V70 -99 med ETS-problem efter motortvätt

cars4ever
17 februari 2015 · 834 Inlägg

Är det någon som vet om en motortvätt skulle kunna en ETS-lampa som inte slocknar på en V70-99 eller om felet bara råkade uppstå efteråt?
Vet att det är väldigt vanligt med ETS-problem på den modellen. roll
Direkt efter motortvätten fungerade bilen som den skulle och även nästa dag men sen....

Började komma varningstecken som att den inte gick rätt på tomgång eller svarade på gasen riktigt som vanligt.
Nu startar den men dör nästan på en gång, den korta stunden den är igång låter allt korrekt.
Bilen har ett spjäll med en gul etikett vilket antyder att gasspjället redan har blivit utbytt någon gång tidigare.
Har också kollat efter vacumläckor men det verkar ok.

Testade ett annat spjäll men från en -01 men det funkade inte alls, startade en gång och sen ville den inte ens starta.

Just nu har bilen fått tillbaka originalspjället, hör att spjället reagerar när man slår på tändningen och efter en liten stund hörs ett ljud från spjället men ETS lampan slocknar inte vilket den såvitt jag vet borde göra i det läget.

Någon som har något kreativt tips?

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
C-Magnusson
17 februari 2015 · 125 Inlägg

cars4ever skrev:
Är det någon som vet om en motortvätt skulle kunna en ETS-lampa som inte slocknar på en V70-99 eller om felet bara råkade uppstå efteråt?
Vet att det är väldigt vanligt med ETS-problem på den modellen. roll
Direkt efter motortvätten fungerade bilen som den skulle och även nästa dag men sen....

Började komma varningstecken som att den inte gick rätt på tomgång eller svarade på gasen riktigt som vanligt.
Nu startar den men dör nästan på en gång, den korta stunden den är igång låter allt korrekt.
Bilen har ett spjäll med en gul etikett vilket antyder att gasspjället redan har blivit utbytt någon gång tidigare.
Har också kollat efter vacumläckor men det verkar ok.

Testade ett annat spjäll men från en -01 men det funkade inte alls, startade en gång och sen ville den inte ens starta.

Just nu har bilen fått tillbaka originalspjället, hör att spjället reagerar när man slår på tändningen och efter en liten stund hörs ett ljud från spjället men ETS lampan slocknar inte vilket den såvitt jag vet borde göra i det läget.

Någon som har något kreativt tips?

Du får väl läsa felkoder & se vad de säger, och sedan släcka felkoderna och köra ett tag och se ifall det lagras nya felkoder.

Volvo V70N 2.4D Classic "Familjebilen" (2008)
cars4ever
17 februari 2015 · 834 Inlägg

Har ett litet dilemma där, när bilen gav upp mitt ute i trafiken så fanns inga felkodsavläsare tillgängliga så testade även att lossa kontakten till gaspedalen.
Bilen var inte körbar då den redan då dog några sekunder efter start. Vid avläsning av felkoder så vidade den givetvis även en felkod på gaspedalen (jag lossade den medans motorn gick).

Efter nollningen av felkoderna så dök det dock inte upp några nya felkoder, inte just då iallafall.
Har ingen lysande motorlampa nu (vilket fanns innan nollningen)

Men

Bilen dör fortfarande ett par sekunder efter start så den är inte riktigt körbar.
ETS lampan borde slockna en stund efter att man vridit nyckeln till tändläge men det gör den inte, utan fortsätter att lysa.

Får väl antagligen bli en ny avläsning av ev felkoder innan jag gör något annat.

BMW 730iA "E32" (1988)
Saab 9-3 "Turbo" (2000)
Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Klevert
17 februari 2015 · 279 Inlägg

låter som det kan vara antennringen i låset (inte läst hela tråden) alt nyckel. testa med annan och se om det fungerar.
jag hade samma på en v70 -99 som hjälpte med att använda andra nyckeln

Volvo V70II (2016)
marcus80 Sir
17 februari 2015 · 935 Inlägg

Det är ju märkligt sen beter sig så om du har gula spjället.
Testa gör rent det och gör rent elkontakterna med elektronikrengörning. Dom gula brukar ju vara bättre?

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
18 februari 2015 · 834 Inlägg

Tackar för tipsen, har ingen möjlighet att läsa av felkoderna under vecka men ska kontrollera spjällhuset, göra rent kontakterna och ev testa en annan sensor till gaspedalen smile

marcus80 Sir
18 februari 2015 · 935 Inlägg

Synd du bor långt bort annars hade jag hjälp dig. Har iof en elm327 till Android liggandes wink

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
cars4ever
1 mars 2015 · 834 Inlägg

Då det inte fanns tillgång till Autocom liknande felkodsavläsare så fick det bli lite gammal hederlig felsökning istället.
Nu startade inte ens bilen varför det naturligt att kontrollera om den fick bensin. Testade att trycka på ventilen för att se om det sprutar ut bensin men det gjorde det inte.
Hm, hittade inget bränslerelä i bagagen eller vid de vanliga reläerna/säkringarna. Anslutningen till pumpen är dock ganska lätt att komma åt så den fick bli nästa steg. Visade sig att pumpen inte fick någon ström???
Efter lite googlande hittades var relät till bensinpumpen fanns.
Inga synliga fel men "lånade" relät från 855:an och vred om nyckeln.
Vips så lät det från bensinpumpen smile
Den startade inte direkt men kunde höra att den började tända till. Så vred om nyckeln upprepade gånger för att pumpen lättare skulle få upp trycket. Sen ett nytt startförsök och nu startade den smile
Ingen lysande ETS lampa heller smile

Lite snopet att det var ett så klassiskt fel som bränslerelät. Hade redan funderat på pumpen då den inte alltid lät när nyckeln vreds om men emellanåt gjorde den ju det. Ibland startade tom bilen men dog efter x sekunder.

Men men, nu fungerar bilen igen smile

Lärdomen får väl bli att inte dra förhastade slutsatser och lita för mycket på felkoder..... wink

marcus80 Sir
2 mars 2015 · 935 Inlägg

Vad skönt. Du får gärna komma och hitta felet i min om du vill.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang