S60 med mystiskt farthållar bekymmer

744-AL
2 mars 2015 · 191 Inlägg

Köpte en S60 T5 01a för 2 veckor sedan. Bilen är i fint skick o det ända kända felet är en strulig farthållare
Knapparna på ratten lyser som dom ska, när jag köpte bilen gick de inte alls att aktivera farthållaren.

Men nu helt plötsligt så går den att aktiver EN gång efter man har startat bilen och låser man hastighet som bara släpper farthållaren efter typ 20-40m och stängs av helt. 

Någon som vatt med om detta? känns som nån strulig givare eller liknande?


Med vänlig hälsning Anders

jaka54
2 mars 2015 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det vanligaste felet när det gäller all elektronik är glappkontakt /slitna kontaktytor.
Ta isär spaken och kolla kontakterna/spruta på el-spray! Funkar inte det så byt spak. Finns massor av Volvo på skrotarna att ta ifrån.

marcus80 Sir
2 mars 2015 · 935 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det vanligaste felet när det gäller all elektronik är glappkontakt /slitna kontaktytor.
Ta isär spaken och kolla kontakterna/spruta på el-spray! Funkar inte det så byt spak. Finns massor av Volvo på skrotarna att ta ifrån.

Är ingen spak på s60 utan sitter i ratten.
Kolla kontakten till broms och kopplingspedalen. Har varit med om att dom strular.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Xuri One Man Clan
2 mars 2015 · 4 286 Inlägg

läs felkoderna... har du felkoder på kopplingspedal eller bromspedal så lär de bara vara å byta den kontakten sen fungerar de nog igen..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
spokenratt
3 mars 2015 · 3 860 Inlägg

Xuri skrev:
läs felkoderna... har du felkoder på kopplingspedal eller bromspedal så lär de bara vara å byta den kontakten sen fungerar de nog igen..

Precis... Farthållaren kommer inte att (eller ska inte) fungera om det finns felkoder på koppling alt broms etc.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
zzr94092
3 mars 2015 · 4 378 Inlägg

på min S60 -01 som jag hade en gång funkade inte farthållaren när tandhjulet var av,men allt annat funkade ....men,inte ABS såklart..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang