Problem med ljusinställningen

vovlo940
2 mars 2015 · 61 Inlägg

Hej jag har en fråga angående styrmotorn till lyset på en v70-02  Ifall styrmotorn lägger av i nedställt läge ska det ändå gå att justera upp den manuellt fullt? Fick nedslag på besiktningen att lyset står för lågt o jag har kommit fram till att den inte går o manuella justeringen går att ändra på men den räcker inte till. Tacksam för svar om någon vet.

volyota
2 mars 2015 · 241 Inlägg

det kan inte va så enkelt att lampan sitter fel

vovlo940
2 mars 2015 · 61 Inlägg

Tror inte det för jag har aldrig bytt lampa så känns om något annat fel men lan inte komma på vad för fel mera än att justeringen inte ändras på ratten men går att ändra manuellt men inte tillräckligt.

Mack Forum- och sitemoderator
2 mars 2015 · 26 136 Inlägg

vovlo940 skrev:
Tror inte det för jag har aldrig bytt lampa så känns om något annat fel men lan inte komma på vad för fel mera än att justeringen inte ändras på ratten men går att ändra manuellt men inte tillräckligt.

Har du ens undersökt om lampan sitter som den ska..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
vovlo940
2 mars 2015 · 61 Inlägg

Jo det har jag kikat på o den sitter riktigt.

vovlo940
8 mars 2015 · 61 Inlägg

Har tagit bort elmotorn och det går att justera ut den fullt oavsett om motorn är hel eller ej men hitta inget fel hmm bytte även lampan o kikat men inte hittat något fel förstår inte varför lampan står lågt utan att jag gjort något åt den någon som vet om man kan göra någon inställning på själva lamphuset oxå?

zleepy Trucker
9 mars 2015 · 1 391 Inlägg

Du har ju justerskruvar på själva lyset, sitter ofta baktill, leta upp dom och skruva så borde du få ljuset att höja sig, eller så besöker du en lokal verkstad, ber dom ställa in dina ljus, så får du dom korrekt inställda, kostar kanske en hundring om ens det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
vovlo940
14 mars 2015 · 61 Inlägg

Ok menar du att man kan justera hela lyset oxå o inte bara reflektorn för den har jag skruvat upp så mycket som går men räcker inte till ändå.

zleepy Trucker
14 mars 2015 · 1 391 Inlägg

Nej, du ska ha två justerskruvar, en för sidled och en i höjdled, så du kan ställa in ljuset..

Du borde åka till en lokal verkstad och be dom ställa lysena åt dig, så får du det korrekt gjort smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
vovlo940
15 mars 2015 · 61 Inlägg

Ok då fatta jag:P Men den är upp justerad så mycket som går men det räcker inte har kollat men hittar inget fel:mad:

zleepy Trucker
15 mars 2015 · 1 391 Inlägg

vovlo940 skrev:
Ok då fatta jag:P Men den är upp justerad så mycket som går men det räcker inte har kollat men hittar inget fel:mad:

Det kan den inte vara om lyset står för lågt, säkert du vridit på rätt ställe så du inte bara justerat i sidled?

När jag bytte framlysena på min v70 så försökte jag flytta över motorerna, men ena var i dåligt skick, så jag skippade dom så satte tillbaka manuella justeringen som följde med, och istället för att försöka gissa mig till hur dom skulle stå, så besökte jag min lokala mekonomen som ställde dom rätt helt gratis åt mig,
Way enklare med utrustning som visar hur dom ska stå, när jag försökte lite hemma så vred jag på den som körde i sidled så tänkte det var värt en liten slant för att få det hundra korrekt, och himla bra blev det smile

Så eftersom du inte verkar kunna få det att funka, så är det kanske värt och få några som kan att göra det smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
vovlo940
15 mars 2015 · 61 Inlägg

Elmotorn har lagt av så jag plocka bort den o kika hur det fungerade och kom fram till att den manuella justeringen som sitter på den går bra att använda ändå men den var fullt ute går inte att få mer men står ändå för lågt. Ställde mig mot en vägg o kolla så jag såg att det var rätt justering jag ändra men den står ändå lågt är på samma ställe som vid besiktningen o har kollat men hittar inget fel bytte lampa oxå men ingen skillnad tänkte att kanske
reflektorn lossnat men den verkar sitta bra så förstår inte vad som hänt jag har ju aldrig rört lyset men kommer ihåg att dom försökte ändra på lyset förra gången på besiktningen men då släppte han igenom den fast det stod lite lågt. Är väl bara köpa en helt ny lykta o hoppas det blir bra annars vet jag inte vad som hänt om bilen inte är krockad o sned eller liknande.

MammDiin
15 mars 2015 · 2 019 Inlägg

vovlo940 skrev:
Elmotorn har lagt av så jag plocka bort den o kika hur det fungerade och kom fram till att den manuella justeringen som sitter på den går bra att använda ändå men den var fullt ute går inte att få mer men står ändå för lågt. Ställde mig mot en vägg o kolla så jag såg att det var rätt justering jag ändra men den står ändå lågt är på samma ställe som vid besiktningen o har kollat men hittar inget fel bytte lampa oxå men ingen skillnad tänkte att kanske
reflektorn lossnat men den verkar sitta bra så förstår inte vad som hänt jag har ju aldrig rört lyset men kommer ihåg att dom försökte ändra på lyset förra gången på besiktningen men då släppte han igenom den fast det stod lite lågt. Är väl bara köpa en helt ny lykta o hoppas det blir bra annars vet jag inte vad som hänt om bilen inte är krockad o sned eller liknande.

Kan inte vara så mycket annat än att justeringen som du ersatte nivåmotorn med har fel längd, så länge som reflektor sitter fast som den ska i alla punkter.
Går det inte att justera den så kanske det skulle gå att få justerat motorn genom att exempelvis montera itu den om det går (och sen montera den utan att koppla in ström till den), och på så sätt få upp reflektorn.

vovlo940
15 mars 2015 · 61 Inlägg

Tack för svaret har plockat isär den o kollat såg då att den manuella justering som finns på motorn gick att få ut pinnen fullt ändå.
Har idag plockat bort hela lycktan o kollat på allt men såg inget fel reflektorn sitter som den ska så förstår inte felet blir inte klok på det här lyset.

MammDiin
15 mars 2015 · 2 019 Inlägg

Sitter lampan mot reflektorn som den ska då?
Annars kan det inte vara så mycket annat än de punkter som håller reflektorn som det är något fel på.
Testat röra på reflektorn utan nivåmotor och kollat så reflektorn rör sig upp och ner?

vovlo940
15 mars 2015 · 61 Inlägg

Ja lampan sitter där den ska o reflektorn pendlar bra o hänger på sina punkter. Funderar på att dra ut nivåmotorn då kommer lampan upp längre så den går igenom besiktningen. Har ingen lust att köpa nytt lyse om det blir samma fel för då står man med 2 lampor o det lär inte gå att lämna tillbaka om man har monterat dit den nya o brutit kartongen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang