Dåligt ljud på AUX-ingången, Saab 9-5, 2006

Glenn9K Montör
11 mars 2015 · 664 Inlägg

Tjena.

Har en 9-5 2006 med stora ljudsystemet med baslådan höger bak. Ingen nav.

Den har original AUX fram på huvudenheten. När jag kör ljud där så är det för det första ganska lågt (inte helt ovanligt eller så, så det får jag väl leva med), samt att det är grymt dåligt ljud. Låter som om det är kortslutning i AUX-kabeln typ.

Saken är den att med iPhone så fungerar det. Testade med en iPhone6 idag, och förra ägaren sade att han testat med olika iPhones och det fungerar. Men inte med varken Sony eller Samsung.

Kan det vara så att det är nån skum polaritet/stiftning i aux-porten på stereon? Denna modell var ju trots allt ganska tidigt ute med original-AUX. På den tiden hade man ju knappt 3.5mm på telefonerna, utan körde väl från MP3-spelare.

De telefoner som fanns då med 3.5mm var väl främst Nokias Symbian-smartphones antar jag, och dom vet jag har lite annan stiftning mot dagens telefoner.

Någon som har annan erfarenhet kring detta? Finns det någon adapter som man kan koppla för att få liv i det?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
m-lowet
11 mars 2015 · 253 Inlägg

Har samma problem i frugans 9-3 Sc -08. Låter ej som kortslutning som du beskriver men frukansvärt låg volym och dåligt tryck! Är komplett Bose system med navi. Borde låta mkt bättre i mitt tycke iaf!
Följer denna tråden ifall nån har nån bra lösning på detta big_smile

Dalsland......Varför trängas?
Glenn9K Montör
11 mars 2015 · 664 Inlägg

m-lowet skrev:
Har samma problem i frugans 9-3 Sc -08. Låter ej som kortslutning som du beskriver men frukansvärt låg volym och dåligt tryck! Är komplett Bose system med navi. Borde låta mkt bättre i mitt tycke iaf!
Följer denna tråden ifall nån har nån bra lösning på detta big_smile

Där ser man! Bra att fler har liknande problem.

Jag testkörde precis två äldre Nokiatelefoner i min bil.
¨
Nummer 1: Nokia 700 med operativsystem Symbian Belle FP2. Inte jättebra ljudkvalitet, men inget kaoZ, och volymen var bra. Den dåliga ljudkvaliteten kan mycket väl ha varit pga dålig mp3-fil också visserligen.

Nummer 2: Nokia N9 med operativsystem Meego. Bra ljud, bättre än med 700an, och hög volym.

Så, gamla nokiatelefoner verkar också fungera...

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
m-lowet
11 mars 2015 · 253 Inlägg

Okok. Har en samsung galaxy alpha och i Saaben låter det jättedåligt men i min egen bil (Passat 2010) så är det enbart en liten skillnad på volymen.
Har ej prövat med frugans iphone 6 men får nog göra det å se hur det låter då

Dalsland......Varför trängas?
Nexius
12 mars 2015 · 414 Inlägg

hade samma problem i min saab
jag köpte mig en Belkin Bluetooth caraudio aux från -> [NetOnNet  . får bättre och högre volym nu med en än förut med min iphone 5 och 6 när jag kopplade in dom direkt i aux ingången .

är ett mysterium varför det funkar bättre men det är rätt gött att kunna svara i mobilen med ett knapptryck och prata utan att hålla i mobilen tongue den har inbyggd Mic


innan jag köpte den så kunde man prata i normal ton på högsta volym men nu med den inkopplad så får man skrika tongue

Senast redigerat av Nexius (12 mars 2015)

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
m-lowet
12 mars 2015 · 253 Inlägg

Haha ok. Har köpt bluetooth stick på Ebay som jag borde få vilken dag som helst. Ska bli kul att testa dom. Köpte 3st för under 200 kr. Med mycket så dom funkar att prata i telefon med big_smile

Dalsland......Varför trängas?
Glenn9K Montör
17 mars 2015 · 664 Inlägg

Jag fick det att fungera bättre från min Sonytelefon idag. Jag kör Cyanogenmod 11 / Android 4.4.4 på den. I denna ROM får man med en DSP-manager där man kan ställa massa ljudinställningar. Jag hade tydligen aktiverat Bass boost för att få mer kräm i hörlurarna. Tog jag bort det så är ljudkvaliteten bra.

Nu går det därmed att höja högt utan att det börjar låta dåligt, vilket gör att om jag kör på max volym så är det nääääästan tillräckligt nu.

Testade även att köpa in en sån här till jobbet:

http://www.connects2.co.uk/c2/images/Products/prodview/CTVSAX001.jpg

Kopplade in den på baksidan för att se om jag kunde få ut en bakre AUX istället/också. Det hände inte ett skit. Antar att den bara fungerar på apparater utan front-AUX. Får spara den till någon kundbil istället smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang