt att historien vägt tungt och om det inte finns några varningstecken som väger tyngre blir det en rolig förstabil.

Om ett motorbyte skulle bli aktuellt, typ att jag köper en 320 motor från en E36a, vad kan det kosta isåfall? Drivlina motor osv... Hela skiten smile

Och en E28 528i, vad har ni för erfarenhet av dom, bra bil eller? Några kända fel? Årsmodell 1986.

omöjligt att svara på vad kostnaden blir .. allt mellan 1500-10 000
men blir det dags för motorbyte hade jag satsat på en 318is maskin smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
phiiim
28 februari 2015 · 116 Inlägg

Mitt tips som första bil. Köp kör till det rasar, byt till en beg org. motor eller sälj vidare eller icke önskvärt skrota...
Om uppgradering av motor redan är i tankarna så köp 528 som du verkar kunna köpa? Annars köp en 320 med "dålig motor" och byt sedan till en 325 motor. Så slipper du allt krångel med reg.bes...

BMW 325 (2005)
BMW 116i (2015)
BMW 135i (2008)
GustafHolmgren
1 mars 2015 · 95 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Håller med CHEEVA, 318is maskinen(M42B18) är riktigt trevlig, hade en sån i min. Kamkedja på den med vilket är najs! 136 hk och väger inte så farligt mycket, turbo-konvertera och du har lätt över 200 hk wink

(Turbo går att montera på och regga i samband med konvertering till E85)

Vart får man tag på såna motorer då? Jag har inte så stor budget pch tänker inte turbokonvertera då plånboken inte tillåter det wink
Men om jag ska byta motor så ska jag ha en "vanlig" motor, som funkar smile

BMW 318i "E30" (1988)
BMW 530i "E39" (2001)
Volvo 945 (1995)
GustafHolmgren
1 mars 2015 · 95 Inlägg

phiiim skrev:
Mitt tips som första bil. Köp kör till det rasar, byt till en beg org. motor eller sälj vidare eller icke önskvärt skrota...
Om uppgradering av motor redan är i tankarna så köp 528 som du verkar kunna köpa? Annars köp en 320 med "dålig motor" och byt sedan till en 325 motor. Så slipper du allt krångel med reg.bes...

Jag vill helst inte byta motor, utan jag vill ha en bil som funkar smile
Så jag tänker inte byta motor "bara för att", utan endast nödfall tongue

Kan eventuellt köpa en E28 528i så då är alla hk välkomna, såklart smile
Nån som har erfarenhet av E28an?

BMW 530i "E39" (2001)
BMW 318i "E30" (1988)
Volvo 945 (1995)
DKSS
1 mars 2015 · 67 Inlägg

Jag är ute efter ett e30 projekt jag med letar rätt ofta men ofta när jag ringer har den redan blivit såld

GustafHolmgren
1 mars 2015 · 95 Inlägg

DKSS skrev:
Jag är ute efter ett e30 projekt jag med letar rätt ofta men ofta när jag ringer har den redan blivit såld

Haha ja, så är det för mig med! hmm

Volvo 945 (1995)
BMW 318i "E30" (1988)
BMW 530i "E39" (2001)
DKSS
1 mars 2015 · 67 Inlägg

Vet en som har en touring utan motor o låda men såld på sedan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang