Saab 9-5 startar bara ibland

skitocksa
22 februari 2015 · 3 Inlägg

Har ett väldigt störande problem med min Saab, den bara vägrar starta IBLAND. Första gången den inte gick igång stod den i 1 vecka tills jag fick tag  i en ny tändkassett som jag trodde var problemet, då gick den 3 dagar efter bytet och sen så startade den inte en morgon.
Då lämnade jag in den på verkstad där de trodde att bränslepumpen hade börjat ge upp, så den byttes och jag kunde köra bilen hem.

Lyckan var kortvarig eftersom 4 dagar senare har jag samma problem igen, den startade inte en morgon.. Ringer verkstaden och förklarar mitt problem och får en tid dagen efter. DÅ startade bilen, men jag körde den till verkstaden ändå så de fick kolla på den, självklart gick den felfritt det dygnet den va där (den stod på deras parkering under natten) startade som den skulle, både varm och kall och gick bra.

Jag hämtade den och körde på glatt i 3 dagar tills jag imorse inte fick igång den igen.. Får snart ett psykbryt och kan inte förstå vad problemet är. Några förslag ?

Henrik76
23 februari 2015 · 5 Inlägg

Hej,

Hade liknande problem med min Volvo 850 GLT -91. Man kunde få igång den om man lät startmotorn gå riktigt länge. Gissade på vatten i bensintanken från kondens i tanken (hade ofta endast lite bensin i tanken = mycket fukthållande luft, lite som dagg. Noterar att även du har problemet "på morgonen"). Testade att byta tanklock till ett som var tätt. Problemet försvann.

Vet inte om det hjälper dig eller om lösningen var "rätt", men min bil funkade efteråt...

/Henrik

k-tuning
23 februari 2015 · 117 Inlägg

Du lämnade alltså inte in bilen på en Saab verkstad. När bilen inte startar men går runt på en 9-5:a är det 99% vevaxelgivaren.
Har man Saabs dator (tech2) så går man in och ser om bilen skickar ut data på varvtal, står den på 0 när man nöter på starten så är vevaxelgivaren död.

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
skitocksa
23 februari 2015 · 3 Inlägg

k-tuning skrev:
Du lämnade alltså inte in bilen på en Saab verkstad. När bilen inte startar men går runt på en 9-5:a är det 99% vevaxelgivaren.
Har man Saabs dator (tech2) så går man in och ser om bilen skickar ut data på varvtal, står den på 0 när man nöter på starten så är vevaxelgivaren död.

Det är det jag varit inne på också, den har som sagt inte varit inne på en verkstad med tech2, känns lite surt att de bytte ut en bränslepump som kanske inte var nått fel på för närmare 4000 :- . Ska försöka byta den i veckan o se om det löser sig. Tack för svar smile

skitocksa
3 mars 2015 · 3 Inlägg

Bytte givaren häromdagen, den startade efter (håller tummarna för att det ska fortsätta).
För övrigt bland det mest frustrerande jag gjort i mitt liv..

k-tuning
3 mars 2015 · 117 Inlägg

Har man inte tillgång till lyft kan det vara bökigt

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang