Trimmning av b20

gtjim
7 februari 2011 · 692 Inlägg

hej ni tänkte pigga upp b20in lite men kan inte så mycket om just dessa motorer .

vad kan man göra ?

vad finns det för toppar

vad finns det för kammar

hur kan man trimma dessa motorer lättast utan att tömma plånboken .

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
tekniknissen-
7 februari 2011 · 252 Inlägg

turbo!

johnpokemon
7 februari 2011 · 65 Inlägg

porta, plana, förgasare, extraktorrör, kamaxel.
de brukar ju gå lite bättre med en 36/36weber och extraktorrör iaf smile sen en vassare kam kan man ju alltid monta. r-kam kanske?

Alka0512
7 februari 2011 · 474 Inlägg

johnpokemon skrev:
porta, plana, förgasare, extraktorrör, kamaxel.
de brukar ju gå lite bättre med en 36/36weber och extraktorrör iaf smile sen en vassare kam kan man ju alltid monta. r-kam kanske?

Hmm.. jag är inte så insatt i trimning utav b20, men en del har man ju hört! R-kammen ska ju vara ganska "extrem" och är nog inte särskilt lämplig till en så pass mild motor, blir ett ganska tråkigt register med den vad jag har hört med. Finns nog någon som kan komma med bättre tips än mig dock! smile
Men ett tips jag har är att kolla typ tradera och blocket, där kan du säkert hitta nån portad+planad topp, kanske större ventiler i med.
Sen finns det ju även andra insug, kanske dubbla su/stromberg kan vara något? Annars finns det ju även weber!

//Alex

BMW 540 e34 (1994)
Bensinskallen P o r s c h e
7 februari 2011 · 1 700 Inlägg

Kika runt på blocket, du kan säkert hitta en riktigt bra topp för 1000-2000 spänn med ventiler och allt.

Kam beror helt på vad du är ute efter, men R är ju riktigt vass och fin somsagt. Det är ingen racekam, det är ju en originaltillverkad, men den är ju ganska ettrig. Annars är jag dålig på kammar till b20, finns ju alltid eftermarknads att köpa ganska billigt.

Ett extraktor är ju givetvis på sin plats wink

Och ett par riktiga förgasare skulle du ta och skaffa dig. Ett par webrar/ solex/ dellorto går att få till b20 för en överkomlig summa faktiskt och man kikar på blocket. Tror jag hittat några par för runt 2000 när jag kollat efter webrar till b23 wink Annars finns ju fallförgasare riktigt billigt om man inte riktigt känner för dubbla.

Sen är det i princip bara ut å ösa! Ståldrev skadar ju inte att montera, vet inte hur länge/ bra originaldreven håller

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Kotten_Nydahl
7 februari 2011 · 60 Inlägg

Borra blocket lite eller ta i ordentligt när du ändå är igång, kanske till 2.2L...
Topp steg 3 alt steg 2 till steg 3 toppen är nästan dubbla 45or minimum förgasare och en R-kamm på de, steg 2 topp funkar fint med tex en r kamm där med men med 36/36 eller 2x45 weber/dellorto/solex.
Byta Lager, drev osv
Extraktor, sportsystem... mm

beror ju mest på hur mycke pengar du vill/kan lägga. som föregående talare kolla blocket efter mycket av delarna kan komma över färdiga förgasare,toppar å borrade block till bra priser...

Billigaste av allt vid lite skojjskillnad bara, få någon till att planfräsa toppen någon mm, 1st weber 36/36a, extraktorgrenrör. /////////////////// hoppas detta va till någon hjälp....

å tekniknisse-  turbo e ju inte lika fränt på en tjuga:P

Roadkill cafè - You kill it, we grill it!
gtjim
7 februari 2011 · 692 Inlägg

mjo ja kollat runt lite endel rekomenderar  weber 36/36 er  extraktor och k-kam  o portning o planing

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P
johnpokemon
8 februari 2011 · 65 Inlägg

kan rekommendera att inte köpa dubbla su förgasare. ska tydligen vara väldigt knepigt.

Kotten_Nydahl
8 februari 2011 · 60 Inlägg

Jag har 3 uppsättningar och har haft 1 st uppsättning på amazonen, inga problem alls med dem. lite lurigt att ställa in men det finns alltid någon vänlig själ göra...

Roadkill cafè - You kill it, we grill it!
S_Henjer
23 maj 2011 · 1 150 Inlägg

Lånar tråden lite.

Vad är det man ställer in på förgasarna? Läst lite om det här och var och är nyfiken på vad man mer specifikt ställer in och hur man går till väga..

S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Berglund_696 Non stop driving
16 mars 2015 · 402 Inlägg

Bad går dem bäst på dubbla su som är lite upp hittade eller em 36/26 dom har jag ingen erfarenhet av alls!

Men kan tillägha att toppen är planasse än mm och portad och f rummen tillfixade.
Kh17 kam suna har andra nålar
Tycker dem ryter rätt bra så vad kan en 36/36 göra i förbättring? För effekt?
Extraktor.
Den ryter rätt bra. Trimma kostar ju så förbannat

Senast redigerat av Link_696 (16 mars 2015)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang