VW golf 5 Gti stereo problem!

Ponnytrav
3 november 2013 · 98 Inlägg

Tjenare! Var och köpte mig en Gti idag! Skulle sätta i en dubbel din stereo av märket pioneer! Har canbus anslutningen och ISO kontakten, men får inte stereon att stänga av sig när man stänger av tändningen, har provat alla möjliga kopplingar, gul-gul, gul-röd osv. Men får det inte att funka. Den bilen stereon satt i hade en röd kabel som kom från tändningslåset nånstans, någon som vet någon smidig och bra kabel att koppla in sig på? Eller har någon annan bra ide? Mvh

Timmyboy hellaflush!
3 november 2013 · 1 266 Inlägg

Jag drog en seperat kabel från obd uttaget som får spänning när du vrider om tändningen. :-)

Ponnytrav
3 november 2013 · 98 Inlägg

Timmyboy skrev:
Jag drog en seperat kabel från obd uttaget som får spänning när du vrider om tändningen. :-)

Med en säkring då också?

mb_pucken
3 november 2013 · 5 087 Inlägg

Har du en lika grov eller grövre kabel från obd uttaget behöver du ej säkring då kabeln redan är avsäkrad smile men en extra säkring skadar inte smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Fjong
3 november 2013 · 1 494 Inlägg

Problemet med att den inte stänger av sig när man vrider av tändingen är att en/två kablar ska byta plats i ISO kopplingen om jag inte har fel. Det finns en ''utgång'' i ISOn som ger konstant ström och en som bara ger ström med tändning på smile

Ponnytrav
4 november 2013 · 98 Inlägg

Vadå grövre kabel från obd? Sitter det någon kabel till övers där att koppla in sig på? Har du någon bild på hur du gjort?

Hehe ja men frågan är vilka två man ska skifta plats på :p

Carl7
4 november 2013 · 403 Inlägg

Ponnytrav skrev:
Hehe ja men frågan är vilka två man ska skifta plats på :p

http://www.nexxia.co.uk/images/ISO_wiring.jpg

Stift A-4 ska ha konstant ström, brukar vara gul.
Stift A-7 är till tändningen. Det är för att den ska starta när du vrider på nycklen. Går att ha konstant fast då kommer stereon allt ha ström och då måste stänga av manuellt. Brukar vara röd.

Har du möjlighet mät upp allt med en multimeter.

Vet inte hur det är idag, fungerar det inte alls? Testa då att ha konstant ström på på a-4 och a-7

Ponnytrav
4 november 2013 · 98 Inlägg

Grejen är att stereon är på hela tiden när jag kopplar röd-röd och gul-gul, och eftersom det är en navigotor stereo så går den ej att stänga av manuellt heller: /. Men om jag då kopplar röd till gul på båda borde det ju funka isåfall?

DJchaoz
4 november 2013 · 181 Inlägg

Nu kanske jag tänker fel och nog för du testat, men ni snackar om att slå av tändingen och stereon stängs inte av... jag har bara haft v.a.g bilar upp till 2002. Men ingen av de så har stereon stängts av när jag slår av tändning. Däremot när nyckeln tas ur... detta har väl du provat?:-)

Nissan 200sx S14A "Reaper" (1998)
Ponnytrav
4 november 2013 · 98 Inlägg

DJchaoz skrev:
Nu kanske jag tänker fel och nog för du testat, men ni snackar om att slå av tändingen och stereon stängs inte av... jag har bara haft v.a.g bilar upp till 2002. Men ingen av de så har stereon stängts av när jag slår av tändning. Däremot när nyckeln tas ur... detta har väl du provat?:-)

Yes det har jag provat wink

Carl7
4 november 2013 · 403 Inlägg

Ponnytrav skrev:
Grejen är att stereon är på hela tiden när jag kopplar röd-röd och gul-gul, och eftersom det är en navigotor stereo så går den ej att stänga av manuellt heller: /. Men om jag då kopplar röd till gul på båda borde det ju funka isåfall?

Var väl trött igår, men på och av styrs troligtvis av canbus.

Vad har du för iso-apapter? För har för mig att det sitter quadlock i golf 5.

Timol
4 november 2013 · 358 Inlägg

Carl7 skrev:
Vad har du för iso-apapter? För har för mig att det sitter quadlock i golf 5.

Yes, det är Quadlock. På adaptrar utan Canbus-avkodning måste man dra en egen kabel för på/ avslag.

Jag använder denna adapter med Canbus i min Golf.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … skoda.html

Timmyboy hellaflush!
4 november 2013 · 1 266 Inlägg

använde ej säkring. Funkade klockrent .

Presidento Of World
28 februari 2015 · 3 328 Inlägg

väcker liv i gammal tråd;

har en golf 5 -03 eller -04 (osäker justnu) utan någon extra utrustning ang stereo delen ingen multiratt ingen skärm i mätarhuset som visar radio info ellernåt en vanlig rcd300 tråkig sådan

Måste det krånglas mycket för att koppla in en vanlig usb-aux-bluetooth stereo osv? ingen gps osv. har bara högtalare fram inga bak..

såg att det fanns en sådan på Ebay.de http://www.ebay.de/itm/ISO-Radio-Adapte … 3ef99d5076

kan det funka? jag överlever med att den inte startar/stänger av på nyckel

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cupra_
28 februari 2015 ·

opel_vectra_gts skrev:
väcker liv i gammal tråd;

har en golf 5 -03 eller -04 (osäker justnu) utan någon extra utrustning ang stereo delen ingen multiratt ingen skärm i mätarhuset som visar radio info ellernåt en vanlig rcd300 tråkig sådan

Måste det krånglas mycket för att koppla in en vanlig usb-aux-bluetooth stereo osv? ingen gps osv. har bara högtalare fram inga bak..

såg att det fanns en sådan på Ebay.de http://www.ebay.de/itm/ISO-Radio-Adapte … 3ef99d5076

kan det funka? jag överlever med att den inte startar/stänger av på nyckel

Japp, borde funka utan större problem. Eller så köper du en universal iso på biltema för typ 30spänn och skarvar på själv. smile

Presidento Of World
28 februari 2015 · 3 328 Inlägg

Deception skrev:

opel_vectra_gts skrev:
väcker liv i gammal tråd;

har en golf 5 -03 eller -04 (osäker justnu) utan någon extra utrustning ang stereo delen ingen multiratt ingen skärm i mätarhuset som visar radio info ellernåt en vanlig rcd300 tråkig sådan

Måste det krånglas mycket för att koppla in en vanlig usb-aux-bluetooth stereo osv? ingen gps osv. har bara högtalare fram inga bak..

såg att det fanns en sådan på Ebay.de http://www.ebay.de/itm/ISO-Radio-Adapte … 3ef99d5076

kan det funka? jag överlever med att den inte startar/stänger av på nyckel

Japp, borde funka utan större problem. Eller så köper du en universal iso på biltema för typ 30spänn och skarvar på själv. smile

ja men det orkar jag inte wink kommer jag kunna stänga av/sätta på manuellt med den där?

orkar verkligen inte med original radion D: Haha..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Cupra_
28 februari 2015 ·

Jag har haft en sån där adapter på en nyare bil, (07) och då fungerade det problemfritt I alla fall. Har du tagit ut din stereo och dubbelkollat så det är rätt så bör det funka.

Presidento Of World
28 februari 2015 · 3 328 Inlägg

Deception skrev:
Jag har haft en sån där adapter på en nyare bil, (07) och då fungerade det problemfritt I alla fall. Har du tagit ut din stereo och dubbelkollat så det är rätt så bör det funka.

inte gjort det än men det skall göras..helst igår men haft problem med bromsar.. (Ovanlig på en sån..inte tydligen tongue )

ska ju förstås kolla och testa värt typ 100kr ändå så hehe!

Tack för hjälpen!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
it_mutt Avstängd
28 februari 2015 · 10 388 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
väcker liv i gammal tråd;

har en golf 5 -03 eller -04 (osäker justnu) utan någon extra utrustning ang stereo delen ingen multiratt ingen skärm i mätarhuset som visar radio info ellernåt en vanlig rcd300 tråkig sådan

Måste det krånglas mycket för att koppla in en vanlig usb-aux-bluetooth stereo osv? ingen gps osv. har bara högtalare fram inga bak..

såg att det fanns en sådan på Ebay.de http://www.ebay.de/itm/ISO-Radio-Adapte … 3ef99d5076

kan det funka? jag överlever med att den inte startar/stänger av på nyckel

Du har redan en stereo? Annars kunde kanske en usb/sd/aux/bt-adapter till originalstereon vara något?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
1 mars 2015 · 3 328 Inlägg

it_mutt skrev:

opel_vectra_gts skrev:
väcker liv i gammal tråd;

har en golf 5 -03 eller -04 (osäker justnu) utan någon extra utrustning ang stereo delen ingen multiratt ingen skärm i mätarhuset som visar radio info ellernåt en vanlig rcd300 tråkig sådan

Måste det krånglas mycket för att koppla in en vanlig usb-aux-bluetooth stereo osv? ingen gps osv. har bara högtalare fram inga bak..

såg att det fanns en sådan på Ebay.de http://www.ebay.de/itm/ISO-Radio-Adapte … 3ef99d5076

kan det funka? jag överlever med att den inte startar/stänger av på nyckel

Du har redan en stereo? Annars kunde kanske en usb/sd/aux/bt-adapter till originalstereon vara något?

finns ingen adapter till denna snik-varianten

men gjorde bytet och det verkar funka typ. får se om den drar ström..

tog konstant ström från cigg-uttaget

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang