Saab 9-3 -01 Dörrhögtalare

tomteblosset
18 mars 2015 · 12 Inlägg

Hejsan, det är så att jag behöver hjälp med en sak. Jag har en saab 9-3 där dörrhögtalarna är "sprängda" eller förstörda. Vet inte om de levererar den mesta basen för när man spelar musik med basen på så sprakar och låter de två dörrhögtalarna fram dåligt. Jag trodde att bashögtalarna satt i hatthyllan. Jag vet inte exakt vilket ljudsystem som är installerat på saaben men har två högtalare på instrumentpanelen, en i vardera framdörr och 2 i hatthyllan. Jag har planerat att byta dörrhögtalarna då jag inte har tänkt att lägga mycket pengar på ljudsystem för tillfället då jag precis har fått körkort.

Jag tror att de högtalarna som sitter i dörren är 6,5 tum. Det är väl standard. Jag vill bara hitta ett par högtalare som jag kan ersätta de gamla med. Kablarna är kvar men vet inte vilka högtalare jag ska köpa, om det är koaxial eller andra osv. Om ni hade kunnat länka vilka sorters högtalare jag behöver eller några som rekomenderas så hade ni kunnat göra det. Jag har inte plannerat att installera slutsteg och sånt så kan väl inte ha värstingarna. Är det bashögtalare i dörrarna eller vanliga?

Tack på förhand smile

Zikc
20 mars 2015 · 16 Inlägg

Hejsan, stämmer bra att det är 6,5 tum fram i dörrarna.

Beroende på vilket ljudpaket du har och om det är original högtalarna som sitter där så kan de vara svårt att byta dem och få det bra då de kör på ett udda ohm antal. Men skulle satsa på ett par koaxial högtalare fram om du inte vill köpa ett kit med midbas och lösa diskanter.

tomteblosset
20 mars 2015 · 12 Inlägg

Jag ska öppna dörrkåpan och kolla in högtalarna och specifikationerna och köpa ett par koaxial.

Jockk3
21 mars 2015 · 1 426 Inlägg

finns massa koaxialer att vraka och välja mellan.

det du bör tänka på är inbyggnadsdjupet, så du inte köper en som går in 15 cm och du bara har 10 i dörren smile
kolla också på impedansen då jag antar att huvudenheten bara kan gå ner till 4 ohm.

http://www.brl.se/sv/artiklar/hertz-dcx-1653-.html
om du har så mycket inbyggnadsdjup kan jag rekommendera dessa.
låter otroligt bra för det lilla jobb man behöver göra och den prislappen

tänk på att det är pris / par

tomteblosset
21 mars 2015 · 12 Inlägg

Dörrkåpan sitter som helvete, tack för tipset om de högtalarna. Blir nog dem jag köper om ett tag när jag ska byta. Ska bara kolla måtten och impedansen och sådant.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang