Slutsteg som drar tjuvström

sweeken
3 mars 2015 · 338 Inlägg

Någon som vet hur man felsöker ett slutsteg som drar tjuvström?

Det blir en gnista om jag kopplar på + och - utan att remoten är kopplad.

Batterispänning imellan + och -         Och mellan remote på +

Lampan på steget lyser inte

Tror ni det går att öppnaupp slutsteget och hitta något?


(Bilen går inte igång efter ca 2 dagar, ej fel på bilen har varit samma fel i två bilar)

Mack Forum- och sitemoderator
3 mars 2015 · 26 148 Inlägg

Du får väl felsöka med en multimeter och se om steget drar ström när det är avstängt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Horsyhorse
3 mars 2015 · 1 727 Inlägg

sweeken skrev:
Någon som vet hur man felsöker ett slutsteg som drar tjuvström?

Det blir en gnista om jag kopplar på + och - utan att remoten är kopplad.

Batterispänning imellan + och -         Och mellan remote på +

Lampan på steget lyser inte

Tror ni det går att öppnaupp slutsteget och hitta något?


(Bilen går inte igång efter ca 2 dagar, ej fel på bilen har varit samma fel i två bilar)

Det blir så iom att nätdel o kondingar i steg "laddar upp".

VARNING! När man gör liknande kan man sabba steget(nätdelen) pga bara-nån-kardel-ansluter.

Batteripol AV när man kopplar bilstereo(för att vara på säkra sidan)

Kanske du gjorde så "för två bilar sedan" och det tog skada då?????

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
sweeken
3 mars 2015 · 338 Inlägg

Mack skrev:
Du får väl felsöka med en multimeter och se om steget drar ström när det är avstängt?

Jag har gjort det,den drar ström











Horsyhorse skrev:

sweeken skrev:
Någon som vet hur man felsöker ett slutsteg som drar tjuvström?

Det blir en gnista om jag kopplar på + och - utan att remoten är kopplad.

Batterispänning imellan + och -         Och mellan remote på +

Lampan på steget lyser inte

Tror ni det går att öppnaupp slutsteget och hitta något?


(Bilen går inte igång efter ca 2 dagar, ej fel på bilen har varit samma fel i två bilar)

Det blir så iom att nätdel o kondingar i steg "laddar upp".

VARNING! När man gör liknande kan man sabba steget(nätdelen) pga bara-nån-kardel-ansluter.

Batteripol AV när man kopplar bilstereo(för att vara på säkra sidan)

Kanske du gjorde så "för två bilar sedan" och det tog skada då?????

Pierre

menar du alltså att steget är kört? Eller hur kan man fixa det

Horsyhorse
3 mars 2015 · 1 727 Inlägg

Ja risken finns att nätdelen har tagit skada.

Beroende på modell kan det vara värt att reparera.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
sweeken
3 mars 2015 · 338 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Ja risken finns att nätdelen har tagit skada.

Beroende på modell kan det vara värt att reparera.

Pierre

Ok,vad kostar det ungefär?
Är ett gas steg

Tror du att det skulle funka att sätta ett 70A relä på plus eller minus kabeln,som man kopplar till remoten?
(Steget är avsäkrat med 60A)



Tillägger att allt fungerar bra/spelar bra förutom att den drar ström när man inte använder den,(om ni inte förstod det)

Senast redigerat av sweeken (3 mars 2015)

Haglund_90
3 mars 2015 · 192 Inlägg

själv har jag alltid kört med en strömbrytare på remoten till större slutsteg alltid skönt att kunna slå av basarna snabbt om så skulle behövas.

Har själv märkt att endel steg jag har haft har tömt batteriet och löste de då.. utan strömbrytare genom att koppla tillbaka stereons remote/tändningskabel till standard igen.. alltså så den inte gick att starta utan nycklarna i tändningslåset.

tjuvström kollar du med en multimeter inställd på ampere. koppla bort en kabel från steget. ena kabeln från multimetern på steget och den andra på kabeln som ska sitta där

BMW 525i "e34 touring" (1994)
sweeken
3 mars 2015 · 338 Inlägg

Haglund_90 skrev:
själv har jag alltid kört med en strömbrytare på remoten till större slutsteg alltid skönt att kunna slå av basarna snabbt om så skulle behövas.

Har själv märkt att endel steg jag har haft har tömt batteriet och löste de då.. utan strömbrytare genom att koppla tillbaka stereons remote/tändningskabel till standard igen.. alltså så den inte gick att starta utan nycklarna i tändningslåset.

tjuvström kollar du med en multimeter inställd på ampere. koppla bort en kabel från steget. ena kabeln från multimetern på steget och den andra på kabeln som ska sitta där

Kollade tidigare,Den drar ström fast kan inte testa/mäta nu för är något fel med min multimeter (säkringen hel fast händer inte änns något om jag kopplar på batteriet, vet att det är dumt)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang