Volvo 850 B5244 (140hk) till B5202

Danne_1977
15 mars 2015 · 3 292 Inlägg

Som rubriken lyder, jag förstår att motorn passar rak i både på fästen och växellåda, men hur blir det med elektroniken, vad behöver bytas för att få motorn att funka ? kanske kan man använda samma insug och allt sånt skit från orginalmotorn och bara lyfta i själva motorn i sin helhet o vips så funkar allt ?

Eller är det en massa boxar som måste bytas .. ?

Slita ur B5254 (140hk) och försiktigt hissa ner en B5202 alltså.

Tacksam för svar..

Senast redigerat av Danne_1977 (15 mars 2015)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Kooza
15 mars 2015 · 234 Inlägg

B5254s om det är sugmotorn är en 2,5l 20ventils motor på 170hk.
B5202s om det är sugmotorn är en 2,0l 10ventils motor på 127hk.
Att passa in motorn rent fysiskt bör inte vara ett problem precis som du skriver, men det är rätt så stor skillnad på motorerna. Jag har inte själv gjort ett sådant byte men boxarna lär du behöva byta ut då den nya motorn är på 0,5l mindre slagvolym och har 10ventiler mindre. Har du en donatorbil så är det nog "lättast" att plocka kabelhärvan, boxar och diverse ateraljer från den.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Danne_1977
15 mars 2015 · 3 292 Inlägg

Ursäktar mig för felet, jag menar en B5244 på 144 hästar... att byta från en sån till B5202...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
1 april 2015 · 3 292 Inlägg

Vi behöver nog reda ut en del saker här, det finns så väldigt många olika modeller av dessa 5 Cyl motorer som sitter i 850, har sett att det finns sånna som slutar på S och S2 och liknande, även FS, detta är väl vilken typ av elektronik det sitter i bilen ?

Elektronik och kabelhärva till motorn från styrboxar är väl liknande till dessa 5 cyl som volvos 6 cyl B6304 tex ? eftersom det är samma typ av motor tänker jag. Man borde väl därmed kunna behålla kabelhärvor och allt sånt intakt om man tex skulle få för sig att lägga i en Volvo 5:a i en Volvo 960 och bara byta databoxarna till insprutningen om det är så att kontakter och allt sånt på kabelstammen är samma från 850 till 960 vill säga.

Nån som har tankar eller idéer kring detta ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang