Köpråd: 6- eller 7-sitsig bil för 40-80.000:-

Swedenrockers Living life on two wheels.....
28 februari 2015 · 835 Inlägg

Skapar tråden för att hjälpa min bror.
Han söker en minst 6-sitsig bil då han träffat ny kärlek och blivit med två bonusbarn, vilket gör att han behöver 'ny' bil.
Önskemål :
Separata stolar på alla platser.
Möjlighet att ta ur valfria stolar.
Bränslesnål.
Gärna automat.
Bra utrymmen både för människor och last.

Alla parametrar är väl egentligen relativa, men om vi börjar med förslag på vad som finns på marknaden och sedan kan vi diskutera specifika modeller efter vad han tycker verkar uppfylla önskemålen.
Bilar han funderat på:
Citroën C8
Mitsubishi Grandis
Peugeot 807

Ska se om han kan bli medlem själv här så blir det lättare.

Så om vi börjar med förslag på 6- eller 7-sitsiga bilar och tar det därifrån.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Peter_5565
28 februari 2015 · 326 Inlägg

Eftersom han kan tänka sig en Cittra så skulle jag nog tipsa om C4 Grand Picasso. Mycket bättre bil än C8 som jag förstår det.

Senast redigerat av Peter_5565 (28 februari 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
28 februari 2015 · 7 228 Inlägg
Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Riccardo
28 februari 2015 · 237 Inlägg

Jag har en Opel Zafira 7sitsig i Spanien. Det är 2,2 år2007 och är sjukt nöjd med den MvhRiccardo

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
666_Beast
28 februari 2015 · 1 863 Inlägg

Ford S-Max, går att få en runt 05-06 för dom pengarna.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Swedenrockers Living life on two wheels.....
2 mars 2015 · 835 Inlägg

Får tacka för alla svar till att börja med.
Han har kikat på en C4 Grand Picasso och där tycker han att stolssystemet är alldeles för komplicerat eller på nåt sätt för bökigt att hantera så den går bort.

Peter_5565 skrev:
Eftersom han kan tänka sig en Cittra så skulle jag nog tipsa om C4 Grand Picasso. Mycket bättre bil än C8 som jag förstår det.

Touranen är för liten, det blir för lite bagageutrymme kvar med sex säten. Ska de åka iväg nånstans med packning så blir det takbox eller släp till och det vill han inte ha.

CHEEVA skrev:
http://www.blocket.se/kronoberg/Volkswagen_Touran_2_0_TDI__140hk__7_SITS_AUT_58946825.htm?ca=23_8&w=2

En multivan är schysst men det går inte ihop sig med miltalet, han vill undvika en bil med mer än 15000 mil på mätaren och det är nog en svår ekvation med det satta maxpriset. Finns den med separata säten?

CHEEVA skrev:
lite större

http://www.blocket.se/helsingborg/Vw_ca … _8&w=2

Av nån anledning så vill han undvika Opel p,g.a att han hört att de är dyra i reservdelar. Ligger det någon sanning i det, du kanske vet?

Riccardo skrev:
Jag har en Opel Zafira 7sitsig i Spanien. Det är 2,2 år2007 och är sjukt nöjd med den MvhRiccardo

S-max har han kikat på, dock inte provkört. Jag letade reda på ett test åt honom och han blev faktiskt intresserad av den, till skillnad från när han såg den hos bilhandlaren.

666_Beast skrev:
Ford S-Max, går att få en runt 05-06 för dom pengarna.

Mitsubishi Grandis tycker han är intressant, någon som har erfarenheter av dessa?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
Presidento Of World
2 mars 2015 · 3 324 Inlägg

Opel är ju as billiga i reservdelar. inte dyrare än te.x ford eller volvo om inte billigare.

Zafira har jag hört gott om!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Evildan
2 mars 2015 ·

Toyota Previa?
Ingen MPV har särskilt mycket bagageutrymme med tredje raden på plats utan då är det "buss" som krävs.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2015 · 17 470 Inlägg

Evildan skrev:
Toyota Previa?
Ingen MPV har särskilt mycket bagageutrymme med tredje raden på plats utan då är det "buss" som krävs.

Toyota Avensis Verso? Min ex-fru har en sådan och nu har hon även skaffat 2 ungar till utöver de 3 vi redan har... Så de är ju 7 pers och lyckas få in hela gänget i denna. Hon är nöjd med den.

Opel Vivaro? Hade en sådan 2008 som tjänstebil pga pendling till Stockholm 53 mil bort och ofta var vi 8 pers i den. Mycket trevlig att köra! Mycket buss över den men låg gott på vägen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Nu behöver ingen idiotförklara mig. Hade jag haft behovet av så många sittplatser hade jag köpt en gammal taxi limousine. Givetvis inte en 740 som varit pilsnerbil i 10 år utan en i mycket gott skick. Tex Volvo 960 eller s80. Bara en kul variant av förslag.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2015 · 17 470 Inlägg

DiwraZ skrev:
Nu behöver ingen idiotförklara mig. Hade jag haft behovet av så många sittplatser hade jag köpt en gammal taxi limousine. Givetvis inte en 740 som varit pilsnerbil i 10 år utan en i mycket gott skick. Tex Volvo 960 eller s80. Bara en kul variant av förslag.

Tja, iden är god. En S80 limo, trevligt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Tumbleweed
3 mars 2015 · 1 711 Inlägg

Limo lät bra!!
om inget kan jag rekommendera Toyota Previa 00 uppåt

Evildan
3 mars 2015 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Toyota Previa?
Ingen MPV har särskilt mycket bagageutrymme med tredje raden på plats utan då är det "buss" som krävs.

Toyota Avensis Verso? Min ex-fru har en sådan och nu har hon även skaffat 2 ungar till utöver de 3 vi redan har... Så de är ju 7 pers och lyckas få in hela gänget i denna. Hon är nöjd med den.

Opel Vivaro? Hade en sådan 2008 som tjänstebil pga pendling till Stockholm 53 mil bort och ofta var vi 8 pers i den. Mycket trevlig att köra! Mycket buss över den men låg gott på vägen.

Avensisen är kanon, bästa Taxi jag kört med personbilsmått, kan ställa in en rollator i bagaget och dörrarna öppnar generöst. Finns egentligen bara ett problem med dom...försäljningen i Sverige lades ned 2006. mad

Evildan
3 mars 2015 ·

DiwraZ skrev:
Nu behöver ingen idiotförklara mig. Hade jag haft behovet av så många sittplatser hade jag köpt en gammal taxi limousine. Givetvis inte en 740 som varit pilsnerbil i 10 år utan en i mycket gott skick. Tex Volvo 960 eller s80. Bara en kul variant av förslag.

Det löste du gott själv med inlägget. wink





Kanske kul som leksak att nyttja emellanåt men fullständigt värdelöst som bruksbil då parkera i en vanlig ruta på stormarknaden är omöjligt, ställa bilen i ett ordinärt garage, fickparkera på stan, tvätta bilen i automattvätt eller i en GDS likaså.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
3 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:
Nu behöver ingen idiotförklara mig. Hade jag haft behovet av så många sittplatser hade jag köpt en gammal taxi limousine. Givetvis inte en 740 som varit pilsnerbil i 10 år utan en i mycket gott skick. Tex Volvo 960 eller s80. Bara en kul variant av förslag.

Det löste du gott själv med inlägget. wink





Kanske kul som leksak att nyttja emellanåt men fullständigt värdelöst som bruksbil då parkera i en vanlig ruta på stormarknaden är omöjligt, ställa bilen i ett ordinärt garage, fickparkera på stan, tvätta bilen i automattvätt eller i en GDS likaså.

Fast NÄÄ!! Jag har använt limo som brukis. Man får in alla hjul i en vanlig ruta. Fickparkera är inte värre än med en vanlig minibuss. Men jag har väl den läggningen att jag inte ser de nackdelar du ser. Men men...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Riccardo
3 mars 2015 · 237 Inlägg

Som sagt Opels reservdelar är mkt billiga!

Porsche 992 Carrera S "Bubblan" (2019)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 mars 2015 · 17 470 Inlägg

DiwraZ skrev:

Evildan skrev:

DiwraZ skrev:
Nu behöver ingen idiotförklara mig. Hade jag haft behovet av så många sittplatser hade jag köpt en gammal taxi limousine. Givetvis inte en 740 som varit pilsnerbil i 10 år utan en i mycket gott skick. Tex Volvo 960 eller s80. Bara en kul variant av förslag.

Det löste du gott själv med inlägget. wink





Kanske kul som leksak att nyttja emellanåt men fullständigt värdelöst som bruksbil då parkera i en vanlig ruta på stormarknaden är omöjligt, ställa bilen i ett ordinärt garage, fickparkera på stan, tvätta bilen i automattvätt eller i en GDS likaså.

Fast NÄÄ!! Jag har använt limo som brukis. Man får in alla hjul i en vanlig ruta. Fickparkera är inte värre än med en vanlig minibuss. Men jag har väl den läggningen att jag inte ser de nackdelar du ser. Men men...

HAHAHA! EVILDAN kan inte köra bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sverkera
4 mars 2015 · 564 Inlägg

Chrysler Grand Voyager eller Chevrolet Uplander

Tumbleweed
4 mars 2015 · 1 711 Inlägg

Det problemet får man men en stretch limo, men inte en Volvo limo.
dom är enligt mig underskattade.
go for limo :-)

Grand_voyager The Ultimate Climax Route
4 mars 2015 · 419 Inlägg

sverkera skrev:
Chrysler Grand Voyager eller Chevrolet Uplander

Självklart Chrysler Grand Voyager med lilla motorn och bränsle snålt så  går det att lasta extremt mkt i den också. Reserv delar billiga lätt att mecka med.

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang