Vart tar oljan vägen!? [VAG 1.4 16v]

LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Polon våran smuttar lite olja (wohoo, vag 1.4!)

Tänkte ta tag i det idag, så jag började leta läckage - Torrt överallt.
Plocka isär "vevhus-klumpen" på baksidan och gjorde ren den trots att den inte var anmärkbart skitig.
Tog upp tändstiften och dom ser perfekt ut, kunde lika gärna rullat direkt ifrån fabriken.
Var och besiktigade igår oxå, avgasvärderna var PERFEKT, 0 på allt.
Gjorde även ett kompprov. 10-12-11-12 med semi-varm motor.

Så oljan rinner inte ut, och den verkar inte rinna in i förbränningsrummet. Så då är frågan, vart fan tar den vägen? roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
zleepy Trucker
3 mars 2015 · 1 391 Inlägg

Alla motorer förbrukar lite olja när dom används, så är det inga liter du får fylla på per vecka så är det nog något du får leva med.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2015 · 6 359 Inlägg

zleepy skrev:
Alla motorer förbrukar lite olja när dom används, så är det inga liter du får fylla på per vecka så är det nog något du får leva med.. smile

När jag säger smuttar så använder jag termen löst...
Väldig snabbt beräknat ligger det på 1L/250mil, detta är inga säkra siffror, men ändå tillräckligt för att det ska finnas bevis på vart det tar vägen tycker jag tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
zleepy Trucker
3 mars 2015 · 1 391 Inlägg

LeafBox skrev:

zleepy skrev:
Alla motorer förbrukar lite olja när dom används, så är det inga liter du får fylla på per vecka så är det nog något du får leva med.. smile

När jag säger smuttar så använder jag termen löst...
Väldig snabbt beräknat ligger det på 1L/250mil, detta är inga säkra siffror, men ändå tillräckligt för att det ska finnas bevis på vart det tar vägen tycker jag tongue

hehe, tydligen smile

finns ju vissa biltillverkare som hänvisar till att det kan förbrukas 1L/100mil..
så då ligger du bra till wink

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2015 · 6 359 Inlägg

zleepy skrev:

LeafBox skrev:

zleepy skrev:
Alla motorer förbrukar lite olja när dom används, så är det inga liter du får fylla på per vecka så är det nog något du får leva med.. smile

När jag säger smuttar så använder jag termen löst...
Väldig snabbt beräknat ligger det på 1L/250mil, detta är inga säkra siffror, men ändå tillräckligt för att det ska finnas bevis på vart det tar vägen tycker jag tongue

hehe, tydligen smile

finns ju vissa biltillverkare som hänvisar till att det kan förbrukas 1L/100mil..
så då ligger du bra till wink

Fyfan, kan ju lika gärna köpa en oljebrännare på en gång isf.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Janneutanb
3 mars 2015 · 7 271 Inlägg

En kompis hade en relativt ny audi s5 med v8 motorn.
Audi ansåg det som normalt att mellan oljebyten så har man redan fyllt på 3 gånger oljevolymen...

Meaganeowner
3 mars 2015 · 2 250 Inlägg

Små motorer går i regel på högre varv, även när man kör normalt och drar därav lite mer olja per mil.

Ingen turbo... som läcker olja ut i avgaserna.

Oljefilm ska hela tiden finnas på ventilskaften och cylinderväggar, annars skär det ihop.

Om du inte kör på den dyraste oljan, så ser jag ingen anledning att riva motorn, för att hona cylinderlopp och montera nya kolvringar.

Se det som så; motorn smörjs väl, kommer förmodligen att leva länge än.
Ökar inte oljeförbrukningen drastiskt, så skulle jag köra vidare. Det är inte direkt billigt att renovera. Det följer med så mycket mera när man börjar riva. Ska du sen lämna bort, då blir det dyrt.


Den variation du har i kompression, har troligen inget med oljeförbrukningen att göra, då det är oljeskrapringarna som skrapar ned överflödig olja från cylinderloppen.

Det skulle kunna vara som så att dåligt komp, indikerar att gaser läcker förbi kolvringar o kolv ned i vevhuset. Det blir s k vevhuskomp. Vevhuset ventilleras oftast till insuget och olja skulle då kunna följa med in i motorn och förbrännas tillsammans med bränslet. Detta om oljefällan i vevhusventillationen är igensatt. Oljefällan ska nämligen skilja ur oljan ur den oljebemängda luften i vevhuset och föra den tillbaks till vevhuset.

Börjar bilen inte att gå sämre, skulle jag köra vidare.... men hålla koll på oljeförbrukningen, så som du redan gör.

Senast redigerat av Meaganeowner (3 mars 2015)

LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Brains skrev:
En kompis hade en relativt ny audi s5 med v8 motorn.
Audi ansåg det som normalt att mellan oljebyten så har man redan fyllt på 3 gånger oljevolymen...

Haha, jadu. Det var bättre förr tror jag.

Meaganeowner skrev:
Små motorer går i regel på högre varv, även när man kör normalt och drar därav lite mer olja per mil.

Ingen turbo... som läcker olja ut i avgaserna.

Oljefilm ska hela tiden finnas på ventilskaften och cylinderväggar, annars skär det ihop.

Om du inte kör på den dyraste oljan, så ser jag ingen anledning att riva motorn, för att hona cylinderlopp och montera nya kolvringar.

Se det som så; motorn smörjs väl, kommer förmodligen att leva länge än.
Ökar inte oljeförbrukningen drastiskt, så skulle jag köra vidare. Det är inte direkt billigt att renovera. Det följer med så mycket mera när man börjar riva. Ska du sen lämna bort, då blir det dyrt.


Den variation du har i kompression, har troligen inget med oljeförbrukningen att göra, då det är oljeskrapringarna som skrapar ned överflödig olja från cylinderloppen.

Det skulle kunna vara som så att dåligt komp, indikerar att gaser läcker förbi kolvringar o kolv ned i vevhuset. Det blir s k vevhuskomp. Vevhuset ventilleras oftast till insuget och olja skulle då kunna följa med in i motorn och förbrännas tillsammans med bränslet. Detta om oljefällan i vevhusventillationen är igensatt. Oljefällan ska nämligen skilja ur oljan ur den oljebemängda luften i vevhuset och föra den tillbaks till vevhuset.

Börjar bilen inte att gå sämre, skulle jag köra vidare.... men hålla koll på oljeförbrukningen, så som du redan gör.

Jaoo, detta handlade inte så mycket om hur saker fungerar, jag har trots allt mekaniker utbildningen.
Utan det handlade mer om att bolla idéer och kanske få nått VAG-expert-tips.

Jag blir bara förbryllad övar att så pass "mycket" olja kan försvinna helt utan spår, speciellt med tanke på att motorn verkar vara i gott skick invändigt. roll

Jag ska kolla ordentligt vad förbrukningen ligger på, sen kanske tänka över om en Polo verkligen är bästa bilen att pendla 10mil E4 med varje dag...

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
zleepy Trucker
3 mars 2015 · 1 391 Inlägg

LeafBox skrev:
Jag blir bara förbryllad övar att så pass "mycket" olja kan försvinna helt utan spår, speciellt med tanke på att motorn verkar vara i gott skick invändigt. roll

Det förbränns och försvinner ut med avgaserna.. smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2015 · 6 359 Inlägg

zleepy skrev:

LeafBox skrev:
Jag blir bara förbryllad övar att så pass "mycket" olja kan försvinna helt utan spår, speciellt med tanke på att motorn verkar vara i gott skick invändigt. roll

Det förbränns och försvinner ut med avgaserna.. smile

Med då borde det ju synas på avgasvärdet tycker jag? Och stiften borde vart sotiga.
Jag har ju ändå eldat upp en hel del sen jag köpte bilen tongue

Senast redigerat av LeafBox (3 mars 2015)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
zleepy Trucker
3 mars 2015 · 1 391 Inlägg

LeafBox skrev:

zleepy skrev:

LeafBox skrev:
Jag blir bara förbryllad övar att så pass "mycket" olja kan försvinna helt utan spår, speciellt med tanke på att motorn verkar vara i gott skick invändigt. roll

Det förbränns och försvinner ut med avgaserna.. smile

Med då borde det ju synas på avgasvärdet tycker jag? Och stiften borde vart sotiga.
Jag har ju ändå eldat upp en hel del sen jag köpte bilen tongue

hade det varit större mängder så ja, då hade det synts och stiften varit sotiga, men det handlar om små mängder, så då blir det tydligen inte lika mycket påverkan på dessa ..

Du får ju tänka att en liter per 250mil som du skrev, det blir inte mycket per mil, samt att motorn hinner snurra många varv på dessa mil, så det blir litet stänk här och där, men i slutändan så verkar en liter mycket...

jag har haft min V70 i över sju år, kört 11000 mil med den, den är besiktad varje år med fina avgasvärden,
iår efter oljebyte+filter så fick jag tre nollor (HC, CO, CO2500) och 1.00 i lambda, trots att den förbrukar olja mellan servicarna...

Så länge du inte får fylla på en liter per 10mil så är det nog bara acceptera.. :=

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2015 · 6 359 Inlägg

zleepy skrev:

LeafBox skrev:

zleepy skrev:

Det förbränns och försvinner ut med avgaserna.. smile

Med då borde det ju synas på avgasvärdet tycker jag? Och stiften borde vart sotiga.
Jag har ju ändå eldat upp en hel del sen jag köpte bilen tongue

hade det varit större mängder så ja, då hade det synts och stiften varit sotiga, men det handlar om små mängder, så då blir det tydligen inte lika mycket påverkan på dessa ..

Du får ju tänka att en liter per 250mil som du skrev, det blir inte mycket per mil, samt att motorn hinner snurra många varv på dessa mil, så det blir litet stänk här och där, men i slutändan så verkar en liter mycket...

jag har haft min V70 i över sju år, kört 11000 mil med den, den är besiktad varje år med fina avgasvärden,
iår efter oljebyte+filter så fick jag tre nollor (HC, CO, CO2500) och 1.00 i lambda, trots att den förbrukar olja mellan servicarna...

Så länge du inte får fylla på en liter per 10mil så är det nog bara acceptera.. :=

Jaao iförsej.
Aja, som sagt, ska hålla bättre koll framöver och lista ut exakt hur mycket som rymmer roll

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
fontheking5
3 mars 2015 · 825 Inlägg

Hade en Golf 1,4 innan på jobbet, som också drog olja , på 200 mil försvann 1 och en halv liter olja, motorn var dock rätt så slut på den bilen, ventilerna/ lyftarna tickade också på den , då den körts med för lite olja för länge.
1,4 an är annars ett av VW s misslyckanden, håller tyvärr inte lika bra som sina större syskon.

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________
TiBBs
3 mars 2015 · 11 Inlägg

Har en seat leon FR - 08. oljelampan blinkade vid svängar, vart 1000mil
Är ju Golf motor i den med  wink  på Seat sa dom det va normalt  hmm
nu när den är mappad m.m så nu får jag fylla på olja flera gånger på 1000mil   sad
(Servar den vid 1000mil eller ett år). haft den sen den va ny så lite surt..

LeafBox Lat Perfektionist
3 mars 2015 · 6 359 Inlägg

Kvalitetsprylar ifrån VAG hör jag, haha lol

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
TiBBs
3 mars 2015 · 11 Inlägg

Haha Typ  big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang