Volvo 850 t5 laddtryck

St3rn3r
20 februari 2015 · 8 Inlägg

hallå Garaget,

blev sugen på att chippa bilen till steg2, och så blev det också.

men efter chipningen så så kändes laddtrycket jäkligt konstigt, när man drar full gas så känns de som turbon inte vill, men om man släpper bara lite på gasen så går den som vanligt och accelerar bättre då.

har klurat på om de kan vara en vakuumslang? annars har jag ingen aning vad de kan vara

Tack på förhand smile

Fekzen
1 mars 2015 · 181 Inlägg

Jag skulle mäta för att veta, tex mät laddtryck. Testa att trycksätta systemet med en garagekompressor så ser du på laddtrycksmätaren om systemet orkar hålla tex 1,2 bar utan att det pyser ut någonstans.

Finns lite allt möjligt det kan vara, tex kan det vara att den som gjort programmet har vart lite för hungrig på fullgas anrikningen och då går du för fett precis när du håller full gas - men har bra blandning när du håller 90 % gas och då skulle det bli ungefär som du beskriver. För att ta reda på om det är så , då behöver du mäta med bredbandslambda och se vilken blandning du har. Bara att jämföra skillnaden när den går bra jämfört med när den går dåligt. Och om det visar sig att du får för fet blandning så är det tillbaka och be den som programmerat chipet att göra om det.

Med vänlig hälsning//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Neweka Titta gärna in på mitt 850 T5 projekt!
20 mars 2015 · 47 Inlägg

Hade samma problem på min 850 T5, visade sig vara magnetventilen. Tog bort den och bytte till en pysventil. Nu går den som ett skott igen.

Volvo V70 2,4D "Simply Clean" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang