Bmw 525tds startar inte

Danne8331
1 mars 2015 · 649 Inlägg

Hallåj, precis skruvat ihop bmwn, dessvärre startar den inte.

Har fått igång den en gång förr dock ingen tomgång å väldigt svårstartad.

Nu efter ja har skruvat dit generator, styrservo å satt dit en rem så startar den inte.
Med startgas så varvar den upp till ~2000rpm sedan dör.

Låter som den ska starta när som helst när man gnuggar startmotor men det gör den inte..
Rycker ja en returslang vid insuget så kommer det diesel å luft där ur.

Förpumpen verkar död men dieselpumpen ska väl suga ändä?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Mr_EmCom Med.lem
1 mars 2015 · 3 759 Inlägg

Kommer det soppa när du lossar rören uppe vid spridarna?
Gör det det så har det antigen med glödstiften eller pump inställningen att göra.

Har du ingen soppa till spridarna så öppnar inte pumpen, alt så finns det ingen soppa fram till den, men det går ju att handmata fram så det borde ej vara fallet..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Danne8331
1 mars 2015 · 649 Inlägg

Ska kolla det, kom en liiten stråla sen luft när ja lossa en returslang, då kommer det väl i rören å eller?
Startar till på startgas så då funkar väl glödstiften?
Vad menar du med att handmata?

Jag har monterar en backventil på slangen mellan pump å dieselfilter, är det rätt monterat?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Dannne11
1 mars 2015 · 412 Inlägg

Sätt dit en båt pump och pumpa fram soppan!
Funkar skit bra när pumpen där bak börjar ge sig eller när man kört soppa torsk!
Om du inte vill det så plåga liv i han en stund med startgas så suger han själv fram soppan tillslut.
Har du rör kamkedjan eller pumpen?

Danne8331
1 mars 2015 · 649 Inlägg

har stått med startgas och nött i säkert 5 timmar, vitryk kommer det. Det känns ju som att den skickar in diesel i fel sekund men startade ju iförut...

dragit slut på mitt nya 92amp bosch batteri 3 gånger + kört med startkablar nån timma, tror det inte kommer fungera faktiskt.

Pump har jag rört.

Jag köpte bilen med pumpen på sidan av, monterade den å annat jag behövde för ett startförsök och den startade efter 10minuter nötande på startmotorn, dock ingen tomgång.. Vågade inte blåsa ur den för jag hade ingen olja eller vatten i motorn.

Nu efter jag skruvat dit generator,servopump, satt dit backventil, bytt returslangar och skurit av AC-rem så startar den inte.

Mätte upp ström till pumpen bak, den största voltstyrkan jag fick ut var 6volt, ska det vara så?

Den har stått still i 1 år innan dess också om det hjälper

kamkedjan har jag inte rört mer än att ha skruvat dit pumpen på den.

EDIT:

Glömde tillägga att EGR röret fattas, betyder det att avgaserna smyger ut Innan turbon? Ska plugga det så fort jag får tid att bygga en plugg

Senast redigerat av Danne8331 (1 mars 2015)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Danne8331
1 mars 2015 · 649 Inlägg

Är det någon speciell indikatorklocka jag behöver eller fungerar vilken som helst? Skulle uppskatta en länk

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Dannne11
1 mars 2015 · 412 Inlägg

Låg både pump och motor i noll läge då när du skruvade dit pumpen...?
Och kanske inte så bra att nöta på starten i 10 min utan olja men starta borde den tycker man, Iaf om pumpen står rätt förhållandevis till motorn!
Varför var pumpen urtagen ens?

Danne8331
1 mars 2015 · 649 Inlägg

Pumpen går ju bara skruva dit på ett sätt? Sitter ju en kil i den.

Likaså med motorn väl? är ju ett hack i kamdrevet för pumpen, så länge ingen har lyft kedjan och flyttat  drevet så sitter det väl som det sitter?

styrservon skar ihop och börjades skruvas ner i delar för försäljning men jag köpte den istället.

Senast redigerat av Danne8331 (1 mars 2015)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Dannne11
1 mars 2015 · 412 Inlägg

Har man snurrat på pumpen så kan den ju vara något varv fel?
Har aldrig bytt pump men det är väl mycket som kan bli fel
Ring och snacka lite med dieselmeken. Han brukar kunna svara på frågor bara han har tid smile

Sen kan jag ha heeeeeeelt fel med det här men är det inte ovala hål på pumpen eller blocket? Bara något jag fick för mig men det kanske var någon annan motor

Danne8331
1 mars 2015 · 649 Inlägg

Njae de bör det inte kunna vara, har du kilen kl 12 och snurrar ett varv så är den ju fortfarande kl 12?

nä inte ovala hål, ställa in motorn behöver man väl bara göra om man vart bort med kamkedjan eler?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
fontheking5
1 mars 2015 · 825 Inlägg

Skulle börja med att lufta systemet ordenligt och sedan prova, eller kolla så det inte läcker in tjuvluft i systemet nånstans, dieslar startar ju inte om det kommer luft i bränslesystemet ju.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
Danne8331
1 mars 2015 · 649 Inlägg

hur luftar jag lämpligast då?

Senast redigerat av Danne8331 (2 mars 2015)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Dannne11
2 mars 2015 · 412 Inlägg

Danne8331 skrev:
Njae de bör det inte kunna vara, har du kilen kl 12 och snurrar ett varv så är den ju fortfarande kl 12?

nä inte ovala hål, ställa in motorn behöver man väl bara göra om man vart bort med kamkedjan eler?

Jo men den skickar ju inte ut soppa till alla cylindrar på ett varv.
Om man tar bort den. snurrar tappen 360 grader och sätter dit den så skickar den ju in soppan i fel ordningsföljd eller hur jag ska förklara.
Precis som att man kan sätta en fördelare 180 grader fel

Danne8331
4 mars 2015 · 649 Inlägg

Jasså är det så pass.. Tvekar dock på att den blivit vriden med tanke på att den snurrar relativt trögt

bilen har rullat med växel i Innan pumpen monterades, dock så ska väl inte det kunna göra något?

Fick ju igång den iförut..

EDIT:

Ska köpa ny förpump i helgen och testa med den, samt lufta ledningen ordentligt bara ja kommer på hur man gör.

Det är en sak jag behöver hjälp med som jag inte lyckas googla mig fram till.

Behöver jag något speciellt mått på indikatorklocka?

Hur fäster jag indikatorklockan? Hur långt ska den in i hålet?

Förstår inte hur den fungerar, om någon skulle kunna förklarar lite så skulle jag uppskatta det:P

Senast redigerat av Danne8331 (4 mars 2015)

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Dannne11
4 mars 2015 · 412 Inlägg

Jo då har ju motorn snurrat sig så då lär pumpen sitta i fel läge jämte motorn så jag skulle ta reda på hur man nollar motorn och pumpen. Den kan ju starta även fast pumpen sitter fel men den kommer ju gå dåligt eller kanske inte ha någon tomgång etc.
Vet att det finns ett verktyg du använder för att nolla kammen (har tillverkat ett sånt) och sen ett verktyg du stoppar i ett hål bak vid svänhjulet för att låsa motorn i noll läget. Sen nolla pumpen (ingen aning hur man gör) sen sätta dit den.

Danne8331
4 mars 2015 · 649 Inlägg

Okej, ska testa det jag sa först, funkar inte det så ska jag nolla motor och pump.
Beställt hem en indikatorklocka och adapter från ebay nu.

Men hur mäter jag? Ska jag ställa motorn i noll-läge sen skruva dit klockan sen snurra motorn ett varv och kolla hur mycke indikatorklockan rört sig?

Tack för all hjälp Danne!

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Dannne11
4 mars 2015 · 412 Inlägg

Ingen aning vad du vill mäta med indikatorklockan ens..
Tänkte du mäta ovanpå kolven så du ser när den är i sitt översta läge eller vad då?

Haha var så lite så! Man försöker ju hjälpa till så mycket man kan smile

Danne8331
4 mars 2015 · 649 Inlägg

hehe, glömde skriva det. Jag ska ställa in dieselpumpen smile

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Dannne11
5 mars 2015 · 412 Inlägg

hmm.. Ja det enda jag hittar på det om den här motorn.

"Och när jag kikade närmare på det så är pumpen justerbar genom at vrida hela pumpen så står den på MAX Inställning på Tidigt håll. Skall nog se om man kan kontrolera om det är rätt eller om man skall ställa den i 0 Läge och sedan justera manuelt efter det. Finns en klocka man monterar på pumpen och vrider tills rätt värde visas på klockan och då spänner man den i de läget när motorn är låst i ÖD på Cyl 1."

Men hittar inga värden hmm

Danne8331
5 mars 2015 · 649 Inlägg

vad betyder ÖD? smile

0.90 skall den ställas på smile

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang